Branäs vs Kläppen

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Branäs vs Kläppen
Kikar på sportlovstur med små barn och tänkte höra vad ni tycker.

Har varit i Branäs tidigare och det passar familjen bra, men jag undrar lite hur Kläppen är jämförelsevis.

Tycker det är lite väl mycket smala transportsträckor i Branäs och det blir jobbigt med små barn som tappar fart och måste dras.

Branäs vs Kläppen
Jag har ingen direkt erfarenhet av att åka skidor med småbarn; men i brist på andra svar får du hålla till godo med mina tankar :)

Kläppen är ett noterbart mindre system med kortare backar än Branäs - men om det löser just ditt problem med transportsträckor vet jag inte.
Ett tips är att ta en titt på Stöten, det berget är uppdelat i två delar; en grön/blå-del och en röd/svart. De blåa backarna har en gemensam rejält flack avslutning (men inte platt). Den långa gröna pisten verkar vara populär bland barnfamiljer.

Branäs vs Kläppen
Håller med tidigare inlägg.
Branäs har jag dock aldrig besökt men jag väljer Stöten före Kläppen.
Stöten är nog bästa barnvänliga anläggningen jag besökt.

Branäs vs Kläppen
Har aldrig varit i Branäs men Kläppen är vår säsongsbacke. Det är en familjeinriktad anläggning med bra "planlösning" om jag får kalla det så. Gratis parkering direkt vid värmestugan/barnbackarna och Hotell Kurbits med dess bekvämligheter. Eget Ica har de fått nu också. Lång och poppis backe bland barnen är Lämmeltåget. Falkenbackarna på "baksidan" med rödblått är andra favoriter, med enda negativa att det bara finns ankarliftar där. Juniorpark ovanför barnbacken, mellanstadiepark vid gondolens dalstation samt den stora parken intill stolsliften ger ett brett utbud. Offpist och skogsåkning är däremot nästan obefintlig.

För övrigt gillar jag också Stöten som de andra nämner och hade det legat lite närmare så hade vi nog satsat på säsongkort där istället. Vad som är bra med Stöten är att de har två stolsliftar så man behöver aldrig åka ankarlift om man nu inte ska bort till de svarta pisterna vid skidtorget.

Branäs vs Kläppen
Båda är bra för mindre barn, men rekommenderar Kläppen,
Har varit på båda ställen med mindre barn.
Fördelen med kläppen är att man inte ser slutet av backen i början.
Tror det blir mera spännande för barnen, kläppen har också mera variation.
Branäs som du säger har tendens att det blir flaskhalsar o trång på många ställen.

Tillbaka
Topp