Bra lösning för sittlift med mellanstation?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Såg denna recension av Breckenridge och de nämner de sittliftar de har med mellanstationer att det är krångligt och blir köer.
Jag har länge tänkt att sittliftar med mellanstationer är bra för orter som t.ex. Åre där blåsiga dagar kan göra att man ibland inte kan köra hela vägen. Detta samt att det gör att folk som inte vill åka hela vägen upp kan ta halva vägen samt de som ansluter från andra håll kan hoppa på till toppen.
Men det kanske inte funkar med sittliftar? Kanske bara är gondoler & bergbanor som kan ha mellanstopp?

Vad tror ni?
(delen med sittliftarna börjar lite efter 08:00)

Avstigning på mellanstation finns det flera som har men påstigning har jag nog inte sett.
Svårt att få till vart kön ska vara samt att det kan dröja innan det kommer en tom lift att kliva på kan vara några av utmaningarna.

Trübseehopper i Engelberg har det åt ena hållet. De har sensor som bara släpper in folk vid mellanstationen när tom stol kommer. Är en lite annorlunda lift som mest går horisontalt förbi sjön.
Annars har jag också bara sett med avstigning vid mellanstation, tex. i Aletsch Arena.

Har för mig att denna lift har påstigning vid mellanstationen.

Om du vill lösa problemet med ”hård vind på toppen som gungar stolarna” så blir det svårt utan att i princip bygga två separata liftar i serie med en sorts ”växel” mellan dem, eller en lift med dubbla bärlinor.

Ett exempel på det förra är väl Auenfeldjet i Lech som har både stolar och gondoler vars mellanstation på ett flexibelt och sömlöst sätt ansluter till efterföljande lift utan omstigning. Bara ett "långsamt avsnitt" vid mittenstationen om man åker hela vägen. Man kan alltså köra de två liftarna som en enda lift med fullfjädrad mellanstation, eller var för sig med den andra stängd och helt tömd på stolar/gondoler. Om jag förstått rätt.
Jag tror de löser problemet med "utrymme för påstigning" med att klämma in sittstolar mellan gondolerna som kommer litet glesare från nedre delen vid behov. Plus att det ofta finns litet spridda tomma platser över ändå på mitten även om det är kö vid dalstationen.

En sådan skulle kunna ersätta Åres kabin, men en lift med dubbla bärkablar (och mellanstation nånstans nedom tusenmetersplatån) skulle ju lösa problemet på en ännu mer grundläggande nivå. Sedan är det förstås ingen mening att dra en lift som fungerar i ett väder som ingen ändå vill åka skidor i.

Det finns som sagt exempel på traditionella liftar med välfungerande mellanstation, men även om man där ”stänger toppen” pga hård vind där så fortsätter ju tomma stolar/gondoler uppåt där de kan dingla och skapa problem. Tror att nämnda KrimmlXpress i Zillertal Arena är en sådan.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp