Canon EOS 300

• Trådstartare Trådstartare el_maco
  • Start datum Start datum
E

el_maco

Guest
Canon EOS 300
Tjena!!!
Familjen köpte en ny kamera igår, det blev en canon eos 300. Och min fråga är då, lämpar sig denna för skidfotografering?? Objektivet ligger på 28-90.
Är det någon som har en sådan kamera här? Är den bra ? skulle vara tacksamm för svar!

Canon EOS 300
enligt uppgift är detta en av de sämst kameror på marknaden,då
den ej klarar de höga höjderna över 800möh.

lämpar sig däremot väl för längdåkningsbilder på låga höjder(ej
salt-lake city).

Canon EOS 300
Jag fick en Nikon F65 av min underbara fru för ett litet tag sen och om jag förstått det hela rätt så är den ung. likvärdig. Efter att jag kollat upp lite om skidfotografering på nätet ( bl.a fotosidan.se http://www.fotosidan.se och här på freeride.nu http://www.freeride.nu/nyheter/visa.phtml?id=71 ) och div. böcker på biblan bestämmde jag mig för att köpa till ett 70-300 objektiv, ett batteripack och ett UV-filter. Testade sen utrustningen i VT och grejerna funkade bara finfint.

/Mange

Canon EOS 300
Canon eos 300 är ingen tokbra kamera för skidfotografering. Autofocusen är för seg och den matar film alltför sakta. Det går dock ta en del bilder på håll då det inte krävs så mycket av kameran. Tänker du däremot plåta hoppbilder så duger den inte något vidare om du inte kör den manuellt då du kan ställa in skärpan i förväg.

Lycka till! /Daniel

Canon EOS 300
Har fotat en del med 300"an och det är en helt ok nybörjarkamera!

Det du ska göra är att lära dig att ställa in fast focus på den, eftersom den har en förmåga att stå och fundera ganska länge på hur focusen ska stå. Mitt reservhus eos500 är ännu långsammare och det går alldeles utmärkt att klippa avancerade bilder med den!

28-90 är ett standardobjektiv inga jätteskojiga bilder, det är roligare att plåta med ett vidvinkel ex 15mm eller 17mm komma upp nära eftersom alla hopp ser högre ut, alla åk ser brutalare ut. Du kan också skaffa ett filter för att få bort lite av reflexerna i snön när du plåtar, ett pol filter brukar ligga runt en 500hundring.

Vad gäller teleobjektiv så beror det på vad du ska plåta, är det så att dom du ska plåta är långt ifrån dig så behövs det annars är det inte så stor mening eftersom man dessutom får släpa med sig stativet.

När jag är ute och plåtar för skojs skull så tar jag bara med ett objektiv och sen får det vara bra, eventuellt ett 50mm i fickan för att kunna ta lite "normala" bilder också.

Börja nu i sommar att ta actionbilder eftersom det är lite knepigt att ta, man måste öva med olika slutartider och bländare för att hänga på hur en systemkamera fungerar. Det finns en hel del bra litteratur om du verkligen vill lära dig att utnyttja kameran. Snacka med en fotoafffär så kan dom hjälpa dig att plocka fram en bok.

Sen ska du ta det lite lugnt med kameran när det är fuktigt eller om det snöar för skalen till 300"an är inte det bästa och elektroniken ligger inte skyddad så det är rätt lätt att få kortis i den.

Lycka till, att fota är det näst roligaste som finns när man står på skidor ;-)

Canon EOS 300
Kör själv på en Nikon F90x och snart en D100 när den nu kommer till sverige:-)

Så länge du inte skall ta seriebilder så funkar det bra, skall man ta på hopp så är det bara att fokusea innan och sen låsa fokusen på rätt avstånd, annars kommer kameran bara att få tuppjukk för att du råkar ta första bilden när åkaren inte har kommit fram så du fokuserar på oändligheten.

Men skall du följa någon som gör en skysst linje kan det vara svårt att få autofokusen att fungera.

Vidvinkel är inte helt fel och då brukar man inte behöva fokusera så mycket mitt 24 mm är skarpt från typ 1m - oändligheten. Men jag tycker du skall kombinera med ett tele, mitt favoritobjektiv är ett 80-200:2.8 och det är stort men ruggit bra, skarpt oxå!

Canon EOS 300
Den lämpar sej för all fotografering! Köpte själv en Eos 30 Date med Tamrons 28-200 objektiv! den är nästan densamma men möjligheten finns att dubbelexponera! Det är inte bara kameran som avgör! En snubbe med noll fantasi och grym kamera är en sämre kombination än en med bra fantasi och dålig kamera! Ge inte upp bara för att du inte lyckas med de 1:a rullarna! det kommer bra bilder med tiden! Lycka till!...

Tillbaka
Topp