som SNDVLL säger är det väldigt svårt om du inte har specificerat vilka krav du har på utrustningen. Jag antar att du vill filma i hyffsad kvalitet hyffsat billigt och att du inte är ute efter en Canon 5D i 2300-dollarsklassen + objektiv. Canon 550D har rimligare prislapp och är ett givet val om du gillar att fota också. Men 550D och andra DSLR är inte särskilt smidiga att filma med, t.ex followcam är inte så lätt. Som filmkamera begränsas den av sitt format och får ett ganska smalt användningsområde. Headcamvarianter är samma sak, asbra till det de är till för men smalt användningsområde som dedikerad filmkamera. Dessutom når inte riktigt kvaliteten upp till en riktig kamera. Jag förutsätter att du är ute efter en riktig kamera annars är det bara att köpa en GoProHD för den är riktigt bra till det den är till för. Och 550D eller ännu bättre Sony A55 när den kommer är perfekt om du skall vill ha en fotokamera och filma från stativ ibland.
Videokamera
Kvalitetsmässigt så räcker det med att köpa mer eller mindre vilken HD-kamera som helst. Köp inte en SD-kamera även om det är en superbra SD-kamera så är upplösningen för låg för att kvaliteten skall kunna jämföras med kvaliteten hos en normal HD-kamera. Filmar du för att visa på TV och gör DVD-produktioner är det viktigt att du köper en europeisk PAL-kamera som filmar i 25p/50i för det är vad våra DVD-spelare och TV-apparater är anpassade för. i 95% av fallen så lägger man bara upp filmerna på vimeo eller nån annan videotjänst och då passar amerikanska NTSC-kameror bättre som filmar i 30p/60i. Men det har ingen jättebetydelse.
I övrigt så får du mer eller mindre vad du betalar för, köper du en HD-kamera för
1390:- så kan du nästan lika gärna filma med mobilen. Men om du lägger
4449:- och uppåt så får du tillräcklig kvalitet i de flesta fall. Viktigt är att Kolla så att kameran har optisk bildstabilisering så är mycket vunnet när kameran inte sitter på stativ. En av de bästa kameror du kan skaffa är Panasonic HMC-TM700 som bland annat filmar i 60p så att du kan köra slowmotion. Den är jämförelsevis billig på cirka $850 + frakt och moms från bhphoto.com.
När det gäller kameran så är det inte mycket mer att tänka på, det är lite skoj att ha timelapse, så du kan filma snöfall men sådana gimmicks följer med prislappen och bestäms helt utifrån din budget.
Kringutrustning
Det är inte så mycket kringutrusting som behövs för att filma skidåkning men tre saker är jätteviktigt. Det första är ett stativ, det behöver inte vara ett manfrotto eller annat svindyrt dito men att köpa ett i plast för 150 spänn är helt bortkastat. Köp ett stabilt billigt Velbon eller liknande för runt 700 spänn. De funkar jättebra för pengen.
Det andra är en fisheyeconverter. om du inte använder det kan du inte followcamfilma för du kommer hela tiden komma för nära så bara åkarens röv kommer i bild, eller så kommer du sikta brevid och filma träd och om du ändå lyckas att rikta rätt så kommer man inte få nån känsla alls. När jag filmat i backen har det varit 90% followcam och efter jag köpte fisheyet har det suttit på kameran. Century optics gör riktigt bra fisheyeconverters men de är väldigt dyra. Raynox gör bra jag har ett 3035Pro semifisheye vilket funkar utmärkt i backen och man behöver inte vara så rädd om man skulle ramla med det. det kostar runt en $100 + frakt och moms
Det tredje är ett handtag till kameran. Som jag sa nyss så filmar jag mest followcam, det är för att det är enkelt och roligt, man slipper en massa dötid då man måste stå vid stativet utplacerad vid ett hopp och vänta på att alla polarna åker ner och upp igen med liften. Det går att hålla kameran i handen eftersom dagens kameror är så små men det blir mycket svårare att hålla rätt, det är lite obekvämt och det blir mycket skakigare. Om du har ett handtag så tar tyngdkraften själv rätt på kamerans lutning så den vill filma horisontellt. Ett handtag gör du bäst själv så blir det som du vill ha det man kan köpa lösa tripod/stativ-skruvar på t.ex cyberphoto sen är det bara till att borra ett hål i ett plattstål och bocka det som du vill ha det sätt sen på ett bmx/cross-handtag med lite plastic padding så blir det fint som snus.
Jämför followcamklippen i
denna edit som jag gjorde innan jag fick fisheyet med
den här editen som jag gjorde med fisheye och handtag. Det gör väldigt stor skillnad
Mycket snack om kamera, det är jävligt kul att filma men jag är en sån prylbög så jag gillar mer att leka med sakerna än att använda dem. Tyvärr. En kul grej jag byggde var en jibarm, det blir väldigt snygga svepande kamerarörelser. Perfekt till skidåkning, men jag trasade sönder mitt knä innan jag hann använda den... Här är
en edit med mycket klipp tagna med en jib. Kontentan är att du kan addera hur mycket som helst till ditt videoquiver, titta på filmer och kolla vad du fastnar för och tycker är snyggt. Men det viktigaste för att filma skidåkning är fasta vinklar med stativ och followcam.
mycket text, jag borde gått och lagt mig istället, hoppas jag hjälpte lite iaf.