Brädval för 80% off pist och 20% pist?

Bikeaholic

Medlem
Har tänkt köpa min första bräda, då jag är trött på sketna hyrbrädor. Kommer som rubriken säger köra mest off pist.
Är 175cm lång, väger strax över 80kg och har skostorlek 43/44.
Är väl en medelbra åkare.
Har tittat lite på Burton T6 och Salomon Sick Stick. Är det bra brädor för mig tro? Är T6an för svår att hanter för mig som inte är jätteerfaren?

Om fördelnigen på din åkning ser ut som du beskriver ska du köpa en bräda med tapering, alltså som är smalare i tailen än i nosen. Sick Stick är ett utmärkt val.

Andra alternativ borde vara:

Lib-Tech Mullet
Smokin Pinner
Unity The Whale
Capita Charlie Slasher

Om du PM:ar mig så har jag ett förslag på en grym bräda till ett mycket bra pris.

80% offpist är väldigt mycket, är du verkligen säker på att du kommer hålla det? Nu går säkert lössnöbrädor hyfsat i pisten ändå men det vore synd för dig om du köpte fel bräda.
Du kommer säkert bli nöjd i vilket fall eftersom hyrbrädor inte är mycket att hurra för.

Kolla in Jones flagship och Jones mountain twin!

T6 är trevlig men rätt smal i midjan så flytet kan vara lite problematiskt ibland.

Det kanske är som Ingemar säger, att jag överskattar hur mycket off pist jag faktiskt kommer att åka. Gillar ju att köra fort i pisten också. Säg att det skulle bli lite mer jämnt fördelat mellan pist och off pist. Är fortfarande sick stick ett bra val eller ska man se mer åt en lite mer allround-bräda som Jones Mountain Twin?

Jag åker på en Jones mountain twin och jag tror inte du skulle bli besviken med den! Ganska lekfull med rockern men det går samtidigt att åka fort utan att det känns fladdrigt. Rockern hjälper ju också i offpist så jag kan rekommendera den!

Då jag bestämt mig för att Bataleon Undisputed är lite för dyr står det nu mellan Atomic Banger, Capita Charlie Slasher och Jones Flagship. Vad tycker ni? Och vilken längd ska man satsa på?

/Matthias

Jones Flagship är riktigt bra. Tillräckligt styv, bred och otroligt stabil. Den flyter väldigt bra i puder. Framförallt håller den bra när det går snabbt. Men jag tycker personligen att den kräver lite större åkning för att vara riktigt kul.

Jag tror att en skate banana är ett bra alternativ annars. Den är iof fladdrig när det går fort. Men trots att den inte går att bakmontera så hanterar den lössnö bra. Och den klarar t ex skogsåkning bättre än Flagship eftersom den är snabbare och mindre.

Men för stora berg är Flagship oslagbar. Mycket mer pondus och stabilitet än t ex Malolo.

Vafan kör på en Lib-Tech Birdman, tunggung!

170 eller 180 bara att välja, du kommer köra ifrån dom flesta oavsett både i och utanför pist.

Eller snacka med Mats på Alpinepunk och be honom bygga en superswede med lååång nose rocker, spräcker din budget garanterat men du kommer bli unik och aldrig ångra dig.

Senast ändrad:
Tack för all hjälp! Det blev Atomic Bangern på rea :)
Då fattas bara bindningar och boots. Någon som har tips?

Senast ändrad:
Köp boots som passar dig (oavsett märke) och ett par flux-bindningar till dem tt30 exv. eller något hårdare som SF45

Senast ändrad:
Formula är faktiskt ett helt o.k val enligt mig, dom är verkligen lätta, skönt med cantbed eller vafan de nu kallar det. DOCK! jag tycker straps och ratchets suger som fan på dem! Styva, hårda och krångliga tycker JAG iaf, så om du har chans att iallafall ta på dem i butik, se efter om du tycker dom e o.k på de aspekterna, i övrigt tycker jag dom e bra.

Har Snowmullet försvunnit ur Libs sortiment i år?
Är en 165cm lång sådan för stor för en snubbe på ca 70-75kg 180cm? Tänkt som ren puderplanka.

Senast ändrad:
Har någon testat Lib Tech La Ninja MC? Jag funderar hur den står sig mot tex Burton Barracuda?
Tänkt i ca 160 cm som bräda åt hyfsad 65 kg åkare (hustrun), 80% OP i blandade förhållanden inkl lite tightare skog (resten uppvärmning och transport till OP...).

Iller sa:
Har någon testat Lib Tech La Ninja MC? Jag funderar hur den står sig mot tex Burton Barracuda?
Tänkt i ca 160 cm som bräda åt hyfsad 65 kg åkare (hustrun), 80% OP i blandade förhållanden inkl lite tightare skog (resten uppvärmning och transport till OP...).
Åkte på den tidigare modellen från Matt Cummins (den som var i stort sett svart), den kändes mer som en soft parkbräda än som en ren puderbräda, hade inte haft den som förstahandsvalet för puderbräda. Däremot en otroligt rolig bräda att leka runt på. Körde på 157 och är betydligt större än din hustru, vilket visserligen gör stor skillnad för upplevelsen så klart. flöt helt OK i pudret tack vare bananshapen. Höll cirka 40-50 dagar sedan mer eller mindre slut, men då är jag som sagt betydligt tyngre (+20 kg) och kör eventuellt lite hårdare (? känner ju inte din hustru så klart ?).

Tycker det är en intressant idé att kliva upp i längd och använda den som puderbräda, men frågan är om det inte finns bättre alternativ, kolla med Doughboy.

Viktoor sa:
Har Snowmullet försvunnit ur Libs sortiment i år?
Är en 165cm lång sådan för stor för en snubbe på ca 70-75kg 180cm? Tänkt som ren puderplanka.
Snowmullet är tyvärr borta. En av Libs bästa brädor någonsin!

Jag har ett svinbra alternativ som jag kan sälja om du skulle vara intresserad. Skicka PM i så fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp