Bredare stopper på äldre Diamir Freeride?

emilfalun

Medlem
Jag har ett par Diamir Freeride av den gamla (grå/gula) modellen som jag tänkte sätta på ett par nya Dynastar Legend Sultan 85. Originalstoppern blir förstås för smal för skidornas 85 mm i midjan. Fritschi säljer ju lösa stoppers i olika bredder, men enligt den information jag har fått från generalagenten, Fritschi och de flesta butiker skall den stopper som säljs nu INTE vara kompatibel med de äldre bindningarna. På en nätbutik uppgavs att det gick att modifiera stoppern på något sätt för att få den att passa ändå.

Någon som har erfarenhet av att byta till bredare stopper på gamla Diamir Freeride? Känns dumt att chansa eftersom nya stoppers ändå går på en femhundring. Det skulle möjligen gå att bända lite till på de gamla bindningarna, men de är redan lite tilltygade så det skulle vara schysst att ha nya i vilket fall som helst.
Tacksam för tips/synpunkter/erfarenheter.

EDIT: Stavade som en kratta.

Senast ändrad:
Jag testade samma grej, fast utan att ta reda på hur det låg till först. Alltså beställde ett par breda stoppers av nyare modell & försökte skruva dit dom på mina gamla grå-gula bindningar. Det funkade inte alls... Har svårt att se hur man skulle kunna modda dom till att passa heller, konstruktionen skiljer sej rätt mycket. För mej löste det sej så att jag fick skicka tillbaka mina nya stoppers till butiken, sålde de gamla bindningarna till en kompis och hittade ett par nyare Diamir med breda stoppers här på köp/sälj-sidan.

Tex på Salomon är det enkelt att bara byta ut armarna och behålla den övriga mekanismen. Det kanske går att göra något sådant? Bäst är väl om du kan titta på ett par nya stoppers och jämföra.

Tillbaka
Topp