Bra film/videokamera som duger till skidfilmer!

dsavela

Ny medlem
Tja. Har funderat på att köpa en ny videokamera som ska duga till att göra fina skidfilmer med. Jag är inte så bra på filmkameror och sånt och skulle vilja ha hjälp med att hitta en så bra kamera som möjligt hyffsat billigt. Sen vill jag veta vad för tillbehör man behöver, (fisheye,stativ mm..). Och vad är det här med firewire?

Blessup!

Svårt att ge tips utan att veta din budget men en GoPro är ju väldigt mångsidig..

SNDVLL sa:
Svårt att ge tips utan att veta din budget men en GoPro är ju väldigt mångsidig..
fast gopro är väl jävligt omångsidig? man kan ju inte ändra inställningar eller något, och man vet inte om man fått ett bra shot eller inte eftersom den inte har display.. vad jag sett duger den bara till just hjälmkamera, av vad jag sett så vill den gärna överexponera osv.. en vanlig schyst videokamera är väl mångsidig däremot!

hyllengren sa:
fast gopro är väl jävligt omångsidig? man kan ju inte ändra inställningar eller något, och man vet inte om man fått ett bra shot eller inte eftersom den inte har display.. vad jag sett duger den bara till just hjälmkamera, av vad jag sett så vill den gärna överexponera osv.. en vanlig schyst videokamera är väl mångsidig däremot!
Finns iofs display till den nu.. Men mångsidig vet fan om den är.

som SNDVLL säger är det väldigt svårt om du inte har specificerat vilka krav du har på utrustningen. Jag antar att du vill filma i hyffsad kvalitet hyffsat billigt och att du inte är ute efter en Canon 5D i 2300-dollarsklassen + objektiv. Canon 550D har rimligare prislapp och är ett givet val om du gillar att fota också. Men 550D och andra DSLR är inte särskilt smidiga att filma med, t.ex followcam är inte så lätt. Som filmkamera begränsas den av sitt format och får ett ganska smalt användningsområde. Headcamvarianter är samma sak, asbra till det de är till för men smalt användningsområde som dedikerad filmkamera. Dessutom når inte riktigt kvaliteten upp till en riktig kamera. Jag förutsätter att du är ute efter en riktig kamera annars är det bara att köpa en GoProHD för den är riktigt bra till det den är till för. Och 550D eller ännu bättre Sony A55 när den kommer är perfekt om du skall vill ha en fotokamera och filma från stativ ibland.

Videokamera
Kvalitetsmässigt så räcker det med att köpa mer eller mindre vilken HD-kamera som helst. Köp inte en SD-kamera även om det är en superbra SD-kamera så är upplösningen för låg för att kvaliteten skall kunna jämföras med kvaliteten hos en normal HD-kamera. Filmar du för att visa på TV och gör DVD-produktioner är det viktigt att du köper en europeisk PAL-kamera som filmar i 25p/50i för det är vad våra DVD-spelare och TV-apparater är anpassade för. i 95% av fallen så lägger man bara upp filmerna på vimeo eller nån annan videotjänst och då passar amerikanska NTSC-kameror bättre som filmar i 30p/60i. Men det har ingen jättebetydelse.

I övrigt så får du mer eller mindre vad du betalar för, köper du en HD-kamera för 1390:- så kan du nästan lika gärna filma med mobilen. Men om du lägger 4449:- och uppåt så får du tillräcklig kvalitet i de flesta fall. Viktigt är att Kolla så att kameran har optisk bildstabilisering så är mycket vunnet när kameran inte sitter på stativ. En av de bästa kameror du kan skaffa är Panasonic HMC-TM700 som bland annat filmar i 60p så att du kan köra slowmotion. Den är jämförelsevis billig på cirka $850 + frakt och moms från bhphoto.com.

När det gäller kameran så är det inte mycket mer att tänka på, det är lite skoj att ha timelapse, så du kan filma snöfall men sådana gimmicks följer med prislappen och bestäms helt utifrån din budget.

Kringutrustning
Det är inte så mycket kringutrusting som behövs för att filma skidåkning men tre saker är jätteviktigt. Det första är ett stativ, det behöver inte vara ett manfrotto eller annat svindyrt dito men att köpa ett i plast för 150 spänn är helt bortkastat. Köp ett stabilt billigt Velbon eller liknande för runt 700 spänn. De funkar jättebra för pengen.

Det andra är en fisheyeconverter. om du inte använder det kan du inte followcamfilma för du kommer hela tiden komma för nära så bara åkarens röv kommer i bild, eller så kommer du sikta brevid och filma träd och om du ändå lyckas att rikta rätt så kommer man inte få nån känsla alls. När jag filmat i backen har det varit 90% followcam och efter jag köpte fisheyet har det suttit på kameran. Century optics gör riktigt bra fisheyeconverters men de är väldigt dyra. Raynox gör bra jag har ett 3035Pro semifisheye vilket funkar utmärkt i backen och man behöver inte vara så rädd om man skulle ramla med det. det kostar runt en $100 + frakt och moms

Det tredje är ett handtag till kameran. Som jag sa nyss så filmar jag mest followcam, det är för att det är enkelt och roligt, man slipper en massa dötid då man måste stå vid stativet utplacerad vid ett hopp och vänta på att alla polarna åker ner och upp igen med liften. Det går att hålla kameran i handen eftersom dagens kameror är så små men det blir mycket svårare att hålla rätt, det är lite obekvämt och det blir mycket skakigare. Om du har ett handtag så tar tyngdkraften själv rätt på kamerans lutning så den vill filma horisontellt. Ett handtag gör du bäst själv så blir det som du vill ha det man kan köpa lösa tripod/stativ-skruvar på t.ex cyberphoto sen är det bara till att borra ett hål i ett plattstål och bocka det som du vill ha det sätt sen på ett bmx/cross-handtag med lite plastic padding så blir det fint som snus.

Jämför followcamklippen i denna edit som jag gjorde innan jag fick fisheyet med den här editen som jag gjorde med fisheye och handtag. Det gör väldigt stor skillnad

Mycket snack om kamera, det är jävligt kul att filma men jag är en sån prylbög så jag gillar mer att leka med sakerna än att använda dem. Tyvärr. En kul grej jag byggde var en jibarm, det blir väldigt snygga svepande kamerarörelser. Perfekt till skidåkning, men jag trasade sönder mitt knä innan jag hann använda den... Här är en edit med mycket klipp tagna med en jib. Kontentan är att du kan addera hur mycket som helst till ditt videoquiver, titta på filmer och kolla vad du fastnar för och tycker är snyggt. Men det viktigaste för att filma skidåkning är fasta vinklar med stativ och followcam.

mycket text, jag borde gått och lagt mig istället, hoppas jag hjälpte lite iaf.

svveet sa:
en canon eos 550d där har du en mångsidig kamera, med hd 1080
mångsidig är ju att ta i här också. det krävs ju lite för att få bra shots med en 550, inte bara att plocka fram den å tro att du ska filma bra direkt. man måste ju kunna lite om bländare å slutare osv osv..

Köp en kamera med DV-band eller minneskort. Hårddisk och DVD kan lätt fucka om du skulle tappa kameran.

Sen är fisheye ett måste! 0,3x är lagom. Finns snap-on för runt 400 kronor.
Stativ är också sjukt värt när du ska filma vinklar.
Extrabatteri är bra att ha.

Firewire är som USB fasst snabbare. Du använder firewire när du för över film från DV-bands kamera till dator typ.

karln, tack för det! Nu vet jag iallafall lite mer om saken, bra skrivet också. Jag vill ha en kamera som ska kunna filma en bra film, ungefär som den andra filmen du hade. Jag vill ha så mycket kamera som möjligt för pengarna(såklart) och vill använda den till att köra followcams och filma med stativ + ett fisheye.Vill att den ksa vara stadig när man filmar också. Hade inte tänkt mig en hjälmkamera.

EDIT: Är du från Luleå karln? Din kamera såg ju bra ut annars..? :)

Senast ändrad:
Jag köpte Panasonic HDC TM-700 för några dagar sen... Jävligt nöjd:D Finns många manuella möjligheter med en fokusring som går till allt manuellt och den har en sån där grej man kollar i. Har glömt bort vad det heter:( Den kan även spela in 1080/50P, men du bör prova ifall den funkar med datan innan du köper den för det är jävligt tungt att redigera i. På inbyggda hårdisken kan jag filma i typ 4h på 1080/25P och nästan i 3 timmar på 1080/50P.
Jag gjorde typ min första riktiga kameratest edit för nåra dar sen:

Senast ändrad:
Bra skrivet karln!
Sen så kan du köpa begagnat, då kan du spara några tusenlappar.
En annan sak du behöver är ett redigeringsprogram, det finns lite olika beroende på om du använder mac eller PC men i början räcker något av de billigare.

themountainofforce sa:
Bra skrivet karln!
En annan sak du behöver är ett redigeringsprogram, det finns lite olika beroende på om du använder mac eller PC men i början räcker något av de billigare.
Yes sir! Men man kan ju be någon kopmis editera filmen

dsavela sa:
themountainofforce sa:
Bra skrivet karln!
Men det är ju det Roliga:D:D att stå och filma och frysa när alla åker är ju inte det som är roligt:P

F-T sa:
dsavela sa:
themountainofforce sa:
Bra skrivet karln!
Men det är ju det Roliga:D:D att stå och filma och frysa när alla åker är ju inte det som är roligt:P
Nej, man ber ju någon annan filma en och en annan kompis/samma kompis editera? I gengäld kan man ju göra något.

Tillbaka
Topp