Byta glas goggles

stekAARn1

Ny medlem
Byta glas goggles
Hej en lite pinsam fråga men hur byter man glas på ett par goggles? Har köpt ett par Oakley Mayhem MX med ett extra par linser som följde med mina goggles men vet ej hur man byter. Snälla hjälp

Byta glas goggles
linder sa:
MX? Ska du åka skidor med dom?
Flikar in att det inte är någon skilnad på googles rent funktionsmässigt oavsett om det är för mx, sx, skidor eller whatever!

Det som kan skilja är tex. storlek på frames, storlek på foam, fäste för tearoff/rolloff ,enkel/dubbelglas
dvs beror helt på tycke och smak..

har själv smith mx googles med enkelglas och dom funkar i alla väder, i alla ovan nämda dicipliner

cheers :D

Byta glas goggles
MountainHill sa:
linder sa:
MX? Ska du åka skidor med dom?
Flikar in att det inte är någon skilnad på googles rent funktionsmässigt oavsett om det är för mx, sx, skidor eller whatever!

Det som kan skilja är tex. storlek på frames, storlek på foam, fäste för tearoff/rolloff ,enkel/dubbelglas
dvs beror helt på tycke och smak..

har själv smith mx googles med enkelglas och dom funkar i alla väder, i alla ovan nämda dicipliner

cheers :D
Så det du säger är först att det inte skiljer något sen att det kan skilja hur mycket som helst?

Så som jag har fattat det så är grejen med MX att det är enkelglas istället för dubbelglas vilket gör att det inte klarar kylan lika bra, vilket resulterar i mer imma :/

Men visst, det skyddar ju fortfarande ögonen mot grenar, stavar och solen ;)

edit: fast fungerar dom bra utan att imma så är det ju inga problem :)

Senast ändrad:
Byta glas goggles
Så det du säger är först att det inte skiljer något sen att det kan skilja hur mycket som helst?
Haha :P enkeltydig javisst!

de ja menade var att skillnaderna är små och att det är mer än smaksak än funktion som skiljer..

och visst fungerar dubbelglas bättre mot imma både sommar och vinter, dock föredrar jag själv enkelglas då dom är lätta att gnugga bort imman med en duk när dom slagit igen, dubbelglas måste oftast in i värmen om dom fått chansen att frysa till!

upplever också att enkelglas fungerar bättre vid sträng kyla.. men som sagt tycke och smak :D

Byta glas goggles
Blir snabbt en hel uppsatts om jag ska förklara skillnaderna mellan enkel och dubbelglas... Skillnaderna är dock mycket större än vad de flesta tror sig veta. Optisk, material, funktion, användningsområde osv...

Tillbaka till ämnet så byter du enklast linser genom att börja vid näsa och jobba dig utåt kanterna och sen avsluta i pannan. Viktigt är att alla föregående "nyckelhål" passar i sina spår innan man går vidare till nästa.
Kan vara lite småkrångligt första gången på modeller som har en rak lins som ska passa i en cylindrisk form.

Hoppas du blir nöjd med dina Mayhem!

Byta glas goggles
jet sa:
Blir snabbt en hel uppsatts om jag ska förklara skillnaderna mellan enkel och dubbelglas... Skillnaderna är dock mycket större än vad de flesta tror sig veta. Optisk, material, funktion, användningsområde osv...
Många av oss hade dock gärna läst en hel uppsatts om detta. Kom igeeen ;)

Byta glas goggles
PNyberg sa:
jet sa:
Många av oss hade dock gärna läst en hel uppsatts om detta. Kom igeeen ;)
+1

Lär oss, ge oss en uppsträckning! SKRIV en uppsats och rätta mina fel! :D

men dubbelglas fungerar precis som vanliga 2 glas fönster i hus, det bildas en isolerande luftspalt mellan glasen som håller de inre glaset varmt.

sedan skiljer ju som sagt en hel del annat
optisk: mer distortion på dubbel (om dom inte är slipade)
material: delaminering - imma mellan glas
funktion: dubbel bättre mot imma (framförallt +5C till -10C enligt mig)
användning: (utöver temp) högre hastighet, högre luftflöde = mindre imma (dvs stå aldrig stilla, åk i 120kmh alltid!)
pris: dubbelglas är dyrare..

om det är sommarvarmt ute upplever jag att dubbelglas immar precis lika mycke som enkel och om det är riktigt kallt upplever jag att enkelglasen immar mindre, fråga mig inte varför.. frystorkande kanske?.. men det är helt min egen åsikt!

här kan man läsa en del iaf:
http://www.smithoptics.com/technology/#/Snow+Goggle+Technology/Fog-Free+Vision/view/
http://www.smithoptics.com/technology/#/Snow+Goggle+Technology/SnowGoggle+Lens+Technology/view/

Tillbaka
Topp