bygge av box

bygge av box
Tryckfel sa:
svagare variant av plexiglas. Så länge boxen inte är för bred så det blir för
Mycket tryck så ska de nog gå bra.
det blir faktiskt större tryck om det är en mindre yta, om man ska ta fram sina fysikkunskaper...

men jag fattar vad du menar... :)

Senast ändrad:
bygge av box
Tryckfel sa:
svagare variant av plexiglas. Så länge boxen inte är för bred så det blir för
Mycket tryck så ska de nog gå bra.
jag har faktiskt ingen aning om hur bred den ska vara, de här är första gången jag bygger en box och jag tänkte hitta material före jag börjar med ritningar osv. jag vet att jag kanske börjar i fel ordning men..

bygge av box
Uhm. Kanske tänker fel men om boxen är mindre (lika bred som
Pjäxorna är lång ungefär) så borde trycket bli mer jämnt fördelat än om den hade varit väldigt bred då trycket hade blivit placerat mitt på boxen istället för ut mot kanterna om den är smalare. Så tänker jag iallafall.

Lägger du en tung sten på en yta som är säg 60 cm bred så blir de ju mer tryck än om ytan var säg 20
Cm bred. Trycket blir mer fördelat istället för allt på ett ställe?

Har jag rätt eller fel? Har jag fel går jag fan om skolan :p

bygge av box
Tryckfel sa:
Uhm. Kanske tänker fel men om boxen är mindre (lika bred som
Pjäxorna är lång ungefär) så borde trycket bli mer jämnt fördelat än om den hade varit väldigt bred då trycket hade blivit placerat mitt på boxen istället för ut mot kanterna om den är smalare. Så tänker jag iallafall.

Lägger du en tung sten på en yta som är säg 60 cm bred så blir de ju mer tryck än om ytan var säg 20

pjäxor? här är det bräda som gäller! men det blir väl samma sak om jag gör lika bred som brädan eller?
fysik är inte mitt bästa ämne så jag har ingen aning..

bygge av box
Frågan är hur skör den är.. Akrylplast har en tendens att bli vass som knivar om den går sönder och blir skärvor!
Men det beror ju på hur fet och seg den är.

bygge av box
Aha nu är ju hela mitt argument skrot. Trodde det var skidor. Nvm.

Med tanke på att de är bräda spelar det igen roll hur bred du gör boxen. Inte så att den kommer vara bredare än din bräda .

bygge av box
Tryckfel sa:

ja, alltså om den bara har stöd i kanterna, blir ju trycket större i mitten om den är bredare, eller alltså, den böjs mer...
men trycket under blir ju alltid större om ytan är mindre. (om den har stöd under hela)

P=F/A alltså Tryck=kraft/arean

bygge av box
lundqviist sa:
Tryckfel sa:
Aha nu är ju hela mitt argument skrot. Trodde det var skidor. Nvm.

Med tanke på att de är bräda spelar det igen roll hur bred du gör boxen. Inte så att den kommer vara bredare än din bräda .
så då kan jag använda den där plasten?
det var inte direkt så han menade antar jag, han tänkte mer på att ytan är större på en bräda...
men det går nog. så länge du gör stöd under hela och inte bara i kanterna kan du göra den hur bred som helst...

bygge av box
jag har helt seriöst ingen aning om hur jag har tänkt mig det här,det är första gången jag bygger en box eller rättare sagt ska bygga..

bygge av box
Tryckfel sa:
Klart jag menade att kanterna kommer ha stöd under. Vi pratar ju om
En box :p
ja men alltså om den BARA har stöd i kanterna menade jag. då blir det ju större tryck i mitten av skivan så den kan gå sönder...

här kan den gå sönder men inte här och inte här

________\/__________ __________\/__________ ___\/____
I I I I I I I I I
I I I I I I I I I
I I I I I I I I I

(sett "framifrån")

Senast ändrad:
bygge av box
Ha en träskiva under så lär det ju inte hända något

Jag tyckte dock det va konstiga mått på skidorna så det blir ju väldigt mycket kapande för dig.
Bestäm vad du vill ha för box först och sen leta material.

Tillbaka
Topp