Carving skidor?

freeride_nu

Aktiv medlem
Carving skidor?
Är sugen på ett par Salomon Axe Cleaver.
Men jag undrar om det finns bättre alternativ? Är inte ute efter offpist, bara extremt håriga svängar och nöje.

Tack

M

Carving skidor?
Dagens köprekommendation!
Kästle: främst Speedmachine/Carvemachine (Brutal GS)
eller Super XTZ, kul så man kissar på sig.

Atomic 9.18, ALLROUND (i pisten).

Dynastar 4X4 (kommer med flera varianter under -00), funkar bra även i pisten.

För supertryck i pisten vill jag också rekommendera, VÖLKL P30 bland det bästa jag kört i Åres Störtlopp. Testade modell Racing, men det finns ett gäng varianter.

/powpow

Carving skidor?
Petter läste jag rätt när du skrev att du åkt i Åres störtlopp. Jag trodde bara du åkte i alperna som det har låtit på dig. Det finns väl ingen offpist i åre enligt dig?

Carving skidor?
Ha,

Fredrik, låga inte nu;-) Visst är det bra skjut i störtloppsbacken. Finns knappast något bättre än att fräsa ner för högerkanten i stövelbranten (resten brukar vara uppkörd blåis och vallar) och hoppas att kanten fäster. Riktig lårbränna är aldrig fel.

Det finns en hel del pist i Åre som funkar bra men jag tar inte med mig något utan midja på.

Rycktet säger att Duved börjar sturska till sig. Någon som har nån info om åkbarhet?

/pow

Carving skidor?
Visst är Axecleaver:n kul att åka på... men jag skulle råda dig till att inte köpa ett par sånna... utifall du inte är tät och har råd att köpa andra skidor också... att åka på ett par axecleaver är kul några åk... fast inte i flera dagar... inte ens i en hel dag...

Köp ett par andra skidor med lite mindre skärning i... som du kan använda till lite andra grejor än att bara carva extremt med... En skida med en svängradie runt 15 - 20 meter räcker gott och väl att carva med... och då kan man ju välja lite längre skida än 150 cm som axecleavern är... det kan ju vara kul att hoppa någon gång ibland... och det tycker jag inte är så kul att göra med axecleavern...

Salomon 1080 anser jag är en bra skida... den har bra skär... sen är den bra att köra i pipe med... mycket bra att hoppa med...

lite alltiallo skida så att säga...

men visst kan man köpa en variant av varje skida... men då ska man vara tät också...

Carving skidor?
jag håller med dig. I Sverige har jag i stort sett bara varit i Åre förutom de lägre bergen söder om åre. Åre är kanon. Stövelbranten är aldrig fel förutom de pucklar varvat med blåis som ofta bildas i mitten. Men det är ju också kul att bränna puckel ibland. För övrigt gillar jag slalombacken och då främst till skiers left om träddungen. 1000metarn är också trevlig i solsken fram i mars.

Tillbaka
Topp