Brant åkning på hög nivå!

var säkert bra gjort att åka ner därifrån men det var inte särskillt kul att kolla på...
Tycker "bergsklättringen" var bäst;)

Senast ändrad:
"...and in the middle of that there is this snowpatch that you can ski" Bara Fransson kan :P Riktigt grymt!

Senast ändrad:
Hårigt åk men att titta på någon som ömsom hasar, skidar och klättrar i nästan sju minuter är ungefär lika spännande som att ligga på mage och titta på när gräset växer. Men brant var det ju helt klart.

somebody sa:
Hårigt åk men att titta på någon som ömsom hasar, skidar och klättrar i nästan sju minuter är ungefär lika spännande som att ligga på mage och titta på när gräset växer. Men brant var det ju helt klart.
Är nog roligare att titta på ju mer man förstår vad det är han håller på med ;)

Det går ju inte att på film få en korrekt uppfattning om hur sjukt brant och farligt det faktiskt är. Men om ett proffs typ hackar sig ner och plogar, då är det nog brant.

4:30 in i filmen...
"It was really good skiing down most of the couloir..."
Tycker det ser ut som askass "skidåkning". Hoppsvängar på 3m bredd i asbrant terräng.

Det ger mer skidåkning att skejta från parkeringen fram till liften i hemmabacken...

Vet inte om det är någon i denna tråden som skriver att det är "bra" åkning utan vi har väl skrivit att det är brantåkning på hög nivå?

Undrar hur många som skriver här ens har åkt en brant ränna? Vattendroppe, STORPOTATEN, Andee och GOS fattar i alla fall vad det handlar om ;)

Hasse_Lindborg sa:
Undrar hur många som skriver här ens har åkt en brant ränna? Vattendroppe, STORPOTATEN, Andee och GOS fattar i alla fall vad det handlar om ;)
Åkt ett fåtal coloirer (dock inte i närheten av lika extrema) och det är verkligen något jag vill fortsätta med! Känslan när man står i bottnen och inte har dött är fanimig bättre än ligg. På riktigt. Jag är också intresserad av (alpin) klättring, så i framtiden får jag se varsåt det bär av. Mitt nuvarande mål är att toppa och åka ner för Mt. Blanc senaste samma skidsäsong som jag fyller 25 ^^

Om man inte tycker att det här är en skidprestation som inger respekt, och tycker att åkaren bara hasar sig ner för nån liten brant ränna, då har man inte koll på hur svårt och farligt ett sånt här åk är.

En svart backe är... sisådär 20 graders lutning.
Det här är uppskattningsvis 55-60 grader.
Träffa en liten isfläck på fel sätt, eller hitta en sten - och du slutar omedelbart att fylla år.
Det här kräver rutin, teknik, och en gnutta galenskap.

Det är fantastiskt. Verkar vara fler än jag som är glada över att Mr. Fransson skaffat sig en blogg så man får följa med på några av hans äventyr, inte bara höra om dem ryktesvägen och via andra ikoner.

Ja det är en enastående bedrift och fin åkning, att inte förstå det är en sak men att hävda motsatsen måste avfärdas som ren och skär idioti. Det är som att säga att Nick Cave inte gör bra musik, bara för att man själv föredrar att lyssna på E.M.D.

Att åka i park med för stora kläder och försmå stavar är säkert också jättesvårt, men det här handlar liksom om något annat.

Här finns mer fint på samma tema: Tobias Granath

Vänligen
Aron

Senast ändrad:
Visst är det spännande att följa Franssons blogg, men vetskapen om hur pass riskbenägen han är väcker även obehag. Tycker synd om hans familj som knappast kan vara sâ nöjda med att han fortsätter riskera livet efter den svâra olyckan i fjol. Att kalla honom hjälte är bara cyniskt. Han är snarare en duktig skidákare med väldigt väldigt hög riskacceptans.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Jag kan förstå att man inte ser hur brant och jävligt det är utifrån filmen, men att Andreas åker helt sjukt branta och exponerade linjer är rätt känt och när man tar oskulden på en linje i Chamonixtrakten så är det nog inte på grund av att folk inte har brytt sig om att åka där tidigare... Såg en helt sjuk bild på honom i Friflyt och Powder - det är lite lättare att förstå hur jävligt det är när det fotas från håll - även om det säkerligen inte ser lika brant ut från fotografens synvinkel som från åkarens...

http://2.bp.blogspot.com/_1yRbBbSA6...0/POWDERMAG_ANDREAS_Page_5.jpg.scaled1000.jpg

Hittade bilden: helt sjukt

Lowe71 sa:
Visst är det spännande att följa Franssons blogg, men vetskapen om hur pass riskbenägen han är väcker även obehag. Tycker synd om hans familj som knappast kan vara sâ nöjda med att han fortsätter riskera livet efter den svâra olyckan i fjol. Att kalla honom hjälte är bara cyniskt. Han är snarare en duktig skidákare med väldigt väldigt hög riskacceptans.
Klippet ovan är väl iofs från före olyckan. Tycker att det är roligt med personer som lägger tid på att göra det dom verkligen brinner för och även om vissa av Franssons åk kräver ett mått av galenskap så gäller det ju inte allt han gör. Tycker att det är riktigt roligt att följa hans blogg!

Lee-nus sa:
vad fan snackar du om? läste du ens vad jag skrev? och snacka om snorungar... byt blöja och kom in i matchen.
Förklara vad 3 citat med ett nedtryckt 'haha...' tillförde? precis ingenting annat än en kass attityd till han som hade en bra poäng, men något omotiverad. Det är din attityd som är dålig mot andra, sen att du skriver trams i min gästbok är väl bara ett bevis på det.

Senast ändrad:
niiiklas sa:
Lee-nus sa:
vad fan snackar du om? läste du ens vad jag skrev? och snacka om snorungar... byt blöja och kom in i matchen.
Förklara vad 3 citat med ett nedtryckt 'haha...' tillförde? precis ingenting annat änn en kass attityd till han som hade bra poäng, men något omotiverad. Det är din attityd som är dålig mot andra, sen att du skriver trams i min gästbok är väl bara ett bevis på det.
arguingontheinternet.jpg

Senast ändrad:
niiiklas sa:
Lee-nus sa:
Förklara vad 3 citat med ett nedtryckt 'haha...' tillförde? precis ingenting annat än en kass attityd till han som hade en bra poäng, men något omotiverad. Det är din attityd som är dålig mot andra, sen att du skriver trams i min gästbok är väl bara ett bevis på det.
är "haha" konstigare än att klicka på "like" på facebook? i så fall får du gärna motivera varför. jag har inte gett någon kass attityd, konstaterade bara kort att jag tyckte att det han skrev var rätt kul. du är ett skämt.

trams i din gästbok? jag frågade kort och rakt vad det var med din kassa attityd, sluta snacka så förbannat mycket skit.

Lee-nus sa:
niiiklas sa:
Lee-nus sa:
är "haha" konstigare än att klicka på "like" på facebook? i så fall får du gärna motivera varför. jag har inte gett någon kass attityd, konstaterade bara kort att jag tyckte att det han skrev var rätt kul. du är ett skämt.

trams i din gästbok? jag frågade kort och rakt vad det var med din kassa attityd, sluta snacka så förbannat mycket skit.
"sluta snacka så förbannat mycket skit"
"du är ett skämt"
"vad fan snackar du om?"
"och snacka om snorungar... byt blöja och kom in i matchen"
"jag har inte gett någon kass attityd"

suck.... att ni orkar tjafsa! Killen åker ner i brant terräng, han och duktig och han gillar det. Vad mer finns att säga?

och DÄR avslutar vi diskussionen om snorungar, blöjor, attityd och skitsnack. Fortsätt gärna ert samtal över mail eller kanske enklast över telefon men nu håller vi den här tråden fri från OT.

Däremot får ni gärna fortsätta att diskutera om VARFÖR ni tycker det är extremt eller ej.

On topic:
Mäktigt Fransson!

Hasse_Lindborg sa:

Fransson är min hjälte!
Jag blev rädd av att titta på när Fransson åkte i de brantaste partierna, så stor inlevelsekänsla har jag.:|

På vilket sätt är Fransson din hjälte Hasse_Lindborg?

Tyckte det annars var fint att Fransson hade nagellack :), eller var det förfrysta/klämda fingrar måntro. :o

Från 5:22 i videoklippet tyckte jag dock det såg ut som någorlundare behagligare skidåkning jag hade gärna hoppat in i videon och gjort mina telemarkssvängar där. :)

Senast ändrad:
Andreas-Fransson-by-Patrik-Lindqvist-6.jpg

att inte uppskatta eller i alla fall fascineras av detta är för mig obegripligt...

sick!

Kanske inte så kul att titta på, men jävlar i helvete vad coolt det är.

Fransson är nästan på Chuck Norris nivå i sin skidåkning. DET är coolt..

Tillbaka
Topp