Butiker som trålar i köp och sälj.

folkew

Medlem
Har en köpesannons ute i köp och sälj och blev kontaktad av en säljare som offererade mig det jag sökte. Utrustningen var ny och sättet det presenterades på luktade butik lång väg. Frågade och fick svaret att han var från skibahnhof.

Vet inte hur det är med er men jag är på freerides köp och sälj för att jag vill ha kontakt med privatpersoner som har eller vill ha begagnad utrustning. Vill jag handla av skibahnhof så använder jag deras webbutik. Priset var inte ens särskilt bra. :)

Jag reagerade också på att första messet inte nämnde något om att det låg ett företag bakom.

Håller med, fult att som näringsidkare fiska kunder bland de som vill köpa/sälja begagnat. Det jag ser som viktigaste syftet med att handla begagnat är att förlänga livslängden och användandet av redan tillverkade prylar, medans säljarna är ute efter det motsatta - att prångla ut maximalt med grejer på marknaden.

Fick faktiskt ett pm av samma butiksägare tidigare i vintras efter att jag uttryckt intresse för Völkls 2025 skidor i en öppen forumtråd.

Har en köpesannons ute i köp och sälj och blev kontaktad av en säljare som offererade mig det jag sökte. Utrustningen var ny och sättet det presenterades på luktade butik lång väg. Frågade och fick svaret att han var från skibahnhof.

Vet inte hur det är med er men jag är på freerides köp och sälj för att jag vill ha kontakt med privatpersoner som har eller vill ha begagnad utrustning. Vill jag handla av skibahnhof så använder jag deras webbutik. Priset var inte ens särskilt bra. :)

Jag reagerade också på att första messet inte nämnde något om att det låg ett företag bakom.
Även om jag håller med i det mesta så ställer jag mig lite frågande till syftet med inlägget.

Har du ett förslag på hur man undviker trålandet?

Även om jag håller med i det mesta så ställer jag mig lite frågande till syftet med inlägget.

Har du ett förslag på hur man undviker trålandet?
Några potentiella syften med tråden jag ser som helt rimliga:
1. Informera de som driftar sidan om att det är något som sker.
2. Informera de som driftar sidan att det åtminstone finns en medlem som upplever det som ett problem.
3. Få kartlagt om det verkar vara utbrett och ske ofta/hållit på länge, eller om det är något som startat nyligen och/eller händer väldigt sporadiskt.
4. Se om det är flera som upplever det som problematiskt/störande att bli kontaktad på det sättet.
5. Få en kommentar på vad de som driftar sidan tycker om företeelsen.

Om de som driftar sidan tycker det är ett problem som bör hanteras så tänker jag att det är upp till dem att hitta en lösning (de har ju trots allt betydande kompetens på området jämfört med gemene man). Nu är de i alla fall informerade om att det förekommer.

För säkerhets skull kan vi ju pinga in @johan och @Martin_Akesson .

Står det inte om användaren är verifierad med BankID? En tysk butik borde väl inte kunna verifiera sig antar jag?

Om jag är ute efter ngt begagnat i en viss prisklass och någon (privat eller butik) uppmärksammar att liknande vara finns helt ny till ettt rimligt pris… så är det positivt.
Men helst inte i form av PM. Lika litet som jag gillar spontan telefonförsäljning.

Tillbaka
Topp