Bredare skidor

Bredare skidor
JohnAngren, de krav du ställer på ett par skidor är ganska emotsägesfulla. Du vill ha jättebreda, ganska långa, ändå rappa och ändå klarar hög fart, men inte för långa...

HitMe:s sätter landningen med "innan man vet modellen och dess karaktär är det i princip meningslöst att diskutera längd, tom om man fixerar midjemåttet".

Därför: Krångla inte till det!

Men då du ber om råd, utgå ifrån dig själv:

1. Vilka skidor har jag haft tidigare?
Använd dina erfarenheter inför nästa köp!

2. Vilken egenskap för mina skidor är den viktigaste?
Tänk att du bara fick välja en egenskap, utgå ifrån den.
(mitt knep är alltid: "mina skidor ska funka bra där jag tycker det är svårast, allt annat är ju ändå lätt")

Nu är det nog så att HitMe spelar i en helt annan liga än de andra du fått svar ifrån. Läs igenom hans inlägg igen innan du väljer skidor. Gärna ett par extra gånger!

Bredare skidor
Välj hellre en lite billigare skida än Hendryx (10,000?) så du har råd att skaffa en rejäl bindning än att försöka spara in på den punkten. Du kommer vara tacksam för det senare. Dock så kan du mycket väl hitta en begagnad racebindning för runt tusenlappen som funkar alldeles utmärkt! (riktiga racebindningar håller i mååååånga år, åker själv med ca: 10 år gamla Salomon som aldrig någonsin tjuvlöser.)

Bredare skidor
Utter: Skidorna är billgare än 10000:- framför allt med dagens starka krona.

Annars så håller jag med om att du kan köpa en begad racebindning för en billig peng. Kolla blocket bland annat.

Nu kommer jag inte ihåg gammal modellerna av Salomon.

http://www.blocket.se/vi/10958458.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/10594219.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/10260640.htm?ca=6_s

Annars så kan jag se till att du får en bindning till sverige helt ny Tyrolia Mojo 15 för 1550:- Eller en Mojo 20 för 1750:- nya

//H

Bredare skidor
KruxeliduX sa:
Va kör eric pollard me för skidor ?? dom e ju fan sjukt breda..
Han kör med sin egen designade Sir francis bacon. Riktigt fet skida som har skärning typ som en snowboard 140-115-138 och finns endast i 182cm lång. Mjuk som en nudel. Bör tilläggas att den är as snygg. Både belag och topsheet :D

Bredare skidor
Eric pollard kör på Line prophet 130, som dom fetaste.

Line 130 är defintivt nåt att satsa på dom bär alltid i allt:-)

Till utter så är k2 ak/maiden längre än sqad. (dock inte på pappret)
och maiden är en suveränn till allt/tom park. men dock inte samma bärighet som tex sumo,som mera flyter, Vad gäller mac 3 så är dom nog inte kanon men hur många här tror att dom åker fort och igentligen gör det ?

Har ingen erfarenhet av hendryx men dom är förmodligen totallt värdelösa i ett par år till, tills dom lärt sej av misstag.

Sumon är totalt grym som offpisst skida särskillt den nya som inte har lika mjuk top som sanouk, (finns ju anledningar till att den är borttagen också) hmm ingen mac 3 skida, kanske om man tror att man uppnår mac 3 i trollskogen. Sumo 175 skulle jag gå på om jag var du om du inte mest har riktig stora ytor framför dig i alla åk/lr hoppar runt svängarna även när du inte ska ta ett dropp.

Vad det gäller bindning skulle jag föredra en bishop bomber lr rottefella r8, men om du inte ska åka telemark så.

Gå på look/ross titan 12 lr 14 är nog lagom.

Fråga om nåt om du vill ....

Free your heels

Bredare skidor
telissamamurai: Totalt värdelösa? Tycker du inte ska utttala dig då du inte har provat skidan eller åkt på den. Bättre att vara tyst då man inte vet eller?? Sen så har han redan bestämt sig för skida. Frågan är bindningar nu så.

Line Prophet 130 är ganska så styvskida så det är väl kanske inte den ultimata skidan tycker jag då.

//H

Tillbaka
Topp