Brukar folk åka till fjällen sjuka?

KarinLager

Aktiv medlem
Lite trött på alla öppna dörrar som slås in… nu är budskapet - åk inte till fjällen om du är sjuk. Eh… är man sjuk stannar man givetvis hemma från semestern, har man väl alltid gjort oavsett corona. Eller hur tänker ni? Skulle mer generösa avbokningsregler få fler att stanna hemma? Men som sagt, för mig har det varit självklart. Ingen vill väl åka till fjällen sjuk…

Japp, folk åker till fjällen (och andra skidorter) sjuka.

När det gäller hänsyn är förbättringspotentialen omfattande.

Har haft turen att vara frisk alla gånger jag åkt till fjällen i vuxen ålder, men som barn var det flera gånger jag eller någon familjemedlem var lite småsjuka (lätt förkylning) om vi skulle åka iväg en hel vecka, med förhoppningen att friskna till första dagarna. Man ställer ju inte in en semester för lite snuva.

I min familj har vi alltid haft inställningen att så länge man kan stå på benen och någorlunda orka med vardagen går man till skolan, jobbet med mera, även om man skulle vara småsjuk. Om jag ska vara ärlig är det först under corona som jag tänkt på att det egentligen inte är så schysst ur ett smittoperspektiv. Är det fler än jag som haft samma inställning innan?

Är det fler än jag som haft samma inställning innan?
Är det garanterat. Förmodligen en vana som hänger kvar sedan vi var ett bonde- och senare industrisamhälle där man ansågs smita undan om man höll sig hemma medan man kunde stå på benen. Sånt hänger kvar i åtskilliga generationer. Eller tills något omstörtande sker, så som en pandemi där folk dör.

Jag har lagt mig på nattåget med feber. Vaknade i Abisko Östra frisk som en nötkärna.
Nått magiskt med tågluft.
Har genom åren åkt småkrasslig och sjuk till backe/anläggning fler än en gång.
För tydlighets skull, det var ca 10 år sedan sist. Idag hade jag inte beblandat mig med folk om jag är sjuk.

Senast ändrad:
Med Omikron kanske det är bra om folk smittas så alla får antikroppar och tar slut på det hela. :)

Men jag betvivlar att folk åker iväg om de är sjuka. Är väl inget kul att åka till fjällen, inte kunna åka skidor, men se det från fönstret?

Med Omikron kanske det är bra om folk smittas så alla får antikroppar och tar slut på det hela. :)

Men jag betvivlar att folk åker iväg om de är sjuka. Är väl inget kul att åka till fjällen, inte kunna åka skidor, men se det från fönstret?
Problemet är att när man väl åker till fjällen sjuk, så kommer du inte stanna inne, utan tänket är, men frisk luft kommer vara bra och göra mig frisk.

Före Corona så var inte en förkylning något som skulle stoppa mig från att åka på en semester någonstans. Magsjuka möjligtvis. Mina senaste förkylningar har hållt i sig i 2-4 veckor, att hålla sig hemma i veckor pga lite hosta om jag testat negativt med pcr-test och snabbtest tycker jag inte är rimligt.

Senast ändrad:
Det är alltså rimligt att någon annan blir sjuk?
Man kanske inte behöver gå till jobbet när de är som värst de första dagarna. "Förkylningar är som mest smittsamma i början, då sjukdomen märks minst" källa:

Säg att man känner sig hängig 2-3 dagar, fått negativt pcr-test och sen bara hostar lite den 4-5:e dagen så tycker jag ändå att man kan gå till jobbet/resa till fjällen. Corona t.ex anses man inte sprida smitta mer än 7 dagar. Men att stanna hemma från en resa som man betalt säg 10 lax per skalle pga en långvarig hosta är orimligt. Det är lätt att vara pk och präktig på internet men tror de flesta resonerar någorlunda som jag gör, speciellt om en resa till fjällen/värmen/familjen etc står på spel.

Precis som för de flesta andra har min inställning och agerande påverkats av pandemin. Innan pandemin skulle jag aldrig gått till jobbet eller åkt iväg på en resa om jag var SJUK – och med sjuk menar jag sängliggande. ”Småkrasslig” var däremot inget som hindrade. Bara att ta två Alvedon och köra på som vanligt. Idag blir det hemarbete/social distansering för minsta lilla fram till ett test visar negativt eller tillräckligt tid har gått för att förkylningen inte ska anses smittsam.

Man kanske inte behöver gå till jobbet när de är som värst de första dagarna. "Förkylningar är som mest smittsamma i början, då sjukdomen märks minst" källa:

Säg att man känner sig hängig 2-3 dagar, fått negativt pcr-test och sen bara hostar lite den 4-5:e dagen så tycker jag ändå att man kan gå till jobbet/resa till fjällen. Corona t.ex anses man inte sprida smitta mer än 7 dagar. Men att stanna hemma från en resa som man betalt säg 10 lax per skalle pga en långvarig hosta är orimligt. Det är lätt att vara pk och präktig på internet men tror de flesta resonerar någorlunda som jag gör, speciellt om en resa till fjällen/värmen/familjen etc står på spel.
Var kan man åka skidor för endast 10 lax per skalle??

Var kan man åka skidor för endast 10 lax per skalle??
Ville skriva 15 lax men tog 10 för att inte få mothugg på den punkten. Men visst går det att åka skidor i både Sverige och alperna för 10 lax beroende på vilken vecka man åker. Åkte till valdi för 7500 kr/skalle med Langley. Då ingick flyg, transfer, boende, liftkort och halvpension. Men det var i mitten av december precis innan Corona 😃 1 månad senare åkte jag till St Anton för 11 k där allt ingick likt resan till valdi. Sen om man åker inom Norden så är väl ändå under 10k per person inte supersvårt att uppnå.

Småkrasslig har man väl åkt många gånger. Vintern är ju högtid för luftvägsinfektion. Kan väl minnas att jag helt slängt bort 2-3 resor bara för att jag för sjuk för att åka; i övrigt har jag härdat ut. Lite annorlunda tänk i år.

Som när jag åkte bussresa med UCPA, det gick fint men året innan hade någon klivit på med magsjuka/kräksjuka som smittade hela bussen. Snacka om en skitresa.

Senast ändrad:
Ja man har nog tänkt om efter pandemin... nu känns det ju helt självklart att inte åka om man är sjuk, men kanske var det lite annorlunda förr...

Sedan kan jag ju tycka att Skistar och andra bolag skulle kunna vara lite mer generösa med avbokningsreglerna... att man inte får något tillbaka om man avbokar 40 dagar före ankomst även om man har avbokninghsförsäkring. Det är väl ändå ingen avbokninghsförsäkring att tala om? Särskilt med tanke på bokningsläget, det är väl fullt överallt i alla fall nu på jul och nyår.

Läste dock att destination Vemdalen ger pengarna tillbaka om man avbokar så det kanske kan vara värt att kolla runt efter bästa villkoren.

Vi bokade boende privat, via en sajt, till nästa resa, bättre avbokningsvilkor än destinationen själv, och inga avgifter. Känns ju schysst i dessa tider

Sedan kan jag ju tycka att Skistar och andra bolag skulle kunna vara lite mer generösa med avbokningsreglerna... att man inte får något tillbaka om man avbokar 40 dagar före ankomst även om man har avbokninghsförsäkring. Det är väl ändå ingen avbokninghsförsäkring att tala om? Särskilt med tanke på bokningsläget, det är väl fullt överallt i alla fall nu på jul och nyår.

Läste dock att destination Vemdalen ger pengarna tillbaka om man avbokar så det kanske kan vara värt att kolla runt efter bästa villkoren.

Vi bokade boende privat, via en sajt, till nästa resa, bättre avbokningsvilkor än destinationen själv, och inga avgifter. Känns ju schysst i dessa tider

Ja, det finns skidorter som har boenden på både destinationens bokningssida och via t.ex. booking.com, där booking.com ger full återbetalning fram till 5 dagar innan ankomst.

Annars så kan det löna sig att betala resan med kreditkort vilka ofta har generösa(re) avbokningsalternativ än destinationsbolagen.

Airbnb har ibland rätt bra avbokningsvilkor fram till dagen eller dagarna innan ankomst. Kreditkorten har avbokningsförsäkring ibland men kolla det finstilta, dessutom behöver du ett intyg att du är sjuk vilket är lite klurigt i och med panedmin.

Airbnb har ibland rätt bra avbokningsvilkor fram till dagen eller dagarna innan ankomst. Kreditkorten har avbokningsförsäkring ibland men kolla det finstilta, dessutom behöver du ett intyg att du är sjuk vilket är lite klurigt i och med panedmin.
Jo, så är det. Jag tog Booking som exempel eftersom Airbnb har åtta olika avbokningsvillkor som värden kan välja mellan. Booking har två: Ingen återbetalning alls, eller full återbetalning fram till 5 dagar innan ankomst.

Även kreditkortens villkor skiljer sig förvånansvärt mycket åt: En bekant fick full återbetalning när han hade råkat boka på fel datum..

1641224509651.png

Jag kan (inte så gladeligen) intyga att det finns både en och annan som även mitt under brinnande pandemi åker på sin skidresa med förkylning.
Både med och utan självtest gjort, vilket dessutom inte utesluter covidinfektion då provtagningstekniken mycket väl kan vara undermålig.

Så länge man har en plan B vid ev symptom eller positivt test så går det väl åka. Men jag undrar hur många som firat jul/nyår i Åre som nu fixat ytterligare boende, hyrbil hem etc? Jag gissar dessvärre på att de flesta nog tryckt in sig på nattåget söderut oavsett symptom eller ej.

Har man testat negativt och har en lättare förkylning med lindrig snuva , dvs inte feber, huvudvärk eller hosta och inte känner sig trött fysiskt så ser jag inga problem med att man åker till fjällen. Men när man inte klarar av att hålla avstånd i liftkön och i övrigt ta hänsyn tilll rekommendationer så ska man stanna hemma.
Förra året sköttes det ju mycket bra i både Sälen och Vemdalen med bra anordningar vid liftarna bl.a och de flesta höll avstånd.
Är nu i Trysil och där finns inga som helst anpassningar vid liftarna för att skapa avstånd. Folk tränger sig , håller inte avstånd, och klämmer sig in i samma lift. Vad hände där @skistar ?!? Eller var det så i Norge förra säsongen också?

Har man testat negativt och har en lättare förkylning med lindrig snuva , dvs inte feber, huvudvärk eller hosta och inte känner sig trött fysiskt så ser jag inga problem med att man åker till fjällen. Men när man inte klarar av att hålla avstånd i liftkön och i övrigt ta hänsyn tilll rekommendationer så ska man stanna hemma.
Förra året sköttes det ju mycket bra i både Sälen och Vemdalen med bra anordningar vid liftarna bl.a och de flesta höll avstånd.
Är nu i Trysil och där finns inga som helst anpassningar vid liftarna för att skapa avstånd. Folk tränger sig , håller inte avstånd, och klämmer sig in i samma lift. Vad hände där @skistar ?!? Eller var det så i Norge förra säsongen också?
Oj… trodde Norge var jättehårda och att msn knappt fick komma in i landet utsn test och karantän…

När det väl kommer till kritan och folk riskerar att förlora pengar så är det tyvärr oftast pengarna som vinner.
Det är ju lättare att hitta symptom på sig själv om man ska till något som är sjukt tråkigt än om man ska till något roligt.

Det visar ju till och med staten när dom ber försäkringskassan betala ut ersättning för karensdag för att folk verkligen ska stanna hemma, och det rör sig om runt en 1000 lapp om ens det.

Precis kommit hem från en långhelg i fjällen. Var självklart symtomfri när vi lämnade hemmet, fick dock lite lätt snuva och lite, med betoningen på lite, nästäppa första kvällen i stugan. Tänkte väll inte just nå mer på det och när näsan kändes så gott som vanlig nästa morgon så kom vi fram till att det kanske varit torr luft i bilen eller möjligtvis en lätt förkylning som var på gång. Covid har jag haft samt att jag har tagit två vaccinsprutor och kände mig rätt trygg med att det inte borde vara det eftersom att jag då hade ledvärk, huvudvärk och en rejält tät näsa innan det bröt ut.

Åkte skidor två dagar och det kanske rann lite mer ur snoken än normalt, men det var ju också rätt kalla dagar (ner mot -20 grader en morgon). Hursomhelst så höll jag mig på lite extra avstånd från folk och det var ingen trängsel i liftköerna så det kändes ändå som att risken att smitta någon med en nästintill obefintlig förkylning borde vara minimal.

Idag så var det en tjänsteresa inplanerad så jag gjorde som vi numera gör inför tjänsteresor och tog ett snabbtest på morgonen, positivt. Resten av familjen tog då också snabbtest och även yngsta dottern, 8 år, är positiv trots att hon inte har ett enda symtom.

Så vi har åkt till fjällen, antagligen redan sjuka, utan att veta om det. Definitionen på sjuk skulle behöva formuleras om eftersom att alla inte "blir sjuka" och jag kan tycka att det borde vara, åk inte till fjällen om du inte har tagit ett coronatest innan avresa.

Tillbaka
Topp