Bygga egen winch

L-stromberg

Ny medlem
Bygga egen winch
Tja!
Jag undrar om någon har erfaren heter av winch bygge har gjort en egen liten av en minimoto förra hösten så jag har lite kundskap men ifall någon vet något är det Bara att skriva här.

Nu ska jag bygga av en gräsklipparmotor 4 takt 3-5 hk.
/ Ludde

Bygga egen winch
tjena!
Håller på att bygga en vinsch just nu med några kompisar. Vi är inte klara än, men har kommit en bra bit på vägen.
Att använda en gräsklipparmotor som drivning är (vad jag hört) ganska svårt eftersom den har en vertikal drivaxel, och en gräsklipparmotor gillar inte att köras lutad..
Vi kör en 170cc, 6,5hk motor med horisontell drivaxel som vi köpte ny på tyska ebay för runt en tusenlapp.
Vad gäller koppling från motorn så har vi köpt en gokart-slirkopping som man drar på drivaxeln, men om den inte funkar så får man väll satsa lite mer pengar på en "CVT-koppling"(som ger bättre sås och är bättre om man ska köra ex wakeboard med den).
Sen är det också bra att få till en lagom utväxling på vinschen, så att man får bra kraft vs hastighet. Som exempel har vi 10 kuggar på kopplingen och 48 kuggar på drevet som sitter på spolen som ska dra in linan. Vet iof inte hur det blir i praktiken då den inte är testad än...
kör hårt!

/Alexander

Bygga egen winch
Jag blev precis klar med min

Har byggt ramen av 40x40x2mm fyrkantsprofil. Motorn är en 6,5hk motor som jag köpte på Jula för 1700. På den har jag sen en slirkoppling som jag köpte på rinab med 10tandat drev. Sen köpte jag 30mm lager bockar på Jula men jag skulle köpa 25mm om jag skulle bygga nu. Spolen byggde jag av två stekpannor sen två 2mm runda skivor i pannorna så det ska hålla. I spolen är det gängstål som jag har trätt över rör så spolen ska hålla ihop och linan inte ska gå av och längst fram har jag en vajerstyrning till fyrhjulingen winch.

(Kedjan är inte spänd på bilden)

Totalpriset på den här har blivit runt 5000

Bygga egen winch
CalleJosefson sa:
Jag blev precis klar med min
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/705ed144be7c13374cf60eeaf61b83ec.jpg[/url]

Har byggt ramen av 40x40x2mm fyrkantsprofil. Motorn är en 6,5hk motor som jag köpte på Jula för 1700. På den har jag sen en slirkoppling som jag köpte på rinab med 10tandat drev. Sen köpte jag 30mm lager bockar på Jula men jag skulle köpa 25mm om jag skulle bygga nu. Spolen byggde jag av två stekpannor sen två 2mm runda skivor i pannorna så det ska hålla. I spolen är det gängstål som jag har trätt över rör så spolen ska hålla ihop och linan inte ska gå av och längst fram har jag en vajerstyrning till fyrhjulingen winch.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/bd57194acdbaf9bd622b2674c9e5718a.jpg[/url]

(Kedjan är inte spänd på bilden)

Totalpriset på den här har blivit runt 5000
Som tidigare talare skrev måste du få tag på en motor med horisontell vevaxel på!

Bygga egen winch
Tack för svaren!
Jag hade tänkt att använda axeln som driver den frammåt för då får man koppling och sen så blir den horisontell av mekaniken i själva "kopplings klumpen" men en gräsklipparmotor går ju ungefär bara på halva grafiten vell när man klipper gräset med den?

Kan lägga ut bilder i efter middag för jag antar att de va en jävla dålig beskrivning :)

/Ludde

Bygga egen winch
Kan också lägga upp några bilder från vårt bygge.

För att få fast drevet som vi köpt så svarvade vi till en hub som hade rätt innerdiameter, sen fixeras den med en sprint genom axeln.
Smart "CalleJosefson" att använda stekpannor som sidor till spolen! Vi tänkte inte så långt, så vi bad en verkstad med vattenjet att skära ut dom åt oss så det kostade lite.

Senast ändrad:
Bygga egen winch
Schysst bygge allek stekpannorna är bara för att skydda linan så det blir en mjuk kant om du kollar så sitter det plåt i stekpannorna annars håller det inte. Hur har ni löst kedjespänningen?

Bygga egen winch
okej då fattar jag! Vi kommer att köra med en gängstång som trycker ner en liten rulle med kullager på kedjan, lite svårt att förklara men kan ta bild när den är färdig.

Bygga egen winch
Nu står det ingen brottgräns angiven men gissningsvis duger det mesta ändå eftersom det inte är några större krafter vi pratar om. 4 mm är dock väldigt tunt vilket leder till att det blir svårt att få ett bra grepp om, repet glider i handen och bränner sönder handskar och hud. Jag hade inte velat ha något under 10 mm.

Varför vill du ha statiskt rep? Ett dynamiskt borde ge en något mjukare start.

Bygga egen winch
Tompan14 - vi tänkte ha ett handtag i änden på linan, så att linan är för tunn för att hålla i handen bryr jag mig inte så mycket om. Snarare att den blir för svag för att använda som wakeboardlina.
En för tjock lina "fyller upp" spolen snabbt, så man man inte kan ha så lång lina.

Bygga egen winch
Men hur hade ni tänkt med handtag? Då kommer det väll behövas nån slags broms på winchen annars kommer det bara smälla till när den kommer till vajerstyrningen och handtaget gå sönder! Jag tog ett lite grövre rep också har jag knutit några knutar så man kan få ett bra grepp utan att man kan fastna i det eller att det kan fastna i winchen.

Bygga egen winch
Tänkte att det är mycket skönare att hålla i ett wakeboard-handtag....
Vi kommer att testköra först (utan handtag) för att se hur snabbt den går ner i hastighet. Det kan ju vara så att den hinner sakta ner innan den slår i om man släpper i tid. I värsta fall så sätter i en skivbroms på axeln för att få kontroll på allt.

Bygga egen winch
Allek sa:
okej då fattar jag! Vi kommer att köra med en gängstång som trycker ner en liten rulle med kullager på kedjan, lite svårt att förklara men kan ta bild när den är färdig.
Hallo där. Jag funderar på om ni har testat av winchen än. Även vilken slirkoppling ni använt, vore skönt att veta att någon testat av innan man bygger ihop något.

Bygga egen winch
cjxxcj sa:
Allek sa:
Hallo där. Jag funderar på om ni har testat av winchen än. Även vilken slirkoppling ni använt, vore skönt att veta att någon testat av innan man bygger ihop något.
Tjena, Vi har testat vinchen och den funkar alldeles utmärkt dock med några små saker som kan göras bättre... Vi köpte en billig go-cart slirkoppling från kina vilket hittills funkat som den ska.

Bygga egen winch
Tjenare, har själv bygget en vinch precis, jag kör en 9HP motor med TAV2 koppling med skivbroms på axeln (rekommenderar Broms) fungerar klockrent hittills, köpte med 300meter Dyneema lina. kör 12/60 på dreven och tycker den utväxlingen fungerar bra, komihåg att fixa ett skönt gashandtag så personen som kör vinchen kan stå upp och se va som händer. har dock inga bilder på den just nu men om någon är intresserad så kan jag fixa fram de lite fort:). Här är en film när vi testade vinchen iaf

Mvh
Christian

Bygga egen winch
tja, tror inte en gräsklipparmotor en så bra, då axeln sitter under istället för på sidan. kolla in http://beachwinches.com/ där hittade jag väldigt bra info, Jag kör med en Dyneema lina (info. om linan: Lika stark som en vajer och ger efter mindre än 0.5 % av sin totallängd vid wakeboardåkning. Dyneema är ett populärt linmaterial för många duktiga wakeboardåkare. Det har bevisats vara stakare än stål och andra syntet material i både spännings och bocknings tester. Dyneema klarar av saltvatten, har ett bra UV skydd och är väldigt slitstarkt. ). jag köpte kopplingen och linan från USA då de blev billigare än att köpa bara kopplingen från Sverige.

MVH
Christian

Bygga egen winch
sala1 sa:
gött med folk som bygger winch, byggde min först för 6 år sedan av en gammal hyrkart! absolut billigaste alt, total kostnad på 4500kr o då sitter riktig dyneema lina på den! Våran blog http://dragenavvera.blogspot.se
Startat fb sida att samla rubbet för hemma byggare var de kan få tag på delar etc https://www.facebook.com/pages/Winch-wakeskatewakeboardsnowboard/686348154805544
Senaste winch rullen
Haha så nice att ni leker i översvämningen! Snyggt! Nästa gång vill jag vara med :D

Bygga egen winch
Tjenare! Jag och en kompis håller på med ett winchbygge i skolan men har fastnat lite på hur vi ska fästa drev och spole i axeln. Nån slags hub som ni alla använt är vi alltså på jakt efter. Är det någon som kan tipsa om vart ni köpte er eller om ni kommit på en bättre lösning såhär i efterhand?

Tackar och bockar i förhand!

Tillbaka
Topp