Breda pjäxor, finns dom?

MatsTjustasa

Ny medlem
Breda pjäxor, finns dom?
Eftersom jag har mycket(extremt?)breda fötter har jag mycket svårt att hitta en pjäxa som passar ens hjälpligt. Har nyligen misslyckats hos en verkstad, där montören värmde skal, innersko och även tryckte så mycket han tordes. Eftersom det blir ganska lite åkning vill jag ha en pjäxa med komfort. Men var finns den?? Lästen(bredden) är uppmätt till ca. 110mm. Ska jag ge upp skidorna och åka till värmen istället? Förslag tas tacksamnt emot(skidveckan är snart slut så det blir väl inget den här säsongen).

Breda pjäxor, finns dom?
Vilken pjäxa var det som trycktes? Märke, modell?

Är det din fot som mäter 110mm på bredaste stället?
I så fall, är det vid belastning av foten, eller är det mätt sittandes?

Breda pjäxor, finns dom?
110mm? Vad har du för storlek? Är ju galet brett.
Jag har hyffsat breda och korta fötter och jag har ett par Atomic B-tech 120 som freeride och köttarpjäxor just för det är lite mer plats i dom, men frågan är om dom är breda nog..

Sen finns det ju tillverkare som gör helt skräddarsydda pjäxor. Daleboot http://www.daleboot.com/ är ett och Strolz http://www.strolz.at/skischuh/index.php är ett annat. Båda pjäxorna kostar ungefär lika mycket som en vecka i alperna utan massa lyx :P
Vet att både Alpingaraget och Länna Sport säljer Strolz om du bor i Stockholm eller i närheten. Daleboot går att köpa på Verksta'n i Åre enligt deras hemsida.

Breda pjäxor, finns dom?
110 mm är inga problem mina fötter mäter lite mer än dina och strolzen passar perfekt! Daleboot borde också funka då man kan lästa det skalet 2 cm i både längd och bred (enligt han som äger daleboot) sen är ju frågan om du isåfall vill ha sprutad sko eller intuition liners? Jag har båda och tycker dom funkar fint båda 2. Kör med en daleboot liner i en spk det funkar fint!!

Breda pjäxor, finns dom?
MatsTjustasa sa:
Nojlas sa:
Kan du försöka mäta hur bred pjäxan har blivit på utsidan nu? (Ytterskalet)
Pjäxan är återlämnad till säljaren. Han var hygglig nog att göra återköp. Både han och jag gav upp. Hursomhelst räckte inte insidan.
Det var ju mkt schysst gjort av den butiken.

110mm i 27,5 känns inte som något jätteproblem...
Själv har jag 115mm bred fossing på 28,5. Trycker ner dem i ett par dalbello krypton pro med 98mm läst. (Ok, jag har lästat ut dem en cm) Tight ska det vara! :D

Gå till en bra skidbutik, fördelaktigen i början av säsongen. Ring butiken i slutet av sommaren/början av hösten och fråga vilken vecka de har alla modeller inne. Sen knallar du dit och provar runt en jäkla massa pjäxor. Jag är helt övertygad om att det finns en hel uppsjö med pjäxor som passar din fot.

Om du inte gjorde en formgjuten sula till pjäxorna, gör det till nästa par!!!

Lycka till! :)

Breda pjäxor, finns dom?
Mina fötter mäter 109 mm på bredaste punkten i ett par 27.5 Dynafit Zzeus. Se till att hitta en sko som går att lästa mycket bara, så är det inga problem! Jag har gjort en rätt rejäl tryckning i framkant (som ev. kommer utökas något ytterligare), så det ser lite kul ut, men det är inga som helst problem. Sitter hur bra som helst!

Formgjuten sula sägs hjälpa också, men det är något jag själv hittils inte har orkat lyxa mig med ;)

Breda pjäxor, finns dom?
Mätte just min egen. Ungefär 112mm bred, använder en Head Raptor RS 130 med 98mm läst. Helt outlästade fungerar bra för mig iaf.

Black Diamond Factor är 102mm tror jag bestämt, de lär gå att bredda en hel del..

Breda pjäxor, finns dom?
Lästade ut ett par nordica speedmashine 110 hos Udens i GBG.
Har 107mm bred vänsterfot och 100mmm högerfot som ej behövdes lästas..
Formgjutna sulor.
Resultatet är grymt bra.

Breda pjäxor, finns dom?
Kombinationen storlek 25,5/26 & 118mm breda plattfötter, hög vrist samt extremt kraftiga vadmuskler som sitter långt ner är inte den enklaste. Har haft ett par svarta Strolz rätt många år nu, och det breda skalet (som är någon halvstorlek för långt) i kombination med den formgjutna innerskon gör i alla fall att jag inte direkt får kramp under foten...

Men ett ständigt problem, som bara blivit värre nu när jag gått upp lite, är att jag i stort sett behöver hjälp med att stänga pjäxornas två övre spännen. För en vecka sedan i Åre, där det dessutom var rätt kallt, tog jag i så mycket så jag nästan drog kull mig själv. Strolz är gjorda för breda fötter, men för kraftiga vader verkar det vara svårt att hitta några bra pjäxor alls. Och pjäxorna behöver ju vara gjorda för kraftiga vader, att DIY-fixa med flyttning av/montering av längre spännen gör ju också att man åker med en pjäxa som inte sluter om helt och inte ger tillräckligt stöd i sidled.

Sedan har ju Strolz, förutom det breda skalet och formgjutningen av innerskon med "hårt skum, inte så många fördelar - inte ens nya modellen (har jag hört). Skalet har alltid varit rätt omodernt och kallt, spännena är inte speciellt bra och går lätt sönder. Microjusteringen på mina gamla pjäxor är rätt kass, på de nya är menigarna väldigt delade melan "geniala" och "funkar inte på vintern". Och så är ju Strolz kalla.

Är Daleboot breda i skaftet? Var finns de? Några andra märken som kan komma på fråga?

Breda pjäxor, finns dom?
tommypeters sa:
Men ett ständigt problem, som bara blivit värre nu när jag gått upp lite, är att jag i stort sett behöver hjälp med att stänga pjäxornas två övre spännen. För en vecka sedan i Åre, där det dessutom var rätt kallt, tog jag i så mycket så jag nästan drog kull mig själv. Strolz är gjorda för breda fötter, men för kraftiga vader verkar det vara svårt att hitta några bra pjäxor alls. Och pjäxorna behöver ju vara gjorda för kraftiga vader, att DIY-fixa med flyttning av/montering av längre spännen gör ju också att man åker med en pjäxa som inte sluter om helt och inte ger tillräckligt stöd i sidled.
Då har du fel wirar. Jag har en hel kassa med wirar till den svarta Strolzmodellen och de kommer med typ 5 mm intervall. Jag hade samma problem som du men ett byte av wire gjorde all skillnad i världen. Sedan att pjäxan är kass rent allmänt är en annan sak.

Tänkte starta Den stora Strolz-tråden med FAQ till helgen. Bidra gärna!

Breda pjäxor, finns dom?
Kolla på nya Fischer Vacum Ranger. Är inte säker på bredden på denna men iom. att det är ett vacum-skal så går den att lästa ganska mycket.

Breda pjäxor, finns dom?
la_grave sa:
Då har du fel wirar. Jag har en hel kassa med wirar till den svarta Strolzmodellen och de kommer med typ 5 mm intervall. Jag hade samma problem som du men ett byte av wire gjorde all skillnad i världen. Sedan att pjäxan är kass rent allmänt är en annan sak.
Det är ju konstigt att inte någon butik, inklusive Verkstan i Åre, nämnt något om den möjligheten. Med något längre kablar skulle ju pjäxan fortfarande inte vara "öppen", utan ge stöd åt sidorna, men jag skulle kunna stänga dem själv...

Breda pjäxor, finns dom?
vakuum är väl typ när skalet formar sig efter foten tror jag

Senast redigerad av en moderator:
Breda pjäxor, finns dom?
Min skidkompis (Hansse), som är utrustad med breda plattfötter, har till slut landat i ett par Atomic LF
Dom har en mjuk del i skalet där foten är som bredast
Skitnöjd efter två säsonger
kolla med honom

Breda pjäxor, finns dom?
Precis som MatsTjustasa (trådstarten) mäter mina fötter 110 mm över bredaste stället, precis bakom tårna, och det skiljer inte nämvärt (någon eller ett par millimeter bara) mellan sittande eller när jag står. För närvarande har jag ett par Tecnica Diablo Burn som jag köpt begagnade, men de klämmer en del, tvärs över bara alltså, vilket märks och känns tydligt framåt eftermiddagarna. Dessutom är de rätt svåra att både ta på sig och ta av. Från länken ser jag att lästen för dessa är medium (100 - 103 mm) och då skulle jag garanterat behöva minst 104 mm, helst 106, väl? Men frågan är om detta räcker?

Jag har bara kollat lite andra olika pjäxor på nätet än så länge (på ski-boots.findthebest.com) och har inte kunnat hitta några på mer än 106 mm (Tecnica Phoenix 120 HVL) och ett gäng Dalbello på 105 mm. Det jag undrar över är alltså om lästen på pjäxorna helst ska vara samma som bredden på fötterna, eller om andra kriterier spelar roll i det här sammanhanget? Jag har hyrt pjäxor några gånger och då alltid, vad jag kommer ihåg, fått hyfsat sköna pjux utan större krångel? Och jag tvivlar starkt på att hyrpjäxor kan klättra upp i läster över 104 - 106. Dessutom vill man ju att de ska sitta stadigt som sjutton, dock utan att göra ont alltså.

PS: Jag åker medelbra till avancerat. Dock inte expert på minsta vis. Nästan enbart pist. Fort (def över 7,5 km/h) ska det helst gå. Pjäxstorlek i övrigt 27 - 27,5 och vikt 90 - 100 beroende på tillgång till föda och tid sedan senaste dump i porslinet. ;-)

Senast ändrad:
Breda pjäxor, finns dom?
Går du till Åre Skidsport, Johan på Vemdalskalets skidshop, Mange, Mike el någon av de som verkligen kan något om pjuck på Alpingaraget Brigerjarlsgaten, Alpint eller Skistore i Göteborg är det inga problem.

Som någon skrev ovan gäller det att ringa innan, boka en tid med bukens bästa bootfitter (märk inte på det ordet ni som sitter under en sten i Alperna och är socialt understimulerade) så löser de saken. Går du däremot in på en lördag vid lunch, eller när de har rea, kommer du inte få den hjälp du behöver. Tyvärr finns det inte mer är 10-15 personer i Sverige som kan lösa en riktig problemfot, men det är inte säkert att du har det. Den är inte extremt bred. Uppdraget är hyfsat lätt

Själv har jag fot som är 27 lång och 114 mm bred belastad. 100 mm bred obelastad. Då gäller det att ha rätt sula så passar de i 98 mm Jah love otryckta, Dalbello Virus otryckta, Scarpa Alien 1.0 otryckta (nja, lite ont gör det), TLT 5 Mountain tryckta och som värsta komforten när fötterna är ömma; Dynafit Zeus 4 megatryckta.

Lycka till!

Breda pjäxor, finns dom?
Vad menar du med "rätt sula", Skare? Inlägg eller något sådant?
Och... Kör du verkligen med 98 mm's läst i pjuxen fast du ligger över 11 cm när du står? (Och stå är ju något man oftast gör, eller åtminstone vill göra, när man åker skidor.)

Edit: Klart att ju bättre service desto bättre skor får man i butikerna. Själv får jag nog bege mig till Göteborg (15 mil) för att hitta kvalificerad personal skulle jag tro.

Senast ändrad:
Breda pjäxor, finns dom?
Hej! Har motsvarande problem och åker idag i ett par salomon impact cs 100. De har ett skal som går bra att trycka ut. Pjäxproffsen hjälpt mig till en låg kostnad. Nyckeln till bra passform, åtminstone för mig, är också att formgjuta sulor. Det gjorde butiken också på ett utmärkt sätt.

Breda pjäxor, finns dom?
Har också väldigt breda fötter men Full tilt first chair funkar utmärkt. Har värmt innersulan ett par gånger för att få lite mer plats i tårna men killarna på Alpint löste det :)

Breda pjäxor, finns dom?
Skare..stopp stopp. Jag brukar besöka garaget ett par gånger per säsong. Mange ok men den där engelsmannen (kanske är han som heter Mike) är nog det svamligaste jag stött på någonsin. Överhörde en konversation med en annan kund och jisses inte många rätt där. Sedan frågade jag honom själv om några saker och min slutsats är att handla helst av någon annan.

Tror det inte är så många där som faktiskt har koll. För några år sedan handlade jag av en liten rakad kille med glasögon, trordet var Henrik han hette men han kändes som han hade skaplig koll.

Senast ändrad:
Breda pjäxor, finns dom?
Larssa sa:
Skare..stopp stopp. Jag brukar besöka garaget ett par gånger per säsong. Mange ok men den där engelsmannen (kanske är han som heter Mike) är nog det svamligaste jag stött på någonsin. Överhörde en konversation med en annan kund och jisses inte många rätt där. Kändes som han slängde in några rejäla "nuskajagimpapådejkundjävellögner". Sedan frågade jag honom själv om några saker och min slutsats är att handla helst av någon annan.

Tror det inte är så många där som faktiskt har koll. För några år sedan handlade jag av en liten rakad kille med glasögon, trordet var Henrik han hette men han kändes som han hade skaplig koll.
Mattis är rakad och har glasögon och är grym..

Breda pjäxor, finns dom?
När pjäxmodeller anges i 103 mm är de 103 i storlek 26.5. sen ökar måttet 1.5 till 2 mm för varje storlek uppåt och minskar lika mycket under 26.5

Breda pjäxor, finns dom?
Ah. Tack fredric84. Så måste det ju självklart vara, för inte kan ju ett par 22'or (skostorlek 36) hålla samma bredd som ett par 31'or (skostrlk 48). Så långt tänkte jag inte faktiskt. *facewhack*

Med ditt resonemang bör alltså ett par 27,5'or som är angivna med 104 mm läst hålla ungefär 107 mmm, och det är ju rimligt nära 110 i alla fall.

Senast ändrad:
Breda pjäxor, finns dom?
SethP sa:
Ah. Tack fredric84. Så måste det ju självklart vara, för inte kan ju ett par 22'or (skostorlek 36) hålla samma bredd som ett par 31'or (skostrlk 48). Så långt tänkte jag inte faktiskt. *facewhack*

Med ditt resonemang bör alltså ett par 27,5'or som är angivna med 104 mm läst hålla ungefär 107 mmm, och det är ju rimligt nära 110 i alla fall.
Inte riktigt rätt, 27.0 och 27,5 har samma skal. 27.5 är 1,5 till 2 mm bredare än 26,5

Tillbaka
Topp