Carving -> Offpist

freeride_nu

Aktiv medlem
Carving -> Offpist
Hej!

Efter att ha provat carvingskidor blir man lite sugen att byta tillbaka från brädan...

Men...

Man vill ju ha ett par skidor som både är
bra att hoppa med, fetcarva i pisten
(nu pratar vi skidor < 180 och inga stavar)
och åka offpist med ....

Finns de skidorna?

Sen blir det ju aldrig riktigt samma sak i lössnön utan brädan :-(

Carving -> Offpist
Tjena gör som jag köp två monoskis och fräs om dem till timglasskidor!!!! funkar som fan!!! skärningen 349-75-338 verkar optimalt till allt!!!

Carva fett!

Carving -> Offpist
Hej,

Jag åker ca 30-40 dgr om året och testar ca 20-30 par skidor under tiden. Jag vet inga skidor som räcker till för de behov du beskriver. Generellt sätt så är de extrema carving skidorna du vill ha max 170 cm långa och kombinerat med den skärning de har utgör de inte ett alternativ i offpisten. De blir sk U-båtar, sjunker alltså rätt ner.

Salomon x-Scream är annars helt outstanding i år, enligt min enkla mening. De klarar förhållandevis saftig carving i pisten och är grymma på alla andra underlag. Tyvärr är de lite dyra. (Dessutom slut i nästan hela Europa)

/T

Carving -> Offpist
Inte då... jag åker på 175 cm Scott Octane... det är bra svängradie på de... lätta så att det går bra att hoppa med... och jag tycker inte alls jag har problem att åka puder med dem... inte sjunker man ner någe speciellt...

min bror åker också på 175 cm, men på ett par Kästle XTZ och det går bra att åka puder även med dem...

Eftersom det är runt 20 m och rätt hårda så behöver inte skidorna vara så mycket längre...

Jag skulle tro att det finns rätt mycket att välja på... det är bara att pröva sig fram...

Carving -> Offpist
Ugh,

Först som sist, jag tycker att Kästle har ett par idiotbra lagg; (SuperXTZ/Carvemachine/Speedmachine), men jag kallar inte själv XTZ för extrem carving. För att det ska vara idé att lägga ifrån sig stavarna vill jag nog ner minst 5 meter till i svängradie. När Niklas skrev "fetcarva" associerar jag snarare till typ; Elan SCX GenII/Darkside/Stealth, Kneissel Ergo, Stöckli Raver, Axe Cleaver mfl. Denna typ av skidor i längder mellan 150 - 170 cm och med plattor på minst 20mm är för mig inte ett alternativ att ta ut utanför pisten. Däremot är givetvis korta skidor att föredra om du vill göra något kul i BJ/HP.

XTZ är som sagt en kul skida men jag tycker personligen att det finns bättre allroundval. Jag kör hellre mina X-Scream eller Dynastar 4X4 över hela berget.

Har tyvärr inte åkt några Scottskidor. Byggs de i Blizzards fabriker i år? Någon som vet.

Ha det!

/T

Carving -> Offpist
Ja det var precis vad jag menade ...

Jag är våldigt dålig på skidmodeller nuförtiden men man vill ju åt dom där skidorna som man kan lägga omkull på flacken och i pricip rotera kring sin utsträckta hand i snön ...

Skidorna jag vill ha verkar inte finnas och det är inte aktuellt med några kompromisser som gör att jag får supertråkiga pistskidor.

Kort sagt...Jag håller mig kvar på brädan där jag faktiskt kan få en som carvar bra i pisten och som även flyter superbt i lössnön... Det enda jag behöver göra avkall på är HP-egenskaperna och det gör jag SÅÅ gärna :-)

Har ni aldrig förr åkt lössnö med bräda:
GE DET EN CHANS! Det är det avgjort roligaste man kan göra på berget!!!
(obs! subjektivt utlåtande :-)

Carving -> Offpist
Måste du välja mellan skidor eller snowboard? Du kan väl köra båda. Då kan du själv välja det som är roligast beroende på underlag. Är det en fråga om pengar så kan du väl köpa uthyrningsskidor. Sådana kan man få jävligt billigt i slutet av säsongen.
(_!_)

Carving -> Offpist
Du med min 26cm plattor kan jag carva cirklar runt en 50-öring!!!! Man blir yr som fan men man är ju coolast i barnbacken!!!
För övrig verkar det som om elans latemodels verkar fetrocka för ändamålet carving!!!!

Tillbaka
Topp