Bra skidkombo för säsong i Whistler

Hej!
Jag ska iväg och säsonga i Whistler nu till vintern i ett halvår. Jag har därför tänkt mig införskaffa 2 par skidor, ett par rena puder och ett par med lite mer tyngd åt pist och park. Jag har åkt skidor hela mitt 20 åriga liv med iaf 14-21 skiddagar per år. Pist är inga problem och puder går hyffsat, inte fått möjlighet till det fina pudret då mycket åkning skett i kläppen och närliggande. Park är jag också nästintill novis på.
Jag är 180 cm lång, väger 85 kg.

När det gäller puderskida så har jag spanat in Armada Magic J som verkar vara bra. Då vi kommer att gå en hel del på tur i Whistler så vill jag även gärna ha ett par turbindningar och då kollat på marker Duke samt Marker F12 tour. Jag känner dock att mina kunskaper i att veta om skida med bindning är en bra kombo är bristande. Vad tror/tycker ni? Är jag helt ute och cyklar med en magic J eller?

Sen så gäller det då det andra paret. Jag vill ha något som man kan åka runt på berget och lattja med oavsett vad som bjuds (givetvis inte stort puder). Har innan haft salomon suspect med salomon sth 16 bindningar men det blev lite för mkt park för min del. Har inte kollat runt för mycket kring denna skida utan ligger just nu och kikar på puderskidor. Om någon har tips och tankar så hade det vart uppskattat.

Vet att texten kan vara bristfällig då det jag inte vet vad som är relevant för att få svar på frågor så säg till om komplettering till text behövs!

Tackar

Som andraskida låter det inte helt fel att ha någonting ganska allround med jibbtendenser med en midjebredd någonstans runt 100mm, +- några mm beroende på vad du själv känner för (själv hade jag nog gått en bit uppåt). Vid åkning inbounds kommer troligtvis en sådan skida göra sig bättre de flesta dagarna.

Lite olika exempel

Line blend
Armada Al Dente
Line bacon
CMD the it
K2 shreditor 102/112
Moment PB&J
Solly rocker2 108
osv.

Mao skidor som är roliga på hela berget, som går lite bättre på hårdare underlag men ändå är kul om du skulle hitta något djupare, det är bara att välja hur jibbiga eller ojibbiga (i det senare fallet går väl alla ovanstående fetbort) skidor du vill ha. Renare hårdsnöskidor går helt bort för mig själv då det åks en hel del utanför på hårda dagar. Dessutom slipper du gråta blod om det kommer ett dump den dagen du reparerar dina puderskidor.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Som andraskida låter det inte helt fel att ha någonting ganska allround med jibbtendenser med en midjebredd någonstans runt 100mm, +- några mm beroende på vad du själv känner för (själv hade jag nog gått en bit uppåt). Vid åkning inbounds kommer troligtvis en sådan skida göra sig bättre de flesta dagarna.

Lite olika exempel

Line blend
Armada Al Dente
Line bacon
CMD wizard
K2 shreditor 102/112
Moment PB&J
Solly rocker2 108
osv.

Mao skidor som är roliga på hela berget, som går lite bättre på hårdare underlag men ändå är kul om du skulle hitta något djupare, det är bara att välja hur jibbiga eller ojibbiga (i det senare fallet går väl alla ovanstående fetbort) skidor du vill ha. Renare hårdsnöskidor går helt bort för mig själv då det åks en hel del utanför på hårda dagar. Dessutom slipper du gråta blod om det kommer ett dump den dagen du reparerar dina puderskidor.
Shreditor är pissmjuk i skidan så jag tror den inte kommer vara nå vidare när det blir hårt i pisten och du vill bränna lite. Jag skulle även kika på Extrem Project 100 som andraskidan. :)

mmarcus sa:
Jarle sa:

Lite olika exempel

Line blend
Armada Al Dente
Line bacon
CMD the it
K2 shreditor 102/112
Moment PB&J
Solly rocker2 108
osv.

Shreditor är pissmjuk i skidan så jag tror den inte kommer vara nå vidare när det blir hårt i pisten och du vill bränna lite. Jag skulle även kika på Extrem Project 100 som andraskidan. :)
Tip och tail är mjuka, ja, precis som hans puderskida (om det nu blir magic J) är, mittsektionen på shreditor är styv så det räcker och blir över. Project 100 är en fantastisk skida på många vis men karaktärsmässigt är det långt ifrån något som liknar magic J. Väldigt långt ifrån.

Senast ändrad:
Jarle sa:
mmarcus sa:
Jarle sa:

Lite olika exempel

Line blend
Armada Al Dente
Line bacon
CMD wizard
K2 shreditor 102/112
Moment PB&J
Solly rocker2 108
osv.

Tip och tail är mjuka, ja, precis som hans puderskida (om det nu blir magic J) är, mittsektionen på shreditor är styv så det räcker och blir över. Project 100 är en fantastisk skida på många vis men karaktärsmässigt är det långt ifrån något som liknar magic J. Väldigt långt ifrån.
Ja absolut, skidan är inte alls lik Magic J. Men känns det inte lite onödigt att köpa två par som är väldigt lika varandra? Ofta styrs skidåkningen efter dagsfärskt humör vilket gör att två olika typer av skidor kan unna dig fler jävligt bra dagar. :)

Sen kan man självklart åka på två olika skidor som är väldigt lika varandra, absolut. Dock är det väl bäst att man har hittat "sin typ" av skida? Eller har jag missförstått allting?

mmarcus sa:
Ja absolut, skidan är inte alls lik Magic J. Men känns det inte lite onödigt att köpa två par som är väldigt lika varandra? Ofta styrs skidåkningen efter dagsfärskt humör vilket gör att två olika typer av skidor kan unna dig fler jävligt bra dagar. :)

Sen kan man självklart åka på två olika skidor som är väldigt lika varandra, absolut. Dock är det väl bäst att man har hittat "sin typ" av skida? Eller har jag missförstått allting?
Ja, alla mynt har ju två sidor och jag är helt med på hur du tänker. Det jag reagerade på var bara att han var ute efter ett par med mer fokus på både pist och park, project 100 presterar definitivt i pist (eller allmänt hårdare/stökigare förhållanden) men det är inte ett jättekul alternativ i parken, därav de mer jibbinspirerade skidorna som listades. Även om andraskidan skulle vara en jibbinspirerad friåkningsskida så är det ju fortfarande väldig stor skillnad på 100-110mm under foten och 120mm.

Kan OP tänka sig att köra park på sina eventuella Magic J så är ju project 100/110 eller liknande ett fantastiskt komplement för de dagar då man vill åka fort med mindre bekymmer i slagiga förhållanden eller nöta isiga pister (något OP förhoppningsvis slipper i BC) :)

Så en fråga till mattiaslonn:
Hur vill du åka/hur vill du att din andraskida ska bete sig?

Senast ändrad:
Jarle sa:
mattiaslonn skrev:

Sen så gäller det då det andra paret. Jag vill ha något som man kan åka runt på berget och lattja med oavsett vad som bjuds (givetvis inte stort puder).

Klicka hem ett par Moment PB&J eller ett par 4FRNT Cody så har du nog det du behöver...

xSooLx sa:
Jarle sa:
mattiaslonn skrev:

Sen så gäller det då det andra paret. Jag vill ha något som man kan åka runt på berget och lattja med oavsett vad som bjuds (givetvis inte stort puder).

Klicka hem ett par Moment PB&J eller ett par 4FRNT Cody så har du nog det du behöver...
Det är en väldigt diffus beskrivning. Latjja kan betyda väldigt olika saker, real skifi gänget och Ian McIntosh har nog inte samma definition av ordet. Men eftersom OP hade magic J som stark puderkandidat tolkade jag det troligtvis väldigt likt dig (jag hade ju t.ex. redan listat pb&j). Det var mer en fråga för att förtydliga om OP ville ha en andraskida som liknade puderskidan eller något som är lite bastantare.

Jarle sa:
xSooLx sa:
Jarle sa:
mattiaslonn skrev:

Det är en väldigt diffus beskrivning. Latjja kan betyda väldigt olika saker, real skifi gänget och Ian McIntosh har nog inte samma definition av ordet. Men eftersom OP hade magic J som stark puderkandidat tolkade jag det troligtvis väldigt likt dig (jag hade ju t.ex. redan listat pb&j). Det var mer en fråga för att förtydliga om OP ville ha en andraskida som liknade puderskidan eller något som är lite bastantare.
Jupp, liknande tolkning, ingen pik eller så var min avsikt med kommentaren. :) Missade bara din listning av pb&j i hastigheten, sorry!

Tillbaka
Topp