Precis som MatsTjustasa (trådstarten) mäter mina fötter 110 mm över bredaste stället, precis bakom tårna, och det skiljer inte nämvärt (någon eller ett par millimeter bara) mellan sittande eller när jag står. För närvarande har jag ett par
Tecnica Diablo Burn som jag köpt begagnade, men de klämmer en del, tvärs över bara alltså, vilket märks och känns tydligt framåt eftermiddagarna. Dessutom är de rätt svåra att både ta på sig och ta av. Från länken ser jag att lästen för dessa är medium (100 - 103 mm) och då skulle jag
garanterat behöva
minst 104 mm, helst 106, väl? Men frågan är om detta räcker?
Jag har bara kollat lite andra olika pjäxor på nätet än så länge (på
ski-boots.findthebest.com) och har inte kunnat hitta några på mer än 106 mm (Tecnica Phoenix 120 HVL) och ett gäng Dalbello på 105 mm. Det jag undrar över är alltså om lästen på pjäxorna helst ska vara samma som bredden på fötterna, eller om andra kriterier spelar roll i det här sammanhanget? Jag har hyrt pjäxor några gånger och då alltid, vad jag kommer ihåg, fått hyfsat sköna pjux utan större krångel? Och jag tvivlar starkt på att hyrpjäxor kan klättra upp i läster över 104 - 106. Dessutom vill man ju att de ska sitta stadigt som sjutton, dock utan att göra ont alltså.
PS: Jag åker medelbra till avancerat. Dock inte expert på minsta vis. Nästan enbart pist. Fort (
def över 7,5 km/h) ska det helst gå. Pjäxstorlek i övrigt 27 - 27,5 och vikt 90 - 100 beroende på tillgång till föda och tid sedan senaste dump i porslinet. ;-)