Burton eller Bataleon

• Trådstartare Trådstartare VBJ
  • Start datum Start datum

VBJ

Ny medlem
Burton eller Bataleon
Tja! Lägger väll upp det 200:e inlägget om ny bräda men hoppas på ett handtag.

Har tittat ut två brädor som verkar bra, Kommer förmodligen åka pist, offpist och lite park så har bestämt mig för en allmountain bräda.

Antingen det dyrare alternativet, Bataleon the Jam

eller det billigare alternativet Burton Deuce.

Bataleon brädan är typ 1500 spänn dyrare än burton brädan men det lutar åt den dyrare, 1500 spänn är i det stora hela inte så mycket. Men jag undrar lite hur mycket det skiljer sig åt med en dyrare bräda och en billigare.

Kommer nog försöka återanvända mina Nitro commando bindningar, finns det något som säger att de inte skulle fungera på något av alternativen.

Tacksam för svar.

Burton eller Bataleon
Om du ska ha nitro bindingarna på burton brädan måste du køpa en sån där burton allplatta eftersom dom har cphål och bara går att använda tillsammans med burton bindningar.
Du kan använda dina bindningar utan problem på Bataleon brädan.
Ofta betalar man mer før bættre kvalitet men du har oftast samma garanti vilken bräda du än køper så pajar man den får man en ny.
Jag tycker lätt du ska ta Bataleon.. Burton e så tråkigt.

Burton eller Bataleon
aa tack! Jo jag funderar typ så med, det är bara att 5lax svider... Fast jag har bara hört bra recentioner på bataleon brädor!

Burton eller Bataleon
jag kör arets bataleon evil twin (vilken ju är nagot annorlunda konstruktion än the jam naturligtvis) nu totalt sen 8 dagar och jag älskar och hatar den brädan pa en gang... lite skumt det här med TBT när man e van med fett kantgrepp fran normala platta Burtonbrädor... men det är bra och skumt pa samma gang tycker jag..

det jag ville säga var..
jag har en 159 evil twin vilken ocksa är bredare än twin-155an... pa the jam finns ju valet wide eller inte...om du behöver eller vill ha wide fundera eller testa först om kombinationen TBT och wide är sa skönt... jag exempelvis hade hellre haft en 159a som inte var 260 pa mitten utan 250 nagonting... men som sagt om du kollar specen pa the jam är ju inte kruxet med längd-bredd kombinationerna inte densamma utan rör egentligen mer evil twin...

Burton eller Bataleon
Om du åker mycket pist och offpist skulle jag rekommendera the Jam!
Bataleons TBT är ju från början utvecklat till just carving och bättre kant-till-kant-transition... att det sen är bra för parkåkning också kom dom ju på senare...
Ja, en Evil Twin 159 är bred i midjan men det är väl det som är meningen med en Parkbräda eller!? Burton Dominat 159 har också 260 i midjan... men men...
sen är det stor skillnad på Evil twin´s TBT och den på the Jam... The Jam har mycket "mera" TBT alltså kanterna är mycket mer lyfta än på Eviltwin parkanpassade TBT... den är alltså mycket snabbare från kant till kant, mera stabil och allmänt snabbare..
OCH kantgreppet är mycket bättre än på en Burton bräda... men det känns annorlunda då man har kantgreppet mellan bindningarna istället för utanför bindsen... vilket minskar risken för kanthugg och ger bättre kantgrepp... Men det känns lite weird innan man litar på TBT... Med alla nya "reverse-cambers-brädor" är det ungefär samma sak... greppen mellan istället för utanför bindsen... (Burton kommer ju också med en reverse-camber-bräda nu, the "Hero", och har ett TBT liknande baseshape i några av deras nya brädor, Fix, Seven...)
TBT har ingenting med hur bred brädan är å göra iaf.. där är det dom vanliga reglerna som gäller.. det beror helt på vilken skostorlek du har..
The Jam och Burton Deuce har samma midjebred iaf..
varför inte bara gå in på Bataleons hemsida så får man aaaaaallt förklarat...
dessutom har Burton 1 år garanti medan Bataleon har 2 år... fast Burtons garanti är som dom flesta vet grym, man får alltid en ny bräda, har inte hört något om Bataleons, deras brädor verkar tydligen inte gå sönder...

men men Burton brädan är säkert också bra...

eller Coldis va säger du?

Senast ändrad:
Burton eller Bataleon
Oj Tack för det detaljerdade svaret, skulle inte tro att jag behöver en bredare varianten,
är bara 173 och har 42 i boots så det räcker nog fint med den vanliga varianten!

Är rätt tung, 80 pannor och åker inte så mkt park så ville ha en lite mer pist/offpist orienterad bräda!

Det är ju helt klart en riktigt djungel att hitta rätt i brädskogen, är följdaktligen riktigt tacksam för alla svar!

Big up Ingoo för en grym beskrivning, det blir nog bataleon brädan när det är dax!

Fred/vbj

Burton eller Bataleon
inte riktigt relaterat till VBJs fraga utan mer till Ingooo (som jag i princip haller med det mesta du säger):

ok klart bredare bräda till rails och boxar o sa... men jag kör mest pipe och hade hellre haft en lite smalare bräda, 250 hade räckt bra (utan att för den skulle vehöva ga ner till 155 när jag nog vill ha sa langt som 159), med lite snabbare kant-till-kant-transition...men ok man kan jag argumentera att jag egentligen inte ens behöver en evil twin...utan kunde ju t.o.m tagit valfri (bataleon:) directional bräda...

men det är bara jag som är lite obeslutsam och ovan ff med den nya känslan... faktum är att evil twin 159an just pa grund av sin bredd är sjukt stabil även om det medför att jag ibland har problem att komma över pa edgen snabbt nog och därmed slajdar runt längre än väntat...fördelen da är iof att man inte crashar iom att edgen inte catchar...

Burton eller Bataleon
Jag har själv en Evil Twin 159 men har tidigare haft en Enemy 161 och kört brorsans Goliath 161 en hel del och dom är är mycket snabbare från kant till kant och mycket mera stabil än min Evil Twin... dom har ifs 252mm i midjan men det nog deras mera utvecklade TBT som gör den största skillnaden...
Har nu också köpt mig en Funkink 161... ska bli kul o testa... verkar vara som Goliath, med 252mm midja, samma TBT och directional flex, fast ännu mjukare... tom mjukare än min Evil Twin...

Sen kan man kan ju alltid googla om den brädan man är intresserad av o läsa tester osv... som t.ex:

http://www.buzzillions.com/dz_644966_bataleon_jam_snowboard_2008_reviews

Senast ändrad:
Burton eller Bataleon
Ingooo: berätta sen när du kört Fun.kink hur det var...vore kul att höra...enligt Bataleons egna stiffness skala är den ju 3.5 ^^

Skulle ocksa vilja testa den... och evil twin 155an ..och goliath ...och airobic ;) äsch eller sa kör jag pa det jag har tills det pajjar och far börja om loopen da...

Burton eller Bataleon
deltaboarder: absolut det ska jag göra ;) ska bli riktigt kul :D

Tror du skulle gilla Goliathen mycket... den är mera allround o mycket bättre för pipe... just för att den är lite directional och mycket snabbare från kant till kant... Evil Twin är ju en riktigt park-railbräda...
Jag gillade verkligen Golitahen och Funkink verkar ju vara exakt samma shape fast mjukare, låter sjukt kul :)

Tillbaka
Topp