Breda skor

C3d3r

Ny medlem
Tjo. Köpte mig en ny bräda i vintras och är supernöjd (Never Summer West) men vågade mig inte på att införskaffa nya skor iom att jag har så breda fötter. Är det nån som kan tipsa mig om vad för skor jag kan skaffa inför kommande vinter?

Kör nog kanske 70/30 backe/offpist och inget i park om det är nåt som påverkar valet...

unsuspected

Aktiv medlem
Först och främst mät dina fötter
Detta ska enas göras barfota utan strumpor

Mät i CM

Hälen tryckt mot väggen och gör en markering på golvet vid tippen av den tån som sticker ut längst. Mät sedan avståndet från väggen till markeringen. Upprepa för andra foten också.

För bredden, placera insidan av foten mot väggen och mät på fotens bredaste punkt. Upprepa för andra foten också.

Detta är det enklaste sättet att avgöra vilken storlek på boots är korrekt för dig.
Cm eller mm i längd =MP/Mondopoint och tabell nedanför för lästbredd

width2.JPG

Självklart finns det undantag så som knölar eller andra problemområden som behöver åtgärdas samt göra nya inlägg/sulor hos en bra bootfitter när ett par passande boots har inhandlats.

Burton tillverkar 2 modeller i wide(EEE-läst), Ruler och Photon som är breda runt om men alla andra modeller borde finnas i asian-fit som har bredare tåbox men smalare häl. Kan dock vara svårare att få tag på då de görs endast för den asiatiska marknaden men kan finnas i USA.

Adidas boots har riktigt breda läster som inte står som wide men motsvarar nog en EE-EEE läst.

Salomon har flera wide modeller dock är den lästen bara en E läst så knappt bredare än en vanlig.

K2 har boots i wide, vet dock inte vilken lästbredd de motsvarar.

Hoppas att det hjälper dig att hitta några boots som passar dina fötter.

Som alltid gäller det att pröva sig fram och pröva mycket och länge.

Slänger även in en bootfit guide

unsuspected

Aktiv medlem
Har själv breda ankfötter så har fått prova mig fram och läst på allt som går. Har dessutom turen att ha en bootfitter 5 min promenad från bostaden

C3d3r

Ny medlem
Blev ett par Burton Ruler Wide size 9 så vi får se vad mina fötter säger om dom, allt är nog bättre än mina gamla Northwood size 11 från 2001

unsuspected

Aktiv medlem
Blev ett par Burton Ruler Wide size 9 så vi får se vad mina fötter säger om dom, allt är nog bättre än mina gamla Northwave(antar jag?) size 11 från 2001
De är bra men blir snabbt mjuka och töjer sig minst en halv storlek så hoppas att du köpte rätt storlek dvs MP för dina fötter

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp