Bs eller Fs vid 360?

Robert89

Aktiv medlem
Bs eller Fs vid 360?
Tjena! Jag har målet att fixa fina 360s i vinter men stötte på ett problem, vilket håll är enklast att snurra åt?

Som jag förstod är ju medurs bs och motsols fs, right? Vad är valigast? Det känns som har hellre snurrar Bs för då ser man ju landningen tidigare och jag känner mig mer bekväm med att skära in i hoppet på tåsidan men samtidigt känns det som det är mkt enklara att komma runt om man bara står på marken och snurrar när jag snurra fs, känns som man tappar balansen mer när man gör en bs.

Kom gärna med tips ifall ni har det och vad är det vanligaste? vilket håll ska vara enklast? //Robert

Bs eller Fs vid 360?
peace-man sa:
Som jag förstod är ju medurs bs och motsols fs, right?
Nja, det beror ju på vilken stans du har. BS innebär väl att man snurrar "med ryggen först" så att säga, o FS vice versa. BS ger väll mer poäng på tävlingar så jag antar att det e svårast?
Men jag åker lagg så jag vet egentligen inget. Men ställ dig på marken o gör en 3a utan bräda, o känn vilket håll du har lättast för. Typ.

Bs eller Fs vid 360?
man ser landingen bättre på bs 3 men svårare att se i upphoppet. en smaksak. jag lärde mig fs på små "gupp" först men på lite större bigjumps så var det bs jag lärde mig först.

Senast ändrad:
Bs eller Fs vid 360?
Detta är ett vanligt problem må du tro! Dvs innan man har fått rutin på 3:orna.
Jag ska försöka svara på dina tre frågor. (Reservation för ofullständighet.) ;)

Fråga 2: medurs bs och motsols fs, right?

Detta beror ju på om man står goofy eller regular, precis som nenne säger. Dvs om man står med det högra eller det vänstra benet framåt. Då tycker jag "ryggen först och vise versa" är en bättre förklaring eftersom den funkar för båda stansen. Att gå med ryggen först, om det är svårt att förstå, betyder att man vänder ryggen mot backen i början av rotationen och vise versa. :)

Fråga 1: Vad är enklast?

I nybörjarfasen vad gäller hoppning så vill man gärna snurra med magen först, dvs fs, antagligen för att man har kontroll över början av hoppet på ett bättre sätt. Detta brukar man tillämpa för att sätta de första 180 i mindre fart, då man ser hela hoppet plus landning, med andra ord inget att vara rädd för.
Men senare att göra 360 funkar lite sämre med fs (kanske bara är jag men jag tror det är allmännt) pågrund av sämre rotationsförmåga, samma rotation går ju att få i båda hållen men jämtemot hoppet kan du redan ha vridit dig ett halvt varv innan du lämnat avsatsen i bs. Detta är nu en ej clean 360, men på grund av det samt att man kan se landningen i bs så är det lättare att sätta 360 bs de första gångerna.

Fråga 3: Vilket är vanligast?

Eftersom när man väl har lärt sig och framför allt vågat snurra bs, vilket de flesta har vågat och lärt sig innan man sätter 360, så är det lättare och därmed vanligare.

Tips:

Lär dig att snurra bs! Om det är obehagligt börja med små 180:s. När du lärt dig det, ökar du farten och höjden lite så ska du se att den sitter snart, snart cleant! Om du har problem att komma runt de första gångerna (som jag hade, tog tvärstopp efter 180) så vrid hela kroppen, ansiktet och axlar, upp emot backen redan innan avhoppet. Då behöver du bara i princip snurra 180 när du väl är i luften. Det blir en rätt hackig 360 i början men de släpper.

Ps. Du kan göra en 360 även utan skärning i hoppet, som du var inne på, åk bara rakt fram å vrid bak kroppen som beskrivet ovan. Efter du hanterar det borde du hantera en med skärning, då har du fått bättre kontroll i luftrummet!

Lycka till!

Bs eller Fs vid 360?
..

oftast beskrivs frontside som lättare än backside... det är lätare att få hälhugg när man skall börja snurren på en backside.. på en frontside så kan man göre en shysst butter tills man lär sig att få till sin 3.a bättre..

när du har lämnat hoppet i ett FS 3 försök så har du redan snurrat halva vägen och du ser redan landningen, bara att fladdra med armarna (hehe) så kommer du runt...

och som alla säger.. TITTA TITTA och TITTA över din axel åt det håll du roterar.. sen följer höften och benen med automatiskt..

för att "tvinga" kroppen att rotera med en FS 360 så kan du försöka att göra en grab med din främre hand på din hälkant mellan dina bindningar. då tittar du både över din axel åt rätt håll och får till en snygg grab på samma gång.. och rörelsen till "grabben" gör att du snurrar bättre.

...

på en backside eller BS 360 som det brukar stå, ä det ju lite läskigare att köra in med ryggen mot hoppet eller att ta uthoppet med ryggen mot hoppet (risk för hälhugg) här skall du titta över din axel som vanligt .. den grab som e lättast att göra här för att få till din rotation är tailgrab med din bakre hand. eller om du e lite tuffare så tar du din bakre hand och "grabbar" mellan dina bindningar på din hälkant.

...

ps. glöm inte att TWEAKA ut så mycket du kan ... hehe

/Pinn (å ja, upprepning: FS e lättare än BS, tycker jag)

Bs eller Fs vid 360?
I början när jag försökte lära mig 360 försökte jag mig alltid på FS 360, men eftersom att man snurar sista varvet med ryggen mot landningen så "låste" sig alltid rotationen när jag kommit runt ca 270 grader, försökte länge med detta men ju mer jag tog i desto mer typ corkade jag skruven så jag landade typ på mage med blicken mot hoppet. Blev jäkligt frustrerad, fan 360 e ju ingenting d kan man typ göra stillastående jue! tänkte jag, sjukt frustrerad. sen bara för o testa så prövade jag o göra en BS 3:a och satte den klockrent på första försöket. Började till och med överrotera mina bs3or efter nåra fler försök.

kort sammanfattning: för mig är bs360 lättare, och gissar att d e så för de flesta eftersom att man ser landningen när man ska landa, vid fs3 så ser man landningen när man bara roterat 180 o låser på nåt sett blicken vid landningen.

snurra väl//croy

Bs eller Fs vid 360?
Tack så mycket för mkt bra svar! Då vet jag lite mer hur det ska gå till. jag kör regular så då blir ju bs och fs som jag trodde. Grejen är den att jag tycker det känns mer naturligt att snurra en bs men jag kommer runt lättare fs om jag bara ställer mig på marken och hoppar, tappar iksom balansen lite när jag gör bs.

Fast jag ska nog testa att köra på bs 3or till en början, funkar det inte får jag väl prova på fs istället. Tack så mycket för hjälpen! Får berätta hur det går sen, backen ska öppna i veckan så!

Bs eller Fs vid 360?
Tycker backside är enklare då man först gör den svåra delen av snurren (när man har ryggen mot o inte ser landningen) och sen gör den enkla (när man efter 180grader kommer tillbaks med magen fram o därför ser landningen perfekt).. I FS så får du ju det enkla först o svåra till landningen så..

Bs eller Fs vid 360?
JCM sa:
BS?
Don't think so m8.
Hur skulle backside kunna göra det svårare? Tänk på en FS eller BS 180? Vilken är enklast? (enl mig FS), så vilken vill man då tampas med i slutet, alltså vid landningen, av hoppet, jo det enklaste såklart. Så resonerade jag iaf innan jag testade o de funkade!
Backside 3 är alltså enklare enl mig!

Bs eller Fs vid 360?
tr4pp sa:
pinn sa:
..

det är lätare att få hälhugg när man skall börja snurren på en backside..
men ska man inte "ligga lite på tårna" om du fattar, i kicken?? då är det ju inte jättelätt att få hälhugg precis...? :S
Joo men om man lättar innan slutet på kickan, man hopper lite för tidigt, så finns ju risken.

Om man inte har kontroll över sin tail och inte får den över kanten på kicken så händer ju detta uppenbarligen.

Se till att dra din tail i åkriktningen, dvs i en kick snett uppåt, dra den inte rakt för då kan den ju slå i om den sker för tidigt. Ett så kallat hällhugg.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Peace-man du får ta å berätta nu då..? Backen har väl öppna om jag förstår det rätt. :P

Ha det!

Bs eller Fs vid 360?
Tjena! Tack fär fler bra resonemang! Tyvärr har sveriges härliga väder ställt till problem så de har fortfarande inte öppnat. Kollade ut mot backen i morse och såg till min förvåning att liften gick trott vädret, sprang dit snabbt om fasen men fick då veta att det bara var skidlaget som fick åka och att de inte visste när de skulle öppna =(

De behövde bara en dag till med minus grader och sprut snö för att kunna öppna så trodde allt skulle vara lugnt då det varit kring -10 as länge, men såklart blir det 4 + och regn hela veckan.... Riktigt skit alltså. Men jag rapporterar direkt när jag fått shanns att åka och testat! //Robert

Tillbaka
Topp