Bra Gore-tex jackor

wayne

Ny medlem
Bra Gore-tex jackor
Jag är på jakt efter en ny jacka till vintern.
Funderar på att köpa en gore-tex jacka.
Vad finns det för bra prisvärda alternativ?
Behöver inte endast vara gore-tex, men bra offpistjackor som är smidiga och snygga.

Jag åker snowboard och har tittat på Burton Ak 3L jackan. Men den kostar ju jäkligt mycket. Borde man inte kunna få en likvärd jacka till ett bättre pris?

Bra Gore-tex jackor
Gore-tex är lite överreklamerat det finns andra jackor som har nästan likadana material tex Peak har sitt hipe mm. Burton jackan är väldigt fin funderade på en sådan själv förut när de fanns på alpingaraget men 6 lax eller vad de nu skulle ha kändes lite mycket.

Bra Gore-tex jackor
http://www.tierra.se
http://www.peakperformance.se
http://www.thenorthface.com
http://www.backcountrystore.com <----- mycket grejer...
Finns ett ganska brett utbud av skaljackor (om det är det du är ute efter?) runtom i landets friluftsbutiker. Inte fodrade, men mycket allsidigare.
Vill du komma undan lite billigare så finns det alltid alternativ till Gore-Tex som fungerar mycket bra, tex HyVent, Membrain, Apex, Hipe osv. listan kan göras lång. Gemensamt för dessa alternativ är att de oftast fungerar lika bra som Gore-Tex, om än inte bättre. Vilket material du ska ha beror även mycket på hur var och när du tänker använda jackan. Bäst är därför att leta upp en butik tex Naturkompaniet eller Playground, för att prata med en expert...

Good luck mate

Bra Gore-tex jackor
Ska du köpa en jacka med gore-tex så får du vara beredd på att punga ut lite slantar för den, men det tror jag att det är värt. Köpte en westbeach för två år sedan. Försäljaren lovade på sin moders grav att den skulle hålla samma kvalité som en gore-tex jacka. Men efter 2 sesånger var den totalt slut. Mina polareköpte gore-tex jackor samma år men dom ser fan knappt använda ut. Så i år har jag köpt mig en riktig skidjacka med gore-tex. Det tror jag kommer att löna sig i längden. Men det handlar ju som sagt om cashen i slutändan.

Bra Gore-tex jackor
Larsse: Westbeach och session är 2 märken som är såna. Kvaliten är aldrig lika bra som utseendet på dem. Min sessionjacka sprack i varenda söm nästan. Burton AK 3L jackan är säkert grym, min burtonjacka i den prisklassen höll länge och jag tycker fortfarande att den var värd varenda krona!

Bra Gore-tex jackor
Jo , jag vet att de kostar en del. Men ca 3000 har jag tänkt att lägga, men 5000 för en burton ak känns lite svettigt även om jag får den till ett bättre pris.

North Face är väl ganska sjyssta, men tycker det känns lite för mycket skidåkare över det.

Bra Gore-tex jackor
helt slut? på vilket sätt fungerar den dåligt eller ser den bara allmänt sliten ut, det boer ju inte på gor-texen eftersom det bara är det lilla vita materialet som ligger imellan yttertyg,foder :P

Bra Gore-tex jackor
Annars kan du testa haglöfs sortiment. Ganska dyrt men fan så bra, har deras Hero jacka och fick ge ca 3600 för den. Har hållt mig varm i kyla o vind o torr i ösregn, den kan jag varmt rekommendera.

Bra Gore-tex jackor
För att glädja alla Stockholmare, eller de som har vägarna förbi kungliga hufvudstaden, kan jag meddela att adidas-butiken på Sveavägen har 50 % på stor del av sortimentet, tex vissa av Salomons Gore-tex-jackor.

Bra Gore-tex jackor
HaHa Peak Hahahahaha!!!

Peak Performance är till för människor som vill vara häftiga i pisten och på afterskin. Som vanligt har de väl ett värdelöst sortiment. Skaljackor lyser med sin frånvaro. Tanken bakom designen är att de ska se häftiga ut. Man kan välja mellan lång modell som är i vägen för benen när man åker eller kort modell så att du fryser om ryggslutet. (De har tydligen inte listat ut att en jacka bör vara längre i ryggen när man åker skidor eller snowboard.) Fickorna har man naturligtvis placerat så att de hamnar under midjebältet på ryggan. Ventilationsöppningar ser det ut som de har numera, men de sitter säkert fel.
Undra vad de egentligen sysslar med på deras Research & Development sektion? Dricker kaffe och snackar skit?

Bra Gore-tex jackor
Om du vill ha en väl genomtänkt skaljacka som sitter makalöst bra och dessutom tål det mesta så kan jag varmt rekomendera Tierra Cassin Ridge
Då är du tyvärr uppe i kring 4500 men utslaget på dom år du kan ha den och hur nöjd du kommer att vara över den så är det en prisvärd investering.

Bra Gore-tex jackor
GoreTex är nog aldrig prisvärt, himla bra, men inte prisvärt i ordets rätta mening.
Skulle tro att man får betala nån femhundring för att få GoreTex istället för tillverkarens tillverkarens "egna membran"... en femhundring är väl iofs inte så mycket utslaget på de åkdagar jackan håller för.
Koncentrera dig istället på hur jackan passar, fickors placering etc. och att den är snygg.

Bra Gore-tex jackor
En sak som är värd att ta upp gällande goretex är dess funktion. Folk verkar köpa goretex för att det är... ja.. bra..? Goretex är en beläggning på tyget akn man säga som innehåller små porer som släpper ut vattenånga från kroppen och samtidigt inte släpper in vatten. Finns många liknande material på marknaden. Grejjen med goretex är att det fungerar som det ska. Man har kört med det länge nog nu för att ha insett det.

Peaks hipe är inte ett nytt material. Det finns i olika former, olika många lager osv. Dom som har det säger att det fungerar bra. Är lite av ett soft shell goretex. Har själv beställt en sån jacka. Får se vad den håller. Jag prioriterar soft shellen högt.

Bra Gore-tex jackor
Jag tror att Knolpak har en poäng, satsa på nåt som stretchar lite, jag har en jacka i windstopper softshell, den är fantstisk att åka i.
Just den jackan jag har är iofs ganska enkel(kort, saknar huva) så jag använder fortfarande min gamla GoreTex-jacka när det är skitväder eller knädjupt.
Min poäng är iaf att Softshell(stretch) rockar och att windstopper duger i en jacka, så länge det inte regnar.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp