Bygga eget rail, hur gör man?

jonathan_chips

Ny medlem
Hej freeride nu är det såhär att jag tänkte bygga ett eget räcke nu till vintern för att kunna köra lite "sköna sess" med grabbarna. Jag har självklart besökt min lokala byggfackhandel innan tråden skapades och fick där tipset om att galvat alu skall vara lätt och bra att bygga med och jag tänkte nu vända mig till er mina kära vapendragare för att fråga vad ni tycker i frågan.

Tänkte även ställa frågan hur ni gör när ni drar på? kommer lixom inte runt hela varvet.

/Mvh Anders Eklund.

Om du skrivit lite bättre vad det är du behöver hjälp med så hade de vart lättare att ge ett bra svar.

det bästa och lättaste är att göra en trä ram och sen så skruvar du fast plaströr ovanpå, typ sånna vägpinnar som finns efter vägarna, dom blåa! 2 i bredd..

då får du ett räcke som är sjukt lätt att flytta, och jättelätt att bygga.
annars får du en tung jäkel att släpa runt, och måste krångla med svets!

lycka till Anders! :O

Senast ändrad:
Skönt att du guidar mig nator <33 dina fotspår i tråden får mig att känna mig kraftfull och villig att börja leva igen, mums. Till frågan så tänkte jag lixom lite så att jag undrar vilket material det är som inbjuder mest till en "skön sess", du bör väll endå ha koll på detta?

Jeppe svarade ju precis på det, Plaströr.
Och ska du köra med alurör får du som sagt skruva det i en trälåda eller liknande. Om du inte känner nån som går typ industri eller liknande och kan svetsa alu, för det är skit svårt.

Annars är det ju inte så svårt att svetsa ihop ett om du har tillgång till stålrör och en svets.

ta en vägstolpe(galvat stål) kapa bort två bitar från stolpen som är lika långa som du vll att railen ska vaea hög. svetsa fast dom i varje ände på stolpen. OM man vill ha den stadig kan man svetsa på nån bit armeringsjärn längs ut på benen som du trycker ner i backen. kom ihåg att slipa bort galvet där du ska svetsa för att få det att sitta eller så du inte andas in röken från galvet när du svetsar.

Om man inte har svets hemma så har alltid skolan det och om man inte går skola och inte har nån polare med svets så kan man lämna in till närmaste Svetsmontage eller bygga av.... trä......

jeppenator sa:
Om du skrivit lite bättre vad det är du behöver hjälp med så hade de vart lättare att ge ett bra svar.

det bästa och lättaste är att göra en trä ram och sen så skruvar du fast plaströr ovanpå, typ sånna vägpinnar som finns efter vägarna, dom blåa! 2 i bredd..

då får du ett räcke som är sjukt lätt att flytta, och jättelätt att bygga.
annars får du en tung jäkel att släpa runt, och måste krångla med svets!

lycka till Anders! :O
tack för tipset nu måste jag fan ut och blocka på mig några :)

Tillbaka
Topp