Canada

freeride_nu

Aktiv medlem
Canada
Jag planerar att åka två veckor till Canada i vinter och funderar på var och när man ska åka?
Whistler, Banff eller Fernie (det är skidåkningen som är det viktigaste, inte det ev nöjeslivet)?
Hur är vädret och snötillgången i Canada i januari, då det är relativt billigt att åka dit, sol klarar man sig utan men man vill att chanserna till puderåkning ska vara så stora som möjligt.
Tacksam för svar och synpunkter.

Canada
jag va i Banff den gångna säsongen och jag tyckte det va bra där.. jag skulle nog välja Banff eller Fernie för en 2 veckors-tripp.. I Banff säger dom att Februari e deras pudermånad.. men har man otur så prickar man ju 2 veckorna som det inte kommer någe snö...

Canada
Jag var i Fernie senaste säsongen, och både skidåkningen och resten av livet är väldigt bra där, måßte jag säga. Staden är ju ganbska liten (5000 pers), men på vintern är det nästan dubbelt så mycket folk där, och det finns väldigt mycket mer pubar, caféer, affärer och annat (the Arts Station är väldigt trevligt också med fotoklubb och målare och sånt) än i en svensk stad med den storleken.

Det stora problemet med Banff är avståndet till backarna. I Fernie liftar man lätt fem minuter upp till liften. Från Banff kan man välja mellan Sunshine och Lake Louise. Louise ligger på sisådär en timmes avstånd, Sunshine är närmare, men jag vet inte hur mycket.

Whistler vet jag inte så mycket om alls egentligen, mer än att det är jättestort och jättedyrt. Gillar man storstäder kan man iofs bo i Vancouver och skida i Whistler.

Könsfördelingen är jämnare i Lake Louise än i Fernie har jag hört (det är väldigt mycket pojkar i Fernie...) I höstas var jag orolig för att man skulle tröttna på lilla Fernie om man skulle åka bara där hela vintern, men det är ingen risk. Det är lätt att komma åt off-pisten i Fernie (men är det en hyfsad vinter behöver man inte det eftersom det finns hur mycket lössnö som helst i systemet), och dessutom ska de bygga ut liftsystemet til den här säsongen eller nästa. Jag vet inte hur det är med den saken på de andra ställena.

Snötillgången varierar ju från år till år, så det går väl inte säga något om hur det är i januari allmånt. I vintras var det perfekt precis efter nyår medan i princip hela februari var regn och skräp.

Lycka till, vart du än tar vägen!

Canada
Hej!

Jag var på skidsemester i vintras och var en vecka i Whistler/Blackcomb. Det här var månadsskiftet feb-mars.

Som skrevs tidigare så är det väldigt dyrt där. En veckas liftkort gick lös på runt 2000:- eller lite mer. Vet inte hur det är i jämförelse med andra ställen i Canada men Whistler/Blackcomb är väl Canadas största skidområde iof.
Det som vi blev lite besvikna på var den tunga pudersnön, det är ju möjligt att den inte är så tung tidigare på året för när vi var där så var det mycket fuktigt i luften.

Det som är bra är att man kan ta sig upp på båda bergen nerefrån torget i byn och det finns ju hur mycket offpiståkning som helst.

Vancover är en jättefin stad som du borde besöka om du ändå ska till den sidan av Canada.

Jag fixade vårat boende genom att leta på nätet och hittade tillslut en privatägd lägenhet. Jag tror vi betalade runt 10.000:- för den en vecka.

Hoppas att din resa blir av och att den blir lyckad!!!

Canada
2,5 timmar ungefär. Beror lite på om du tar Perimeter som går direkt från flygplatsen eller om du tar airportshuttlen in till stan och byter till greyhound. Greyhound rekommenderas pga att deras priser är hälften av Perimeter. Ska du ta Perimeter kan du lika gärna överväga glida upp i limousine som kostar ca: 100kr mer på skalle om ni är 4 eller 5 st. Hade några kompisar som kom glidande i sån, sen såg vi att vi hade bättre lägenhet så då kände vi oss inte längre så lurade ;D

Canada
Personligen tycker jag att du bör åka i februari eller mars.
Ju tidigare du åker desto större chans för superdump men å andra sidan så är det också större risk för tunnt snötäcke. Vad gäller blötsnö så stämmer det men det är inte mindre blötsnö längre västerut om det inte är kallare. Jag har åkt i alltför blöt snö i både whistler, fernie och banff-området.
Tittar man på statistiken är whistler garanterat snösäkrast (och enligt mig bäst terräng och hiking).
Banff är vackrast.
Jag tycker att Fernie har ett lite oförtjänt gott rykte om man inte älskar jämnbranta sluttningar i princip helt utan klippor och annat kuligt (men det gillar ju inte alla).
Kicking är ett bra alternativ med roligare lättillgänglig terräng men är nog helt kasst utan puder.
Red är lite för litet för 2 veckor enligt mig.

Satsa på att ha tur med vädret det ska vara bra har jag hört...

Canada
Apropå dyrt så är nog Banff faktiskt dyrast, i a f om man tänkte äta mat och ta en öl ibland. Hyr bil, bo på hostellet i Golden och åk dagsutflykter till Lake Louise istället.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp