Breda pjäxor, finns dom?

Breda pjäxor, finns dom?
Vad menar du med "rätt sula", Skare? Inlägg eller något sådant?
Och... Kör du verkligen med 98 mm's läst i pjuxen fast du ligger över 11 cm när du står? (Och stå är ju något man oftast gör, eller åtminstone vill göra, när man åker skidor.)
Med rätt gjord sula blir inte foten lika bred vid belastning. 3500 dagar i pjäxor har tyvärr gjort mina fötter "slappa", vid belastning ökar de i bredd mer än normalt. Med en sula som har framfotspelott kan de hyfsat behålla formen. Sedan är det en myt att pjäxan måste vara bredare än foten. Det gäller väldigt ovana åkare som inte vet hur man ska sitta fast eller personer som jobbar i pjäxor och inte har några större krav på att sitta fast.

Breda pjäxor, finns dom?
fredric84 sa:
Inte riktigt rätt, 27.0 och 27,5 har samma skal. 27.5 är 1,5 till 2 mm bredare än 26,5
Misstänkte att pjäxstorlekarna inte skiljer på halvcentimetern.
Jag skulle dock tro att ett par pjäxor med angiven läst över 104 mm bör kunna passa rätt bra. Helst 106 kanske? Men det gäller nog att prova ordentligt innan man köper nya och i möjligaste mån ta hjälp av kvalificerad personal.

Skare sa:
Med rätt gjord sula blir inte foten lika bred vid belastning. 3500 dagar i pjäxor har tyvärr gjort mina fötter "slappa", vid belastning ökar de i bredd mer än normalt. Med en sula som har framfotspelott kan de hyfsat behålla formen. Sedan är det en myt att pjäxan måste vara bredare än foten. Det gäller väldigt ovana åkare som inte vet hur man ska sitta fast eller personer som jobbar i pjäxor och inte har några större krav på att sitta fast.
Nej, för sjutton. Inte bredare än foten. Det blir nog aldrig bra utan kommer förmodligen att kännas som att åka i ett par flip-flops ungefär. ;-) Det jag är ute efter, och som jag misstänker att man bör eftersträva, är en bra men samtidigt tajt passform i oknäppta pjäxor så att säga. Sedan drar man väl åt lagom mycket (eller lite) med spännena?

Tack för tipset om (formgjutna?) sulor. Dessa verkar vara viktigare än många tror.

Edit:
En annan fråga är kanske hur pass man kan pressa ut lästen (gäller endast vänstra pjäxan för min del) i ett par befintliga pjäxor? Jag har frågat angående mina där jag bor (mindre ort utan kvalificerad personal) och en gång på Intersport i Zell am See (har jag för mig i alla fall). Men det har sagts mig att man inte kan lästa ut... Jag undrar jag?

Senast ändrad:
Breda pjäxor, finns dom?
En annan fråga är kanske hur pass man kan pressa ut lästen (gäller endast vänstra pjäxan för min del) i ett par befintliga pjäxor? Jag har frågat angående mina där jag bor (mindre ort utan kvalificerad personal) och en gång på Intersport i Zell am See (har jag för mig i alla fall). Men det har sagts mig att man inte kan lästa ut... Jag undrar jag?
Exakt hur mycket beror lite på vilken plast pjäxan har, var på pjäxan det är. "Tar" man plast från en stor yta som vid en allmän breddning på utsidan från lilltån och bakåt går det i allmänhet att bredda ca 10 mm. Med tiden går det tillbaka en del, men det är ändå väldigt mycket.

Breda pjäxor, finns dom?
När jag startade tråden trodde jag att det skulle bli besvärligt men inte att det skulle ta 7 år och 5 seriösa försök att få skidåkning att bli njutbar fullt ut, men nu verkar det vara på gång!
Värmda skal och inneskor, sulor, vacum fit, sprutad innersko, fräsning i skalet, tryckning med hydraulik mm. Alla de som jag har fått hjälp av kanske inte misslyckats i alla fall men resultatet har inte blivit bra någon gång. De har lagt mycket jobb på att få mina fötter att överleva i åtminstone en förmiddag. Men med klent resultat.
Men, vid varje misslyckande har butiken gjort återköp och varit mycket tillmötesgående. Vid senaste försöken köpte jag dock skal och innersko eftersom jag tyckte att det funkade hjälpligt.
Årets besök i Åre verkar bli en hit! Någon har äntligen hittat rätt (tror jag) så jag slipper plågas vid varje gång det är dags för skidsemester. Fortsättning följer.

Tillbaka
Topp