Brädtipps! Köpa en eller två

M-Hansson

Ny medlem
Någon tråd om att köpa ny bräda finns väl inte.....eller :rolleyes:

Av ren lathet så frågar jag här.
Jag vill ha en lekfull bräda, för jag åker mest rails, boxar och "flatland tricks" även några små hopp ibland.
Alltså inga problem så här långt men kruxet är att jag tar gärna några carving svängar i pisten på morgonen när anläggningen öppnar innan det blir sönderkört.
Så finns det en bräda som löser detta eller skall jag skaffa mig två.
Jag är 180cm väger 75kg och har 43 i boots.
Idag åker jag på en Burton process 152 (camber profil)

känns som du borde kolla på en furlan helt underbara brädor och perfekta för rails, flatland tricks. om du bara ska carva på morgonen hade jag valt 153an vädigt mjuk och i princip viktlös. men om du vill ha en stabilare brädare ta 157an som är lite hårdare och har nånting som påminner om magnetraction som gör att du kan carva oavsett vilkett underlag du åker på. väljer du nån av dessa kommer du inte behöva två.

åker själv på 153an och är ungefär samma vikt/längd som du och det är utan tvekan den roligaste brädan du kan åka på.:D

http://www.furlansnowboards.com/#!abs-trakt/c24wc
http://www.furlansnowboards.com/#!auryn-park-wide/c1udl

Tycker du att processen funkar?

Vilken allmountain freestyle bräda som helst funkar nog för det du vill ha ut av den... Några av dom mer hypade nu är Capita Defenders Of Awesome, Lib Tech TRS, Burton Custom Flying V. Läs lite om dom och se vad du tror!

Bataleon Disaster/Fun-kink/Airobic , beroende på hur mjukt du vill ha för rails/flatlandtricksen! Alla går att köra på duktigt med i pisten om det är manchester :)

Kört morgonåken med min disaster i vm8/gästrappet i Åre, funkar skitbra innan 9 om man ska åka snabba carves sen blir det för stökigt :P

Alltså, just carving och park passar väl inte ihop. Du vill ju helst ha rätt vassa kanter för carving och du vill ha nedslipade när du railar så det krockar ju direkt på den punkten. Det är min personliga åsikt iaf :p

Kör själv en lobster Jibboard nu och tycker den är grym men jag carvar inte så mycket, glider mest runt o latchar.

Senast ändrad:
Jibboard och Disaster är samma bräda fast olika grafik, likaså Parkboard och Airobic.

Jag kör rails med mina utan att ha hängt kanterna någonting och det funkar i pisten :) Det viktigaste är att alltid ställa sig på boxen/railet och inte feg-luta så man får hugg :D

Ett bättre tips än den där parkboarden som länkades är denna http://cdon.se/sport/bataleon/bataleon-global-warmer-p29593573 , en lite mer hightech Airobic/Parkboard med lite kolfiber/sinterbase osv till rea.

Kör på denna 154'an vetja!

Senast ändrad:
Funderar på att beställa en disaster nu på rean, men vilken längd bör jag välja när jag är 180cm 75kg.
Det finns ju både 153 och 155.
Finns ju självklart fler längder men det är någon utav dom jag tror skulle passa mig.

jag är 178 / 70kg och kör på 153 Disaster, kör på 153an om du tänker dig mer lek och rails än hopp och carvs :)

Tillbaka
Topp