Canon EOS 600D

Joelwalett

Medlem
Canon EOS 600D
Tja!

Äger för närvarande en Nikon D5100 (och lite annat smått och gott) vilket jag är grymt nöjd med.
Men funderar på att köpa in en Canon Eos 600D, inte för att den skiljer sig så mycket från Nikonen (förutom 2 megapixel), utan för att man har så mycket mer kontroll över video-inställningarna med den.

Tänkte då höra om det finns någon/några här som har lite kunskap om Canons kameror då jag själv bara har Nikon. Vad finns det för plus och minus med den?

Vill heller inte ha tips andra kameror jag kan köpa istället då jag har en begränsad budget och hittade 600D:en för ett bra pris.

Peace!

Canon EOS 600D
Tja, köpte en 600d innan sommaren och är grymt nöjd! Den ger verkligen nya möjligheter när det gäller video! Jag märkte dock väldigt snabbt att jag ville ha något mer. Så ny funderar jag på att skaffa något nytt objektiv och även fixa något plugin typ Cinestyle eller MagicLantern för att, så att säga förbättra kameran. Om jag får ge dig ett tips så köp begagnat man kan få så mycket mer för pengarna! Då kan du ex. kanske ha råd med en 60D eller 70D plus att du ofta kan få med något schyst objektiv för ett bra pris, kolla blocket.se och fotosidan.se! Har du frågor så fråga på bara, har lärt mig ganska mycket det senaste halvåret för man lär sig snabbt och det finns hela tiden nya stag att ta!:):D

Canon EOS 600D
Känns som du redan nämnt ev. för/nackdelar med Canon vs Nikon.

Utöver video-inställningarna är det väl ungefär som att välja Snickers eller Mars i godishyllan.
En del föredrar det ena, en del det andra.

Om du har mycket tillbehör till kameran får du väl ställa dig frågan om det är värt att byta system, eftersom du måste köpa allt sånt igen isåfall.

Canon EOS 600D
jcca sa:
Känns som du redan nämnt ev. för/nackdelar med Canon vs Nikon.

Utöver video-inställningarna är det väl ungefär som att välja Snickers eller Mars i godishyllan.
En del föredrar det ena, en del det andra.

Om du har mycket tillbehör till kameran får du väl ställa dig frågan om det är värt att byta system, eftersom du måste köpa allt sånt igen isåfall.
Jo man har ju en del utrustning men är det värt det bara för själva filmningen?

Canon EOS 600D
Ett tips om du går över till Canon är att installera Magic Lantern, framför allt om man filmar mycket. Men det har även många bra fotofunktioner som timelapse och olika iso-inställningar.

MagicLantern.fm

Canon EOS 600D
Knaspurre sa:
Ett tips om du går över till Canon är att installera Magic Lantern, framför allt om man filmar mycket. Men det har även många bra fotofunktioner som timelapse och olika iso-inställningar.

MagicLantern.fm
Har funderat på att installera ML för att få tillgång till raw video men då måste du ha jätte stort minneskort för filerna tar grisigt mycket minne har jag hört! Eller har jag helt fel nu? Men ML har ju många andra bra funktioner också!

Canon EOS 600D
MOONEEN sa:
Knaspurre sa:

MagicLantern.fm
Har funderat på att installera ML för att få tillgång till raw video men då måste du ha jätte stort minneskort för filerna tar grisigt mycket minne har jag hört! Eller har jag helt fel nu? Men ML har ju många andra bra funktioner också!
Jag rekommenderar minst ett 32GB-kort. Det tar, som du sa, ganska mycket plats att filma i RAW.
Och tänk på att Magic Lantern installeras på minneskortet.

Canon EOS 600D
Knaspurre sa:
MOONEEN sa:
Knaspurre sa:

MagicLantern.fm
Jag rekommenderar minst ett 32GB-kort. Det tar, som du sa, ganska mycket plats att filma i RAW.
Och tänk på att Magic Lantern installeras på minneskortet.
Hur mycket filmtid har man på 32GB då?

Canon EOS 600D
96bmx96 sa:
Jo man har ju en del utrustning men är det värt det bara för själva filmningen?
Vet faktiskt inte, aldrig testat Nikon.

Ang. Magic Lantern så finns det sjukt mycket trevligt att hitta på, men min kamera fick lite fnatt när det var installerat.
Det gick nämligen inte att fokusera genom att hålla avtryckaren nedtryckt halvvägs. Hittade någon annan knapp för att använda fokuseringen, men tyckte det var så jobbigt att jag avinstallerade det efter ett tag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp