Bredd på skidor för skidbestigning?

Tobias-Frost

Ny medlem
Undrar över vilken bredd på skidorna för skidbestigning som är den bästa kompromissen mellan bärighet och smidighet. Behöver ett par korta skidor och funderar på vad man ska välja för bredd, ska det vara runt +100mm för bärighet eller 90>neråt för lätthet att skråa på hårdare underlag och dylikt. En 10mm skillnad i bredd blir ju mer än en kvadratdecimeter i bärighet åt ena eller andra hållet. Underlag kommer variera från fluff av olika djup till vindblåst till skare till isblandat hårt, och branthet variera som alltid.

Så har någon av er mer erfarna några tankar om detta?

ska du gå på tur i alperna och sverige/norge räcker det med en midja runt 90. Tänk på att välja en skida som är lätt och om möjligt köra med dynafit bindningar vilket sparar 70% vikt jämfört med diamir eller naxo (kräver dock specialpjäxor). Att köpa en lätt skida och sen montera på diamir eller naxo är meningslöst. Har man råd är det förstås bäst å ha flera par skidor men ska man ha bara ett par är 90mm ett bra riktmärke. Kolla sportconrad.de

Jag ska ha toppturs skidor med midja på 98 mm. Micke Ekenstams har skidor som har 103 mm i midjan och han är super nöjd med dom.. Och han är så nöjd med sina. Du får ju så mycket bättre bärighet med en bred skida. Fast det beror på lite vad du är ute efter. Jag prioterar utförs egenskapen ganska mycket.

//Mr Mute

Skidbredd kan ju diskuteras i all oändlighet. Men jag håller helt med Chartur i val av turskidor.
Riktigt breda lagg är ju till för att åka uppe på snön i hög fart. Man tappar det mesta av känslan av att snön är djup.
Att bränna ner för ett berg, som man spenderat en stor del av dagen att ta sej uppför, på nolltid, känns för mej som bortkastat.

Det finns flera bra lätta skidor i spannet 75-85 mm som är utmärkta som tur lagg
Välj en som är åkbar i så kort längd som möjligt som passar din kroppsvikt och åkstil. Välj lätta hudar, det skiljer faktiskt en hel del mellan olika fabrikat, sätt på ett par dynafitbibdningar tillsammans med några av dom nya lätta skorna som är tillräckligt styva för aktiv utförsåkning.
Sen kan du skippa liftkortet.

Om syftet med ansträngningen i huvudsak är att få ett bra åk och du ser naturupplevelsen och känslan att vara "ensam" på berget som en ren bonus så skit i vikten!
Satsa på att ha prestanda nerför istället!

Kommer ihåg guiden jag hade i Chamonix, han hade med dagens mått tandpetare under fötterna. Och var hur grym som helst!

Svårt att säga generellt. Jag har gått på diverse de få gånger jag gått. Völkl Explosiv 190 på 95mm midja och tidigare G41 198 på 83mm midja. Huruvida man vill satsa på lätta (och eller smalare) skidor för att orka bättre på uppvägen beror nog på hur man prioriterar. Är det verkligen själva turprestandan som lockar eller är det bara "en kul grej" att gå för att sedan också för bra åkning.

Själv vill jag gärna få ett så bra åk som möjligt. Jag åker i princip likadant oavsett om jag gått upp eller inte, dvs jag "sparar" inte på åket genom att göra kortsvängar, typ. Det kan ju också hända att nedförsåkningsförhållandena är skitjobbiga och då kanske det blir tråkigt med en för "klen" skida medan en biffigare klarar att bränna igenom skiten. Så, jag vill nog ha ungefär samma skidor som vanligt - något som är väldigt allround och klarar all snö.

Om man är orolig för att det blir för jobbigt på väg upp får man helt enkelt rekrytera en dåligt tränad polare som temponeddragare...eller träna lite mer själv.

Men som sagt, är turandet i sig det viktigaste så är det givetvis läga att sikta på lättare prylar.

Tack för alla svar. Det har gett mig en hel del att tänka på och nu är jag betydligt närmare lösningen för min del. Hoppas nu bara på mängder av snö den här vintern...

T

knatar runt med Gotama 105mm som telemarksskida, Scratch BC 98mm och Sumo 125mm som alpinaskidor med trekkers. inga problem, men så knatar jag inte uppför några rännor på >45° utan tar den lata/smarta vägen runt och tar rännorna upp ifrån och ner.

Tillbaka
Topp