canon EOS 400 eller Nikon D80

Hej jag har länge funderat på att köpa en digital systemkamera.

Vilken är bäst?
Canon EOS 400 eller Nikon D80
vad jag förstår så är de båda nya modeller.

Jag är en tjej med relativt små händer
Jag kommer att fota mest utomhus, landskap,
kommer även att behöva ett objectiv för macro - extrem närbild.

Någon som har nåt att säga?

Detta har väl inget med "övriga sommaraktiveter" att göra?
Förresten kika in på en affär som säljer kamror och fråga där , dom borde ha erfarenhet.

självklart Nikon
snabba system, bättre objektiv och tillbehör, fler möjligheter till kreativ ljus sättning.
enligt mig

Om du har små händer så kommer 400d sitta som gjuten i dina händer.
Jag har själv en 350D och den funkar perfa för mej. 400D är ju ganska lik den.

400D har ingen separat LCD skärm för inställningar såsom slutartid, bländare, och sådan. Du måste alltså gå in på menyerna på den stora färgdisplayen för att göra dina inställningar. Det är både jobbigt och drar batteri.

Nikon kameran är ju gjord för större händer.

Den har ju en liten separat display för inställningarna så du behöver inte krångla i några menyer.

Annars är dessa två kameror ganska likvärdiga.

Personligen tycker jag att canon kameran har mer lättanvända menyer och inställningar, men den drar ju då mera batteri.

Om du nu också vill ha ett macro objektiv så skulle jag hellre vilja ha ett canon än ett nikon objektiv. Canon gör finare objektiv.
Dock kan du ju lika gärna köpa ett piratobjektiv såsom sigma eller tamron eller nåt annat märke, men ett äkta canon objektiv slår inget.

Jag skulle köpt canonen om du har små händer och vill ha ett macro. Annars nikonen som är mer stöttålig och fuktsäker.

Folk kan snacka hur mycket skit om vad som helst. Låt oss gå ned till fakta.
Kamerorna är väldigt lika, men jag tycker att nikon drar det längsta strået (är ju även dyrast, så kanske inte så konstigt). Låt mig lista:

Nikon har:
-Bättre kit-objektiv
-Bättre möjligheter till ljussättning (man ska nog vilja ngt seriöst med fotograferingen för
att verkligen kunna använda detta verktyg)

Men det som är viktigast och det som skiljer kamerorna mest åt är precis vad ovan har nämnt, ergonomin.
Enkelt kan man säga att små händer passar bäst till canon, men jag tycker det är en förenkling av verkligheten. Vad det handlar om är vad man tycker om.
Mina händer är inte stora, snarare tvärtom. Men med nikons högre o djupare hus får jag ett stadigare grepp utan att behöva böja fingrarna alltförmkt, vilket ger stabilitet o komfort.

Titta inte bara på nätet utan gå o känn på sakerna.

Om du inte har haft en systemare innan tror jag du kommer bli väldigt nöjd what-so-ever.

Att Nikon är det självklara valet med tanke på obejktiv och möjligheter till bättre ljussättning kan jag inte alls hålla med om. Om nån kan motivera är jag idel öra. Men men, ergonomin är nog största skillnaden. kläm och känn, du blir nog som sagt nöjd vilket som. De är båda bra kameror.

Jag kan inte så mycket om EOS 400, men jag har själv en D80. Den fungerar alldeles utmärkt! Alla menyer är väldigt genomtänkta, fina bider. Kan rabbla upp saker i evigheterm riktigt bra kamera!

Jag har själv en Nikon D80 och är extremt nöjd.

Vad gäller ergonomi, användarvänlighet och byggkvalitet så är nikon betydligt bättre.
När det kommer till Bildkvalitete och brusnivåer är kamerorna snarlika, men även här är Nikon lite vassare.

Om du är ute efter macro och inte vill lägga allt för mycket pengar, så är sigma 17-70 1:2.8-4,5 med macro ett perfekt val. Nikons egna 18-70 utan macro, får storstryk i tester mot just sigmat. Så mitt råd är att skaffa Nikon D80 + Sigma 17-70.

mvh

Otto Kellerth

Japp, Jag vet att det var något test förut om vilken kamera som var bäst. Dom är ungefär lika bra med Canon eos 400 D är billigare och är lite mindre, så jag ksulle rekomendera Canon kameran. Har själv beställt en sån och kommer få den på måndag eller tisdag.

jag har D80, och den föredrar jag...lätt! Mycket skön, tålig och man känner sig riktigt proffsig, men akta dig för "auto" då andvänder du inte kameran, då kan du lika gärna skaffa en digital med många pixlar. Hejdå

alltså, jag tycker nästan de är felaktigt att jämföra dem kamerorna, som alla ständigt gör. 400an är mer i klass med nya D40/D40x, D80n kan ställa sig mot canons 30D anyday...

Så stor det mellan dem kamerorna så rent prestandamässigt, nikonen. Men kläm, känn, och hitta din egen favorit är mitt tips! Bry dig INTE om pixeltalet, så länge det går över 6 mpix har du ofta så de räcker och blir över, inte varje dag man gör A3-utskrifter...inte jag iaf.

Kör själv en d80, funkar kanon.. har kört lite med en kompis 350d också, funkar, men gillar d80 bättre. det som är bättre med ljussättningen med nikon är att dom har inbyggd trådlös blixtstyrning via ir, något som canon inte har. ska du ha trådlöst på canon måste du ha två dyra externa blixtar, men det kan ju lösas med den här: http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-for-hot-shoe-blixt-386.html då räcker det med en blixt.

om du behöver flera objektiv bör du välja 400D. då du får nåra tusen mer att köpa objektiv för efter som att den e billigare. nu vet jag itne vad du har för krav men jag har en sån och e grymt nöjd!

OBS!!!!! 400D har ingen spotmätning! klart minus om du fotar landskap osv. isåfall fåru köra för egen maskin

Senast ändrad:
Jag skulle valt Pentax K10D och efter det Nikon D80, Canonen känns för liten för mig.

Men ett tips är att kolla på denna --> http://fotoguiden.mkf.se/lektioner/3_2.mov

Så åk till någon fotoaffär och testa hur bra grejerna sitter i handen på dig!
Sen kan du ju jämföra priserna på objektiv osv. Alltid bra och veta!

Jag skulle föreslå Nikon D80 alla dagar i veckan, den är gräjt.
Talar av egen erfarenhet men också efter vad min far (som är lite av en fotonörd) berättat. Flera tester visar också att den är oerhört bra. Man blir inget annat än förvånad över hur bra den klarar snön dessutom.

eos är ju mycket bättre, alla objektiv passar och det gör det inte på nikon, eos har kortare slutartid också

eos är bättre i längden än nikon

vadå alla objektiv passar på canon? alla canon objektiv ja, å alla nikon objektiv iaf tillverkade efter 1977 tror ja de va passar på nikon. 400d och d80 har samma slutartider också, kolla den här sidan http://www.dpreview.com/reviews/com...side&cameras=canon_eos400d,nikon_d80&show=all

Men det enklaste sättet att avgöra är att åka till en fotobutik och be att få känna på båda kamerorna och ta några testbilder. det viktigaste är inte märket, utan känslan. När jag kände på d80 kändes det som den satt ihop med handen ungefär. allt kändes perfekt.

jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med båda kamerorna. Det sägs att eos är relativt mindre så den kanske passar dig så. Men åk och "känn" på dem så hittar du nog den rätta! :) Själv har jag en d80 och är mycket nöjd, som Eric säger, det finns mer möjligheter om du tar steget vidare och jobbar med ljussättning. Det lite negativa är färgerna, man måste oftast göra en hel del med bilderna efteråt för att få de rätta högdagerna och färgerna. Jag skulle föredra Nikon eftersom dom både känns rätt och är rätt. Som att köpa ica´s kött än willys ungefär.

Hoppas du blir nöjd med what so ever du köper

Skulle varmt rekomendera fotosidan.se, använd sökfunktionen. Känns som du kommer få mer kvalicifierade svar där....

J-rockner sa:
eos är ju mycket bättre, alla objektiv passar och det gör det inte på nikon, eos har kortare slutartid också

eos är bättre i längden än nikon
Tror du nte att hon redan har köpt en kamera? Var ju trots allt 5 månader sen...

rätta mig om ja har fel, men e de inte så att canons kamror, 350d o 400d e lite mindre en nikon d80. Dom e la byggda i nån slags mindre storlek:)

de kan nog va så som AdrenalineJunkie säger att hon köppt en cam redan, de va ju ett j*vla tag sen hon la upp forumet:P

D80 är lite för stor för en liten tjejs händer skulle jag vilja säga...Angående funktioner och kitobjektiv vinner d80n. Annars är det dött lopp i det mesta.. Något som jag dock märkt på d80n är dock att när du tar autofokus så kameran själv väljer fokuspunkter, blir det ofta fel och hela bilden känns lite oskärp, detta främst i dåligt ljus. I bättre ljus med mindre bländare funkar det klockrent då skärpedjupet blir större. Jag kör oavsett alltid centerfokus så länge jag inte använder stativ.
Som sagt innan är det väldift jämt på de flesta punkter mellan 400d och d80n. Men jag tycker d80 har bättre funktioner och bättre ergonimi för min hand, därav det självklara valet. Något som tex: inte verkar finnas på 400d är multiexponering? Att man tar två till tre bilder som sätts ihop till en. Man kan få riktigt fräcka effekter från detta.
Köp det du känner för, du blir inte besviken men någon av dem.
Rydell

Känns inte som någon mening att skriva köp den eller den, smaksak enbart!

Men hittade en Canon 400D med ett 60mm Macro 2,8 åt dig på: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6215395

Och Eric, Nikon har ej bättre gluggar, snabbare system och mer möjlighet till "kreativ" ljussättning, kan du förklara hur du kommer fram till det? Om du kollar på Canons senaste 2 kameror så är dom snabbare än vad Nikon är utan att gå ner på sensorstorleken just för tillfället, men Nikon kommer säkert med en D3x eller så snart. Försök kolla lite fakta innna du skriver något.

Nikon och Canon ligger jämnlika på kameror och framförallt objektiv, THATS IT!

Lycka till!

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp