Bygga en rail?

holten

Ny medlem
Bygga en rail?
Tänkte bara kolla om det är någon som har koll på hur man bygger en bra rail. Vilka material är att föredra och hur brett bör det vara, hur låter 5 cm? Hur långt bör man göra det, 5 meter borde räcka, eller hur. Ska man ha svag lutning på det eller får man tillräcklig fart ändå när man väl är på det. Samt hur gör man smartast för att inte få railet så stickigt. Ha det bra

Bygga en rail?
jag bygger en rail när jag bygger så kan inte hjälpa.. jo det låter bra nu e ju inte jag något proffs men... du behöver ingen lutning om du har fart. för att inte få railen så stickig så har du inga stålkanter då löser sig detta. hoppas du fick din hjälp

Bygga en rail?
Det enda sättet att fixa en bra rail som håller är att svetsa ihop den. Och tänk i så fall på att ha dubbla rör (ca 6cm i diameter) att åka på om du vill åka med bräda på den. Du kan oxå kröka ändarna genom att såga ur en bit på under sidan av röret. Byggde själv en för drygt två veckor sedan och den blev riktigt fet. lycka till!!

Bygga en rail?
man kan oxå fixa en plast rail... det behöver inte vara en järn eller liknande... jag och mina polare har fixa ett 6 meter långt och ca 10 cm brett avlopsrör det kommer att funka skit bra... Och om man vill kan ju fixå två st så bilr det lite lättare att raila. Lycka till :)

Bygga en rail?
som jag svarade på din andra fråga om boxar så är järn det mest stryktåliga material du kan hitta... att bygga glidytan av trä är absolut inte att rekomendera! 3 åk och den är förstörd. du kan ju bygga ett rail av trä men att du sedan lägger på en glidyta i form av plåt plast eller liknande... gå till en smed så bockar han till en 1mm plåt som ska ha u profil så att du kan fästa plåten i virket utan att ha några skruvar på ovansida (garanterat fritt från "hugg") längden bestämmer du själv... men kom ihåg att om du måste skarva glidytan så ska den helst svetsas/värmas ihop och verkligen slipas ner så den blir plan !

Snödjup

Tillbaka
Topp