Breda lagg med snäv radie?

Makten

Ny medlem
Åker mest på mina fickraketer, och de är jäkligt trevliga... Förutom i hård isig pist. Och hur ser den svenska medelpisten ut? Jo just det; isig och jävlig. Och det blir mest åkning på hemmplan för mig, så nu har jag börjat ruttna på att halka omkring som nån jäkla pulka i pisterna såfort det inte finns möjlighet till offpist eller mjuka backar:-( Man kan säga att jag TVINGAS åka i pisten fast jag egentligen inte vill. Ofrivillig onpist.

Så, vad vill jag ha? Jag tycker att Pocket Rocketen har jäkligt bra mått. Den svänger riktigt mycket när man lägger ner, och 90 bred är mer än tillräckligt för mig som bara väger 70 pannor.

Finns det några lagg som passar in månne? De enda jag sett (har iofs inte letat så mkt) som passar på kriterierna är Scott Santiago.

Jag vill ha:

-Minst 80 i midjan, men helst inte över 95.
-Ca 185 lång
-Mindre än 20 meters radie, gärna nedåt 16 typ. PR har 18 tror jag.
-Vridstyv så till den grad att man KAN skära i isig pist.
-Twintip behöver jag INTE, men det skadar ju inte.

Några självklara alternativ? Jag åker ganska aggressivt, och är duktig.

Se på fan! Där börjar vi ju snacka! Men... Var det inte Zag som fick halvdassig kritik i Åka Skidor alldeles nyss? Har för mig att de pajjade, hehe.

Är det bara jag som är ute efter såna här lagg förresten? Jag klarar fan inte att släpa på flera par skidor, och att åka pist med 105 breda med noll midja gör man ju inte gärna. Rakt ner då i så fall:D

Völkl Karma!
De är 87 i midjan...och om jag minns rätt så ligger de runt 20 m i radie...
Funderar på att införsaffa mig ett par själv.
Är ju mest sugen på ett par Stöckli Snake (80 i midjan), och om de nu är byggda som deras andras skidor så har man ju ett par twintips med riktigt bra isgrepp. MEN...smakar det så kostar det ju också....

Jo, kostar gör det ju... Jag ska nog faktiskt kolla in fjolårets modeller först. Är man student så är man;-)
Köpte Fickraketerna nya för 4000:- med bindning t ex, då det var fjolårsmodellen då. Klart värt de tusenlapparna. Kan man dricka mycket öl för! :-D

Jo, men den är väl lika svajjig som PR? Jag har faktiskt aldrig fastnat för nån av Salomons lagg, just för att de varit för snälla och tråkiga. PR är lite annorlunda, men det är mest för att den är bred och lätt. Suger dock elefantballe på hårt underlag. Gör inte Teneighty det också? Jag har inte testat...

De där Metron verkar ju klart balla! Men lite vääääl extrem midja. Jag har dåliga erfarenheter av XP 100 utanför pisten, och det beror inte på att bärigheten inte räcker, utan att man gräver fast i svängarna.

Volant Machete har ett par varianter som kan vara varda en snegling... Har hort att de forsar genom allt "like a hot knife through butter"..... Det finns midjor som passar in i de matt du vill ha, men de e pa gransen, t ex 94 mm pa FatBoy. Annars ar nog Sin ett bra val... Radien kan dock overstiga det du vill ha pa FatBoyen, men pa Sin har jag ingen aning vad radien ligger pa... Lycka till!

Ett par Völkl G4 sägs ju funka i pisten. vet ingen mått på den men folk säger ju att det är den fetaste skidan som är schysst i pisten. Du borde kunna hitta några som passar en students plånbok också.

Jag känner igen problemet och löste det på två sätt: åka så lite som möjligt i Sverige och när jag gör det åka på ett par lämpliga skidor dvs relativt smala med isbett och begränsad offpist användbarhet. Du har ju redan de feta skidorna varför köpa ytterligare ett par feta varför inte köpa ett par billiga men bra "pist"skidor (begagnat, demo, rea..) för svenska lutande hockeyrinkar och när du åker till potentiella puderdump tar du pocket rocket.

Det är bara att bita ihop och inse att Sverige sällan låter en vara den freerider man vill vara.

-Jespr: Men Volant kostar ju multum! Har inte råd med mer än kanske 5000:-, så jag är förpassad till fjolårsmodeller antar jag:(

-Snowaddicted: FÖR mkt sväng, och aningen för smal midja. För korta också tycker jag. Ganska lika XP 100 verkar det, fast 5 mm bredare över hela.

-Blackriverpaint: Är inte Völkl G4 föregångaren till de där Karma? :p Kunde ju vara nåt i så fall! Karman verkar riktigt bra om man läser lite. Är nog lite dyra bara, då de är helt nya. Ska ta mig en titt efter G4!

balanselius: Ja, men vafan sen står man där med sina skridskor och flingor stora som handflator helt oväntat börjar falla! Jag har hittills alltid släpat med min två par lagg, även till alperna.
Jag vill bli av med båda laggen och skaffa ett mellanting!

Annars har jag ju redan precis vad du säger, ett par grymma pistlagg;)

Annars är ju Scott Santiago spot on vad jag söker! Haken är bara priset:(

Tack för alla tips! Kom gärna med fler... Jag är ju lite kräsen som ni kanske märker, hehe:D

Makten! (Planket Magnus här).

Zag är coola skidor, dom funkar bra till det mesta. Jag har testat lite olika av deras modeller nere i France. Men dom är nog lite för mjuka för att funka bättre än din raketer på is.
Varför inte fixa en riktigt pist racer och ha två par skidor?

/Magnus

Tjena Magnus!

Ja, det är ju just grejen att jag vill slippa släpa med mig två par lagg, men kanske framförallt att slippa stå och vela varenda jäkla morgon i tamburen:D

Sorry såg inte att du hade ett par XP100 men isåfall är det ju lugnt, behåll dem och när du är på rätt plats med fel skidor : hyr! de få tilllfällena (i Sverige iaf ) kommer kosta mindre än 5000 kr lätt + att du slipper serva skidorna ;)

Makten: Vad skulle du saga om man antar att jag har ett par Volant Machete Sin med bindning, oanvanda som "supposedly" skulle vara till salu for under 5000 kr?

Jag antar att jag såg den annonsen nyss:D Visst, snorintressant, men jag har ju inte ett korvöre förrän jag sålt de andra.

Det är väl rätt rimligt med 2 lakan för mina PR (första generationen, i bra skick), och 2 lakan för mina XP 100? Ser ju PR för 3500:- beggade annars... Konstigt att ingen hör av sig!
Det suger iofs om jag får dem sålda, men inte Xp 100. Då står jag med pungen i brevlådan, med ETT par osäljbara lagg som jag aldrig åker på, ett par tusenlappar som inte räcker, och inga skidor jag vill ha:(

Pessimist? Javisst, hehe:D

Head Monster 85 tycker jag svänger relativt mycket för att vara en 85 mm bred skida. Åker du in dig på en sådan skida kommer den fungera ypperligt som enda skida, med undantag för åkning i svenska låglandsanläggningar kanske. Den har dessutom funnit ett antal år på marknaden och borde med lite tur gå att få tag på billigt beggat.

Mno: Ja, den verkar ju rätt intressant, och som sagt säkert billigt. Sjukt ful bara:-D
Men... Det känns rätt onödigt att byta till en skida som är "okej". Jag vill ha mer sväng än Monster 85 egentligen, det är jag rätt säker på. Och så står man där och är missnöjd sen i alla fall:-(

Jag har frågat efter såna lagg i 8 år nu, sen carvingen kom. Jag såg nu att atomic kommit med 11 meters skärning på sina freeridelagg, de var här på framsidan på freeride nyss. 6 lök tyvärr. Taget.
Jag har mina sura 13 meters skärning elan (67mm under sulan tror jag) och de är kniviga att köra mer än knädjupt med.

En invändning bara. Körde på Santiago förra säsongen med ett par fritschi freeride på. Knäckte skidan vid bindningens främre fästpunkt efter några månader. Scott reklamerar inte. Så se till att ha en bra försäkring...

Nya Scott Santiago pro har en grym midja o är rejält breda fram. Prövade ett par i våras o det tog ett tag innan man fattade hur mycket sväng det var i dem i pisten trots att det är en bra offpist -skida. Blev riktigt förtjust i dem, men hörde antydningar om att kvaliteten var tveksam. såg några par som gått sönder bak i den lilla "splittailen". Kanske bara var testskidorna som var av tveksam kvalitet... Väl värt att testa dem om Du vill ha en riktigt bra allroundskida m lite mer Alperna än Fjällenegenskaper. Problemet blir väl bara att hitta ett par t vettigt pris. Beg marknaden är väl inte aktuell förrän till våren.
H

Jag tänkte också omedelbart på Snowrider när jag såg rubriken. Det är en skida med lite Zag-tänkande i botten (eller snarare är Zag en skida med Snowrideridéer i botten, eftersom VR Specialskis började bygga Snowriders tio år innan), fast dom skiljer sig enormt mycket ändå. Det rör sig alltså om en kombinerad slalomcarver och offpistskida (även om offpistskidors midjemått har sprungit ifrån SR den senaste tiden).

Jag har ett par Snowrider Titanic som har måtten 129-80-115 och radie 14 meter i 177cm. Det är en rejält bitig skida som är hård som bara helvete, om kraftutrycket tillåts. Hårdheten tillsammans med en klassisk sandwichkonstruktion och en översida i polerat stål inger helt klart respekt vid en böjbesiktning. I puder är skidan lite väl hård för min smak, men man har igen det i andra sammanhang. Jag har aldrig testat en skida som går lika bra i uppkört slask. Det slitna uttrycket "den går igenom det mesta" stämmer bättre än någonsin på den här skidan.

Snowrider har en liten men hängiven beundrarskara. I Ischgl var det iaf tidigare vintrar några duktiga åkare som körde på den. Bla en helt galen kanadensare som droppade högre och flög längre än alla andra. En liten sömning affär i Samnaun som heter Sportkeller säljer skidorna. Har du inte testat rekommenderar jag verkligen dig att göra det. Det är en upplevelse. Eller som jag själv valde att uttrycka det efter min första provtur: "VILKEN JÄVLA RESA!"

Vilken tur, jag som är i Samnaun så ofta:-((

Vafan är det ingen som tar hem lite balla plank till Schweden för? Bara massa trista grejer. *gruff*

Just nu lutar det åt ett par Head Monster 85 eller liknande. Alltså nåt lite billigare begagnat tills vidare, och då kanske det där med snäv midja inte är prio ett längre. Men runt 20 meter borde man ju kunna hamna i alla fall :)

Tjena Makten!
Skåda ljuset i norr och en uppenbarelse kommer du att få uppleva.
Och Gud lät det vara Sweet O.
Jag kan inte avslöja mer än att det är precis vad du vill ha. Dom är gjorda för att surfa snöfält med, men att dom skulle gå så jävligt i pist var en överraskning.
Håll ut och du skall skåda ljuset i tunneln!
/H

Det händer saker norrut i detta land om du förstår vad jag menar!
Allt är exakt enligt din specification.
/H

Tjaa Makten!

Monster 85orna är väl knappast att beteckna som kvicka i pisten... Med omkring 20 meter i svängradie (beroende på längd) går de väl snarast in i storslalomsvängkategorin. Går naturligtvis att pressa till kortare svängar, men det kräver sin man (eller kvinna). (Är kanterna inte allt för vassa kan man naturligtsvis sladda lite om det blir för trångt.)

Men jämfört med PR får du en skida som (med bra kanter) inte räds en stenhård isig pist och är enormt fartstabila. Kör du dem med bra tryck på kanten kommer inte skidorna att begränsa din framfart! Fördelen med M85 är att du som tidigare nämnt klarar dig bra på alla underlag och behöver inte bli ifrånåkt oavsett om det är stenhård pist eller bottenlöst puder (och allt däriemellan).

That´s all kids! / MM

Bergsmannen: Det låter ju fint det där! En stor nackdel är dock att de ser ut som skit... Lacka mattsvarta kanske? :p

Det är inte utan att jag har ganska svår ångest över att sälja raketerna. De är ju trots allt världens skönaste plank så länge det är mjukt:-S

Tillbaka
Topp