Carvingteknik vs tävlingsåkare!

Quiksilver85

Ny medlem
Hej!!

Jag har ett litet problem, det är nämligen så att jag o min bror tävlar i allt vi gör och säger. Och vi båda måste alltid ha rätt, nu är frågan den så att jag påstår att tävlingsåkare har dålig carvingteknik med tanke på deras bakåtvikt och därför har långt ifrån den optimala carvingtekniken.
Finns det några här som kan hjälpa oss om vem som har rätt? För han påstår att dom har jätte bra carvingteknik, "annars hade dom inte varit bäst".

Så nu får ni vara domare o säga vem som har rätt och varför!!!

Tack på förhand

Du har fel och din bror har rätt, tävlingsåkare är i princip de enda som kan hålla ett rent skär när det börjar bli brant utan att skena iväg i 200km/t.
Jag vet inte vart du har fått det här ifrån "med tanke på deras bakåtvikt" då det är långt ifrån sanningen. De har en låg position för att minska vindmotståndet, ej att förväxla med bakåtvikt.

Quiksilver85 sa:
Hej!!
Jag har ett litet problem, det är nämligen så att jag o min bror tävlar i allt vi gör och säger. Och vi båda måste alltid ha rätt, nu är frågan den så att jag påstår att tävlingsåkare har dålig carvingteknik med tanke på deras bakåtvikt och därför har långt ifrån den optimala carvingtekniken.
Finns det några här som kan hjälpa oss om vem som har rätt? För han påstår att dom har jätte bra carvingteknik, "annars hade dom inte varit bäst".
Så nu får ni vara domare o säga vem som har rätt och varför!!!
Tack på förhand
Bakvikt????
Ja du får nog ta och titta igen, och ge brorsan rätt.
Precis som Utter skriver så har en tävlingåkare låg position och den är i balans del därför att de håller fram armarna och sen har de helt andra vinklar på sina pjäxor än vad du har på dina.

bakvikt-->ingen kontroll-->snö i kragen.

Om tävlingsåkarna använde bakvikt istället för tryck framåt skulle sporten inte handla om vem som var snabbast utför utan om vem som klättrar snabbast upp till missade portar.

Hmm skojar ni med mig? Att tävlingåkare åker med bakåtvikt är väl ganska givet att dom gör, om man kollar på en stil studie över ett tävlingsåk så är väl inte det det optimalaste för en carving sväng? jag när dom kör fartgrenarna så kan jag hålla med om att dom går ner i ställning, men när det är en vanlig slalom tävling ´så har dom ju bakåt vikt? eller ser jag fel? Någon skidlärare med examen som kan komentera!! tack

Quiksilver85 sa:
Hmm skojar ni med mig? Att tävlingåkare åker med bakåtvikt är väl ganska givet att dom gör, om man kollar på en stil studie över ett tävlingsåk så är väl inte det det optimalaste för en carving sväng? jag när dom kör fartgrenarna så kan jag hålla med om att dom går ner i ställning, men när det är en vanlig slalom tävling ´så har dom ju bakåt vikt? eller ser jag fel? Någon skidlärare med examen som kan komentera!! tack
Bli inte sur för att du har fel nu. Jag kan garantera dig att tävlingsåkare alltid strävar efter att ha tryck på plösen. Givetvis hamnar de bak ibland, men då har dom gjort ett misstag. Dom har inte bakåtvikt i någon alpin gren.

No offence mot skidlärarna här men tävlingsåkare har i 99 fall av 100 bättre koll och teknik än de aboslut bästa skidlärarna. Tro mig, jag vet.

Senast ändrad:
Quiksilver85 sa:
Jag har redan kommenterat :-)
Man kan gå ur sväng men tryck på hälen, vilket INTE är det samma som bakvikt, om du får bakvikt i en slalombana så kommer du att kastas ur den, vilket Bode brukar kunna visa upp

Quiksilver85 sa:
Jag har redan kommenterat :-)
Man kan gå ur sväng men tryck på hälen, vilket INTE är det samma som bakvikt, om du får bakvikt i en slalombana så kommer du att kastas ur den, vilket Bode brukar kunna visa upp

Sorry Quiksilver men tyvärr har ju din bror rätt den här gången. Kolla på Byggmark så sår du sen en kille med grym carving teknik. Men håller verkligen inte med Utter om att tävlingsåkare har bättre koll på tekniken dom åker möjligen snabbare men många har ganska usel teknik. Sen fins de ju dom som har grym teknik o koll på vad dom gör också. Men det var ju inte de frågan handlade om.

Usel teknik? Tillåt mig skratta! Det är som att säga att en formel-1 förare är usel på att köra bil.

Är utbildad skidlärare och det vi fick lära oss var att så fort landslaget kommit på någon
ny teknik så går det vidare till skidskole kliniken där allt det skidlärare lär ut kommer ifrån.
Således så är det Raceåkarna som lär skidlärarna.

Sedan är det ju en definitions fråga om vad som är "rätt" carving teknik, Själv anser jag att den som åker snabbast med kontroll och vet exakt var de hamnar i nästa sväng de som har bäst teknik, och det är raceåkarna.

ciao

Senast ändrad:
Hmmm får väl se mig besergrad då!!!! Det tar emot att säga det, men man kan väl inte alltid ha rätt...:( Tack för alla utlåtanden...

Jag tror att Quiksilver85 har misuppfattat hur en carvingskida fungerar. Den svänger ju genom att man sätter tryck på spetsen. Det går inte att kontrollera skidorna med bakvikt.

Tillbaka
Topp