Bra offpist i italien?

snowride90

Ny medlem
Bra offpist i italien?
hepåer. tänkte dra ner med flyg till italien v.7 eller 8 kommer inte ihåg just nu.
men vart i italien är de absolut bäst åkning? bryr mig inte så jätte mkt om parker och sånt, mer att det är bra offpist, mkt snö! och trevligt folk.

flyger till milano så gärna rätt nära där!

är glad för alla tips!
tack på förhand!

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
Offpisten kommer att vara bäst där det är bästa snöförhållanden som har redan sagts tusen gånger tidigare. Alltså återkom någon vecka innan avresa så kan du fått ett aktuellt tips?

- Christian

Bra offpist i italien?
Skickar en liten varningssignal...
Kolla noga upp den dal du tänker åka till i Italien, vilken det nu blir. På vissa ställen så har galningarna bestämt sig för att det är "olagligt" att åka offpist och således även helt förbjudet!
Inte roligt att upptäcka det när man kommer fram..

/G

Bra offpist i italien?
Gahnis sa:
Skickar en liten varningssignal...
Kolla noga upp den dal du tänker åka till i Italien, vilken det nu blir. På vissa ställen så har galningarna bestämt sig för att det är "olagligt" att åka offpist och således även helt förbjudet!
Inte roligt att upptäcka det när man kommer fram..

/G
Det är faktiskt fortfarande under utredning och ligger ganska högt uppe på dagordningen! Som det ser ut just nu så hänger beslutet på en väldigt skör tråd.

Återkommer självklart med händelseutvecklingen!

- Christian

Bra offpist i italien?
Vi kan ju ta Mote Rosa området som exempel hur varje dal resonerar:

Vall d'Ayas har bestämt sig för att helt följa det föreslagna förbudet som finns framlagt medans Gressoney fortfarande står väldigt tvekande till det. Siste men inte sist så ställer sig Valsesia helt tvärsemot beslutet. Detta kan jag väl förstå då Alagna har sitt rykte att leva upp till.

Men frågan kvarstår då hur man löser detta praktiskt om två dalar följer förbudet? Kommer det stå pistpoliser på bergskammen när man åker mellan dalarna? Hur gör man med alla turåkare?

Kanske så kommer regeringen att komma in med deras vetorätt över regionen och ser till att det blir gemensamma regler? Detta skulle poltiskt vara en historisk händelse för italien. Aosta är ju en av de mer självstyrande regionerna i Italien och anser sig själva att vara lite 'speciella'....

- Christian

Bra offpist i italien?
Hur kan en alport säga ja till ett sådant förslag i tider då åkningen utanför pisterna går framåt med stormsteg?

Om nu en ort som Algna säga ja till ett sådant förslag kan det väl mer eller mindre kallas fö idioti?

Räcker det inte redan med dessa prejudiceringar i österrike? Hemska tanke om man drar igång en lavin och markägarn vill ha skadestånd...

Nä, se till att EU sätter en allemansrätt för alla deltagarländer.

Bra offpist i italien?
Jarle sa:
Hur kan en alport säga ja till ett sådant förslag i tider då åkningen utanför pisterna går framåt med stormsteg?
Vet ej riktigt om man kan säga att så är fallet för 80 procent av kunderna kring ett skidområdet nere i alperna? Man kan även ha i åtanke att dessa 80 procent i princip pumpar in betydligt mer pengar i turismen vid ett helgbesök om man jämför med en säsong för en svensk skidbum.

Alltså det är ganska tunga röster som ligger bakom förslaget!

Det kanske inte blir markägaren som får ta ansvaret, utan själva alporten i sig själv....

- Christian

Bra offpist i italien?
chrtur sa:
Jarle sa:
Vet ej riktigt om man kan säga att så är fallet för 80 procent av kunderna kring ett skidområdet nere i alperna? Man kan även ha i åtanke att dessa 80 procent i princip pumpar in betydligt mer pengar i turismen vid ett helgbesök om man jämför med en säsong för en svensk skidbum.

Det kanske inte blir markägaren som får ta ansvaret, utan själva alporten i sig själv....

- Christian
Givetvis står vi för en liten del av anläggningens inkomst men om man nu åker ner och trivs bra så slår man på stora djungeltrumman när man kommer hem. Orter som Chamonix och Anton måste ju tjäna på alla "friåkare" eller vad man nu ska kalla dem.

Sen så måste ju vi offpiståkare vara en dröm för anläggningarna, vi köper liftkort även fast vi nyttjar både pister och liftar minimalt...

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
Jarle sa:
chrtur sa:
Jarle sa:

- Christian
Givetvis står vi för en liten del av anläggningens inkomst men om man nu åker ner och trivs bra så slår man på stora djungeltrumman när man kommer hem. Orter som Chamonix och Anton måste ju tjäna på alla "friåkare" eller vad man nu ska kalla dem.

Sen så måste ju vi offpiståkare vara en dröm för anläggningarna, vi köper liftkort även fast vi nyttjar både pister och liftar minimalt...
Dröm är det nödväntigtvis inte, det beror helt på lagar, regler osv. Vad skidanläggningen har som sitt område, lavinolyckor och annat kan stå dom dyrt.

Bra offpist i italien?
I bl.a. österrike så åker man själv dit på alla kostnader och ev. dråp om du drar igång en lavin.

Å andra sidan så åker man inte där en lavin skulle kunna skada andra och om du själv behöver sjuktransport så får din försäkring betala för det, försäkringen får även betala alla andra kostnader som skulle kunna uppstå. Been there, done that...

Bra offpist i italien?
Jarle sa:
Detta är nog inte riktigt sant...Många köper liftkort och delar på dem sinsimellan under en säsong...

Drömmen för en skidort är egentligen en familj med två barn som kommer över en helg! Dessa köper liftkort som alla andra, bor oftast kring orten, tar sig mat i backen, spenderar nog gärna en extra slant i byn och kanske tom hyr skidutrustning för helgen. Åkmässigt så är ju denna gruppen inte någon större risk om man ser till ett fåtal yngre bummarförmågor som gärna åker utan regler, eller läs vett och etikett.

Vissa alporter har ju redan detta som sin idee och andra orter följer utveckligen med vaksamma ögon. Däribland Monte Rosa området som har stått lite i skymundan. Se bara på Zermatt, där är ju planerna att bygga upp ett torn på Klein Matterhorn för att komma åt 4000 m..... Beklagligt, men kommer nog att generera otroliga mängder med pengar åt dem.

Dolomiterna är ju redan vida kända för att ha pistpoliser som gärna tar liftkort i beslag och förra vinters diskussioner i Österrrike har som sagt utmynnat i dessa otroliga förslag hör i Italien.

Bra offpist i italien?
Du har nog rätt ändå chrtur...

Men om alla hönshjärnor kunde ta sitt förnuft till fånga kanske vi skulle slippa se orter efterapa anläggningar på andra sidan pölen.. Man kan ju få hoppas.

Vart i Dolomiterna finns dessa hemska pistpoliser? Själv har jag iofs bara vart på en anläggning där (Nassfeldt, riktigt fint) men där har det väl vart tvärtom, tror inte riktigt de sett folk med stora skidor osv innan. Där stod det med stora ögon och tittade med glädje.

Bra offpist i italien?
chrtur sa:
Offpisten kommer att vara bäst där det är bästa snöförhållanden som har redan sagts tusen gånger tidigare. Alltså återkom någon vecka innan avresa så kan du fått ett aktuellt tips?

- Christian
kan jag göra! men jag undrade bara om de fanns ett ställe som lixom var kännt för att ha bara offpist och så!

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
Det verkar vara ett väldigt lustigt förslag.
Alagna+ Gressonny bygger för tillfället en ny lift upp till Punta Indren för ex antal miljoner Euro. Därifrån kan man bara åka offpist. Om dom ska förbjuda det så får man ta liften ner igen, känns inte troligt.

Mt Hotdog

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
Jag var i Gressoney förra året, lyckades pricka världens snöfall. Enligt liftgubbarna inte kommit så mycket på över 50år på en och samma gång.

Tyckte Gressoney och Alagna var skitbra, grym off-pist och sjukt mycket snö.
Lite liten och tråkig by i gressoney men du ska ju åka skidor så :)

Det här är i pisten, kom så mkt att maskinerna gav upp, minst dubbla utanför :)
http://i11.tinypic.com/4puo2g9.jpg
http://i12.tinypic.com/4kkoxva.jpg

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
MrHotDog sa:
Det verkar vara ett väldigt lustigt förslag.
Alagna+ Gressonny bygger för tillfället en ny lift upp till Punta Indren för ex antal miljoner Euro. Därifrån kan man bara åka offpist. Om dom ska förbjuda det så får man ta liften ner igen, känns inte troligt.
Lite insiderinformation säger att det kommer att bli pistade nedfarter där....

Bra offpist i italien?
Jag ska till Gressoney v.9 betyder det att man inte kommer få åka offpist? Det låter ju helt sjukt, det är ju därför man åker till ett sånt ställe.

Snälla säg att man får åka ute i det härliga pudret!

Bra offpist i italien?
Alagna kommer aldrig att tillåta det. Dom lever på oss offpiståkare.

Tvivlar starkt på att det överhuvudtaget går att bygga en pist ner från Indren. Vitsen med att bygga nya liften är att fler ska komma åt offpisten som senaste åren har blivit lite svåråtkomlig pga att den gamla liften inte funkat så ofta. Var där i somras och såg bygget ser bra ut.

Våra italienska kompisar i Alagna kommer inte bry sej ett smack om ett ev. förbud. Herregud dom har vandrat och åkt i bergen sen dom lärt sej gå.

Bra offpist i italien?
Ingen trodde heller att rökförbudet vid krogar skulle fungera, italien är ju inte så känt för att följa regler och bestämmelset, men i princip 99 % följer lagen.

Som sagt, Alagna är ju i en annan situation gentemot de andra dalarna där Gressoney och Champoluc befinner sig, och gemensamma regler vore ju det bästa. Att Alagna lever på offpisten är ju självklart och ett steg kanske blir att all offpiståkning måste ske med guide? Inte så dumt med en fungerande lift upp till Indren då ;)

- Christian

Bra offpist i italien?
Senaste nytt angående förbudet!

Nu har man börjat att enas angående förfarandet och det kommer att bli gemensamma regler för alla dalarna kring Monte Rosa området. Diskussionerna har varit väldigt hårda och då även alla subgrupper till CAI (Club Alpino Italia) även varit med för att bevaka sina intressen!

Som det ser ut just nu så kommer offpisten att vara tillgänglig för alla italienare och utlänningar som har folkbokfört sig i Italien. Uppfyller man ej dessa grundkrav så kommer det antigen krävas att man åker i guidade grupper eller helt enkelt så är bara pisten alternativet! Dryga böter är att vänta!

Ps. Tro inte att Ni kommer att kunna åka ifrån pistpolisen där ;)

Puhhh! Jag är dock glad :)

Bra offpist i italien?
Holy shit...

Kan knappast vara bra för turismen där. Kan tänka mig att det sänker antalet besökare med 10% eller så... Alla som har ett intresse av att åka offpist på egen hand kommer ju nu vända sig till något annat land.

Betyder alltså detta att om jag knatar över glaciären från chamonix och åker ner mot courmayeur så kan jag åka på rejäla böter för att jag är ute och åker offpist??

Eller tar bilen genom tunneln för den delen... Tror courmayeur ingår i chx-liftkortet i år helt och hållet så man kan åka hur mkt man vill på andra sidan mt blanc.

Bra offpist i italien?
felixlind sa:
Jag var i Gressoney förra året, lyckades pricka världens snöfall. Enligt liftgubbarna inte kommit så mycket på över 50år på en och samma gång.

Tyckte Gressoney och Alagna var skitbra, grym off-pist och sjukt mycket snö.
Lite liten och tråkig by i gressoney men du ska ju åka skidor så :)

Det här är i pisten, kom så mkt att maskinerna gav upp, minst dubbla utanför :)
http://i11.tinypic.com/4puo2g9.jpg
http://i12.tinypic.com/4kkoxva.jpg
Fan vad skönt. Jag ska dit i år, hoppas jag lyckas få ett lika stort dump tills jag kommer dit!

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
Hur räknar pistpolisen med att kunna se skillnad på italienare och turister?
Eller kommer de att stoppa folk hejvilt i bergen?????
Hoppas få lite rapporter från Chrtur och andra när de varit o åkt lite i området....
Om det verkar bli som föreslaget så gäller det verkligen att hålla sig borta från Italien för en dag med en halvmeter puder känns risken överhängande att jag skulle bli brottsling!!!

Bra offpist i italien?
Vi ska ner till Alagna i vinter igen, för tionde året i rad. När våra Italienska polare hajkar iväg på en skön tur lössnön ska vi bara stå och titta på då....

Skulle inte tro det. Då får jag väl bli kriminell i vinter. Jag kan förstå att guiderna vill tjäna pengar men det måste finnas en gräns om dom vill ha ner fler turister än bara barnfamiljer.

Förresten får pistpolisen åka offpist ? Eller finns det en speciell offpistpolis också ?

I Alagna har vi ju gränspolisen som åker uppe på glaciären, dom kanske har blivit omskolade.

Frågan är också vad räknas som offpist, markerade leder som inte kontrolleras är det offpist, skogsåkning etc etc

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?

@Hawk100 - Inte så svårt tror jag om man bara tittar på utstyrseln man har på sig ;) Fortlöpande rapporter kommer med säkerhet!

@MrHotDog - Vi kommer nog få se många varianter av denna katten stående på bergstoppen....

Shrek_2-cat-eyes-01.jpg

- C

Bra offpist i italien?
chrtur sa:
Nu har man börjat att enas angående förfarandet och det kommer att bli gemensamma regler för alla dalarna kring Monte Rosa området. Diskussionerna har varit väldigt hårda och då även alla subgrupper till CAI (Club Alpino Italia) även varit med för att bevaka sina intressen!

Som det ser ut just nu så kommer offpisten att vara tillgänglig för alla italienare och utlänningar som har folkbokfört sig i Italien. Uppfyller man ej dessa grundkrav så kommer det antigen krävas att man åker i guidade grupper eller helt enkelt så är bara pisten alternativet! Dryga böter är att vänta!
Finns det någon sorts källa eller liknande till detta? Min italienska existerar inte men jag hittar inget om det på http://www.cai.it eller någon annanstans på nätet.

Bra offpist i italien?
Var ju helt enkelt tvungen att kolla upp det här, så ringde ner till min gamla kompis som vart bosatt i Champoluc i 12 år och jobbar med skidor och turism.. Han har inte hört ett ljud om det här förslaget och säger att det kommer INTE att inträffa.. Och med tanke på att säsongen börjar om mindre än en månad så vad säger man, sluta jiddra börja trolla..
Tack o hej / A

Bra offpist i italien?
Nä, det verkar knappast troligt. Hur ska de skilja på "offpiståkare" och "skidbestigare"? För skidbestigning kan väl inte också ska förbjudas? I så fall blir ju i praktiken klättring förbjuden också, då man ofta gör anmarschen på skidor och på tillbakavägen måste man ju åka nerför om man inte ska behöva bära laggen på ryggan medans man pulsar utför ett halvmil långt, 30-40 graders lutande snöfält med 1 meter nysnö...
Dessutom får bra många hyttor/restauranger stänga om man inte får lämna pisten utan guide.

/K

Bra offpist i italien?
Har mailat till turistbyrån i Alagna, dom sköter även bokning av guider så dom är helt tillförlitliga. Mao chrtur verkar vara rädd för lite konkurrens om snön.
Fick detta svar : Ciao Mikael

no problem for the off piste skiing in Alagna. This is the first time
I'm listening about this...
In Alagna nothing change, You can ski as usual where you prefer. It's
snowing in this days. Pray for a fantastic winter

ciao
Anna

--
Anna Gualdi
direttore tecnico

tel 00 39 0163 922993
fax 00 39 0163 922805
Lyskamm Viaggi
fraz Centro 44
13021 Alagna Valsesia
VC

www.alagna.it
www.lyskammviaggi.com

Bra offpist i italien?
MrHotDog du har äntligen skådat ljuset!

Från och med när blev Italien känt för att vara pålitliga med sin information?

Anna kan väl inte säga så mycket annat just nu?

cordaaaaaa2.jpg

Senast ändrad:
Bra offpist i italien?
MrHotDog sa:
Har mailat till turistbyrån i Alagna, dom sköter även bokning av guider så dom är helt tillförlitliga. Mao chrtur verkar vara rädd för lite konkurrens om snön.
Fick detta svar : Ciao Mikael

no problem for the off piste skiing in Alagna. This is the first time
I'm listening about this...
In Alagna nothing change, You can ski as usual where you prefer. It's
snowing in this days. Pray for a fantastic winter

ciao
Anna

--
Anna Gualdi
direttore tecnico

tel 00 39 0163 922993
fax 00 39 0163 922805
Lyskamm Viaggi
fraz Centro 44
13021 Alagna Valsesia
VC

www.alagna.it
www.lyskammviaggi.com
I alagna åker du orört i dagar om inte veckor lätt. Kan tipsa dig om en skyst guide som även har rätt okej boende för ca 65 euro natten.

Och alagna är det fullt lagligt att åka offpist i. Markandsför sig som freeride paradise och har en lift upp på en fint berg utan en pist ner... = lätt tillgängligt :)

Bra offpist i italien?
Varför skulle hon ljuga om det ? Inte för att locka ner oss allafall, känner henne tillräckligt bra för det.

Hon sitter i en väldigt lustig sits om helt plötsligt poliser skulle jaga oss över glaciären. Hur skulle hon förklara det för oss ?

Likadant varför skulle Anders 666 kompis i Champoluc också vara helt oförstående ?

Du har hittills inte kunnat referera till någon källa överhuvudtaget.
Dags att släppa Grappaflaskan och inse att vi blir fler om lössnön i vinter.

Bra offpist i italien?
chrtur !! Mr Italien himself..
Det är ju tur att du verkar pålitligt iaf, sitter här och sprider massa dynga..
Du verkar ju inte ha förstått att utan friåkare i Alagna kommer dom att stänga hela liften, men du kanske hellre går upp till Indren, då kommer du iaf vara rätt själv på det där berget och det är väl det du vill.. Ses i vinter !!

Bra offpist i italien?
Grabbar, varför börjar Ni ta nivån till en sandlåda genom personliga påhopp?

Grappaflaskan släpper man väl aldrig när den kommit till bordet. Fast egentligen så är ju en lokal producerad Genepy någoting jag personligen föredrar och hur Alagna kommer att överleva utan friåkare vet jag inte? Egentligen så kommer det väl inte bli någon större skillnad och därför tycker jag inte att det sprids så mycket dynga? Jo, kanske om man ser till en ladugård upp i dalarna där?

Alltså mitt stora problem till lunchen idag blir följande.... Grabbar vad är Ert gudomliga råd?

spaghetti.jpg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp