bredaste pjäxan?

ogges

Ny medlem
bredaste pjäxan?
Hej alla!

Har under två säsonger kört med ett par Full Tilt konflict 2012. Visst, pjäxan är bra men efter två åk så är foten "dubbelt" så stor och gör ont som fan. Mina paddlar till fötter är ca 112 breda, så inför det kommande pjäxlöpet undrar jag.. Vilken är den bredaste pjäxan som finns?

Väldigt tacksam för svar!!

bredaste pjäxan?
Du kan ju börja med att trycka ut pjäxan. Min höger är 4mm tunnare än din 112a och får med lite modding perfekt plats i ett par FT. Jag skulle hellre bredda pjäxan än att gå igenom all smärta man får ta när man åker in ett par nya pjäxor.

bredaste pjäxan?
Första frågan jag ställer mig är vilken storlek på pjäxan har du?
Läst måtten som står på spec om pjäxor menas på 26,5. Alltså, står det att en pjäxa har 98 mm läst så är det på 26,5. Går du upp en eller flera storlekar blir dom bredare och går du ner så blir dom smalare. Har du provat att lästa pjäxan?

Kan lägga till att bredaste pjäxan jag vet är Atomic B120 som har 104 mm läst på 26.5

Senast redigerad av en moderator:
bredaste pjäxan?
Strolz sägs vara bredast. Men efter tre par Strolz kan jag också säga att det förmodligen är kassaste pjäxan i övrigt, alla kategorier.

bredaste pjäxan?
har storlek 28.0, vilket kan vara lite för smått. Jag har lästat ut pjäxorna, hur mycket i mm vet jag dock inte... iallafall tills dem började tröttna på mig (4-5 gånger) men det har aldrig blivit bra. Jag har testat olika tunna sockar, utan sockar hårt spänt och löst, om det inte blir bättre för jag väll testa ligga i soffan..

bredaste pjäxan?
har aldrig köpt till några sular till några pjäxor, vilket kanske säger sitt. Det känns ju som att sulan tar upp plats i pjäxan, plats som inte riktigt finns?

bredaste pjäxan?
okej, tackar ödmjukast för alla tips! Ska rådfråga utebutiken här i UÅ, och får väll hädanefter leva på nudlar:)

bredaste pjäxan?
Alltså, om du har kört utan formgjuten sula och detta inte är något dom som har lästat dina pjäxor har kommenterat så borde du prova en seriösare butik.

bredaste pjäxan?
linder sa:
Alltså, om du har kört utan formgjuten sula och detta inte är något dom som har lästat dina pjäxor har kommenterat så borde du prova en seriösare butik.
Fast nu är det så att full tilt kör med tjockare intuition under foten på sina inneskor för att man ska kunna forma den som en sula istället för att köpa en formgjuten sula på sidan av :)

bredaste pjäxan?
naje sa:
linder sa:
Fast nu är det så att full tilt kör med tjockare intuition under foten på sina inneskor för att man ska kunna forma den som en sula istället för att köpa en formgjuten sula på sidan av :)
Fast skummet är inte styvt nog för att kunna göra samma jobb som en sula gör... dvs det funkar inte för alla.

bredaste pjäxan?
PNyberg sa:
naje sa:
linder sa:
Fast skummet är inte styvt nog för att kunna göra samma jobb som en sula gör... dvs det funkar inte för alla.
Det håller jag med om, tycker inte alls deras lösning är speciellt bra men det skulle kunna vara en förklaring till varför dom på sportbutiken inte har rekommenderat det. Eftersom det inte ligger någon sula i från början så finns det alltså inte något att byta mot den formgjutna, då kommer det med största sannolikhet kännas trängre :)

bredaste pjäxan?
naje sa:
PNyberg sa:
naje sa:
Det håller jag med om, tycker inte alls deras lösning är speciellt bra men det skulle kunna vara en förklaring till varför dom på sportbutiken inte har rekommenderat det. Eftersom det inte ligger någon sula i från början så finns det alltså inte något att byta mot den formgjutna, då kommer det med största sannolikhet kännas trängre :)
Exakt! Därför får jag väll köpa nya pjäxor, och kombinera detta med att lästa ut dem och formgjuta ett par sulor. Tur att man redan har nya skidor och bindningar! Någon som vet hur bred läst atomic B120 28.0 (ev. 28.5) har??

bredaste pjäxan?
naje sa:
PNyberg sa:
naje sa:
Nej nu har du fel tyvärr.

bredaste pjäxan?
Har 115 28.5 Testade B120 funkade inte för min del. Körde på ett par Fischer ranger 11 hel "gjutna" pjäxor.
Kostar givetvis en slant mer.

bredaste pjäxan?
Qarlsberg sa:
Har 115 28.5 Testade B120 funkade inte för min del. Körde på ett par Fischer ranger 11 hel "gjutna" pjäxor.
Kostar givetvis en slant mer.
okej! Och detta funkar felfritt för dig? Om ja, hur mycket kostade att gjuta Fischer pjäxan? (allt som allt)

bredaste pjäxan?
Hasse_Lindborg sa:
naje sa:
PNyberg sa:
Exakt. Nu vet jag att Hasse vet varför och då kanske han borde skriva ner varför det är fel med....jaja.
Jo för när du sedan sätter i dina sulor och VÄRMER OM innerskorna så blir det ca samma volym för foten efter denna process. Dvs sulans volym trycker ut innerskon så att foten får plats. Så all in all kommer det bli lika trångt som utan en sula.
Vad jag däremot har märkt är att det oftast gör BAJSONT att åka med sulan i de första dagarna. Men efter ca 3-4 dagar så börjar jag känna att jag måste ha sulan i för att inte pjäxan ska kännas alldeles för stor.

bredaste pjäxan?
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
naje sa:
Exakt. Nu vet jag att Hasse vet varför och då kanske han borde skriva ner varför det är fel med....jaja.
Jo för när du sedan sätter i dina sulor och VÄRMER OM innerskorna så blir det ca samma volym för foten efter denna process. Dvs sulans volym trycker ut innerskon så att foten får plats. Så all in all kommer det bli lika trångt som utan en sula.
Vad jag däremot har märkt är att det oftast gör BAJSONT att åka med sulan i de första dagarna. Men efter ca 3-4 dagar så börjar jag känna att jag måste ha sulan i för att inte pjäxan ska kännas alldeles för stor.
Okejokej, nya sulor it is! Blev övertalad om att det kommer göra bajs ont att åka de första dagarna med nya pjäxor också, foten måste anpassa sig mm... Har kört på det nu i två år, och hoppas väll fortfarande att foten just har anpassat sig:D

bredaste pjäxan?
PNyberg sa:
naje sa:
linder sa:
Skummet kan heller aldrig lösa felställningar i fotens position och annat som man fixar med hjälp av en formgjuten sula. Om du bara trycker ner foten i innerskon kommer den att formas efter fotens ställning i komprimerat tillstånd, det vill säga exakt det man vill motverka med en sula.

bredaste pjäxan?
Jag gjöt ett par Fischer ranger 11 inför denna säsongen. Men som många sagt tidigare så är sula AO. Hela vacuum-serien går att forma och göra väldigt mycket med. Så tycker absolut du ska kika in dem och och leva på nudlar ett tag. :-)

bredaste pjäxan?
fulltilts pjäxor är tredelade vilket gör att dem knappt går att lästa. det är förmodligen därför det inte har blivit någon större förändring när du har försökt. även dalbello är tredelade så det är inte lönt att du kollar på dem

bredaste pjäxan?
Glisseur sa:
PNyberg sa:
naje sa:
Skummet kan heller aldrig lösa felställningar i fotens position och annat som man fixar med hjälp av en formgjuten sula. Om du bara trycker ner foten i innerskon kommer den att formas efter fotens ställning i komprimerat tillstånd, det vill säga exakt det man vill motverka med en sula.
Så sant så sant, därför deras lösning är en dålig lösning.

Slänger in här också att jag är 99% säker på att det inte finns någon pjäxa som är tillräckligt bred för dig i grund utförande utan du kommer behöva lästa. Jag har du aldrig sett en så bred i alla fall. Fischer Vacuum är en bra idé, kanske även så strolz även fast jag tycker att man kan få en pjäxa från väggen väldigt bred om då utgår från någon av de bredare modellerna

bredaste pjäxan?
ddeeliv sa:
fulltilts pjäxor är tredelade vilket gör att dem knappt går att lästa. det är förmodligen därför det inte har blivit någon större förändring när du har försökt. även dalbello är tredelade så det är inte lönt att du kollar på dem
Går väl hur bra som helst att lästa de? Gjort det på både Dalbello och Full-Tilt..

bredaste pjäxan?
Hasse_Lindborg sa:
ddeeliv sa:
Går väl hur bra som helst att lästa de? Gjort det på både Dalbello och Full-Tilt..
Samma här! Jag har jobbat med att bland annat lästa dessa...både till mig och till kunder och jo det går. Det är bara lite mer saker att tänka på som tex det nedersta spännet på FT på motstående sida av själva spännet.
I övrigt så är plasten tjock och rätt lättarbetad, faktiskt, vilket gör att den går att lästa en hel del.

bredaste pjäxan?
ogges sa:
Någon som vet hur bred läst atomic B120 28.0 (ev. 28.5) har??
Det är väl bara innerskon som skiljer på 28.0 och 28.5.

ddeeliv sa:
fulltilts pjäxor är tredelade vilket gör att dem knappt går att lästa.
Allt går med kunskap och om han nu inte blivit rekommenderad sula så kanske det inte är den vassaste bootfittern så han kanske inte kan lästa en tredelad pjäxa på samma sätt som christian på skidsport eller åke på verkstan osv... :rolleyes:

bredaste pjäxan?
Bara för att man KAN lästa mycket betyder det inte att du borde köpa en racepjäxa... Det säger ju kanske självt, men plasten töjs ut och blir bra mycket klenare om du lästar mycket - Försök kom någorlunda rätt med passform/bredd innan du tänker att sätta varmluftpistol och blåslampa på't.

bredaste pjäxan?
väldigt väldigt bra kommentarer!

Jag misstänkte att FT's tredelade gjorde det svårare att lästa ut... Som du sa Naje, att ingen pjäxa är i utgångsläget bred nog för min fot. Det känns dock sjukt sketch att köpa en pjäxa som man vet är för liten/smal, och sedan förlita sig på någon att göra dem bredare... Antar att jag inte har mycket till val dock:)

Fiakabulle. Vilken pjäxa skulle du rekomendera då?

bredaste pjäxan?
Som en vis person precis skrev på TGR:s forum: köp inte en pjäxa enbart på grund av att den passar bra rakt ur kartongen. Fundera istället först vad du söker för egenskaper och flex hos en pjäxa innan du tittar på vilken passform den har. Sedan kan du leta fram några olika alternativ som du till slut låter en bra bootfitter modifiera till dina fötter. Du kommer knappast att bli en lyckligare skidåkare bara för att du åker runt i ett prestandalöst badkar med 100 i flex som inte gör ont.

Så först: hur åker du, hur mycket väger du och vilken typ av pjäxa är du ute efter?

bredaste pjäxan?
Mycket vist!

Dock efter flera år av långa och smärtsamma dar på fjället låter dessa badkar till pjäxor som en dröm!! Men du har självklart rätt, då det låter väldigt logiskt!

Jag väger väll 80-83 kg, 184 cm lång (vad nu det ska säga) och åker typ 90% utanför pistsystemet. Gillar att åka hårt och snabbt, så en med typ 120-130 flex+ låter väll ännu mer logiskt. Spenderar även lite tid i park, men inget som jag prioriterar.

Efter misslyckandet med mina FT's så har jag liite tappat förtroendet för hur pass bra pjäxor kan bli med lite tweeks, men eftersom det uppenbarligen funkar för er så är får jag köra på det!

bredaste pjäxan?
ogges sa:
Mycket vist!

Dock efter flera år av långa och smärtsamma dar på fjället låter dessa badkar till pjäxor som en dröm!! Men du har självklart rätt, då det låter väldigt logiskt!

Jag väger väll 80-83 kg, 184 cm lång (vad nu det ska säga) och åker typ 90% utanför pistsystemet. Gillar att åka hårt och snabbt, så en med typ 120-130 flex+ låter väll ännu mer logiskt. Spenderar även lite tid i park, men inget som jag prioriterar.

Efter misslyckandet med mina FT's så har jag liite tappat förtroendet för hur pass bra pjäxor kan bli med lite tweeks, men eftersom det uppenbarligen funkar för er så är får jag köra på det!
Som sagt inga problem med tre-delars pjäxor så du kan säkert få styr på dina pjäxor. Tror Patrik Leistedt blockade ut sina Dalbello till omkring 114 mm på höger och något liknande på vänster fot och då var det stl 26. Och det gick kanon.

Ta med dina pjäxor till en riktigt bootfitter så ser han nog vad som behöver göras.

bredaste pjäxan?
hmm, det låter ju riktigt bra faktiskt! Jag ska försöka få tag på någon som jobbar med det professionellt och se vad som kan göras med de pjäxor jag har!

Tillbaka
Topp