Canon 450d eller 40d?

Jonathan-H

Ny medlem
Canon 450d eller 40d?
Jag vet att liknande inlägg har skrivits och jag har läst alla. Skulle ändå vara tacksam för tips. Jag står mellan valet att köpa canon 450D eller 40d.
40d ger lika bra bilder men har fler funktioner, är snabbare, sitter skönare i handen, känns proffsigare, har vädertätning osv. Sen kostar den 4000 kr mer. (då jag köper den med17-85 linsen och 450d med 18-55 linsen)

Jag tycker att den sitter bättre, har kanske råd men saken är att jag ska resa mycket med den och funderar om den blir klumpig och för mycket att bära omkring på/för dyr för det?
Jag har känt på de båda i affär men kan fortfarande inte bestämma mig.

Tack på förhand

Canon 450d eller 40d?
Om du är ambitiös och kommer att använda de extra funktionerna, så kommer du att bli mer nöjd med 40d. Tar du den du gillar mindre kommer du att gå och gräma dig. Det är bara priset som är ett argument för 450:n, den är lika klumpig att bära omkring på som 40:an.

Canon 450d eller 40d?
Eller så kan du ta 450d o köpa ett bättre objektiv för dom pengarna som blir över.
Men kolla begagnat marknaden först. Kan ju hitta riktiga fynd nu.

Canon 450d eller 40d?
Gustav_89 sa:
Du lär ju verkligen kolla upp nya 50d istället för 40, den är gammal nu...:P
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_50D/index.asp
Har väl inte riktigt lanserat än men den kommer iaf innan jul tror jag.

Eftersom den ersätter 40d kostar den i princip lika mycket också.

(Den nya 5d Mark II kan du till och med filma HD med)
En 40d (enbart hus) kostar ca 7000 nytt
50d ligger på ca 12 000
Den nya 5d mark II kommer i november o kommer ligga på 23-24 000
då hade jag hellre köpt en 1ds mark II begagnat istället då dom ligger på samma pris där som en ny 5d.

Sen e de inte så jätte stor skillnad på 50 o 40d:n. Lite små fix bara.
Dock har den iso ända till 12800.

Senast ändrad:
Canon 450d eller 40d?
Screamager sa:
Gustav_89 sa:
Du lär ju verkligen kolla upp nya 50d istället för 40, den är gammal nu...:P
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_50D/index.asp
Har väl inte riktigt lanserat än men den kommer iaf innan jul tror jag.

Eftersom den ersätter 40d kostar den i princip lika mycket också.

(Den nya 5d Mark II kan du till och med filma HD med)
En 40d (enbart hus) kostar ca 7000 nytt
50d ligger på ca 12 000
Den nya 5d mark II kommer i november o kommer ligga på 23-24 000
då hade jag hellre köpt en 1ds mark II begagnat istället då dom ligger på samma pris där som en ny 5d.

Sen e de inte så jätte stor skillnad på 50 o 40d:n. Lite små fix bara.
Dock har den iso ända till 12800.
Ok =)
Så vad rekommenderar du killen då?

Jag säger 40d eller 50d och att han bör kolla upp skillnaderna mellan dessa, den nya ISO tekniken är juh ganska jätte nyttig tycker iaf jag.
5d var ju mera som en parantes, därav parentes teknen, jag skulle tycka det var grymmt kul att kunna filma lite samtidigt som man filmar i backen.

Canon 450d eller 40d?
Du är inne och snöar på Canon nu ... Men kollat in D90? En D90 med 18-200 optiken är en bra kombo och ger bra pris/prestanda!

ALLT (nästan...) är ju vilken optik du har, så börja med optik listan och köp kamerahus efter det istället.

Optiken:
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm

Du hittar inget bättre allround objektiv. Över 50 sidor med text om varför just det här objektivtet är GRYMT.

Senast ändrad:
Canon 450d eller 40d?
jag køpte sj en 40D beggad i somras. hade en 350D innan och ær sååå mycket mer nøjd med min 40D.
Så kolla efter en beggad 40D och køp nå fina glas till. Tamron 17-50 2.8 och ett canon 70-200 USM 4L så har du glas så det ræcker o blir øver. Du borde kunna få allting før 12 000 kr om du letar lite.

Senast ändrad:
Canon 450d eller 40d?
Tack för alla svar. Säg att jag köper 40d med EF 17-85 mm som allround objektiv för att ha med när jag reser, ska nämligen resa jorden runt och vet inte om jag orkar släpa med mig alltför många objektiv. Är det en bra investering för 10 000:-? För att sedan komplettera med ytterligare lite roliga glas?

Canon 450d eller 40d?
Personligen köpte jag en beggad D200 och två objektiv för 10000:- Sjukt bra kamera. Kolla på denna som alternativ...

//H

Canon 450d eller 40d?
Jonathan-H sa:
Tack för alla svar. Säg att jag köper 40d med EF 17-85 mm som allround objektiv för att ha med när jag reser, ska nämligen resa jorden runt och vet inte om jag orkar släpa med mig alltför många objektiv. Är det en bra investering för 10 000:-? För att sedan komplettera med ytterligare lite roliga glas?
Tycker det låter som en jäkligt kompetent setup. Men kolla på fotosidan.se deras beg marknad. Går verkligen att fynda där!!

Tillbaka
Topp