CAST Touring - Någon som har provat?

Hallå!
Går i tankarna att nästa säsong eventuellt köpa en uppsättning Look p18 med CAST’s freetouring kit!
Är det någon som har erfarenheter från dessa? För- och nackdelar? Är de krångliga?
Tar det lång tid att byta tå-del? Fryser tå-delen? O.s.v....
Peace

arraksboll

Medlem
Finns lite info här: https://www.freeride.se/forum/threads/cast-levererar.142926/

De är krångligare än alla andra lösningar jag kan komma på (förutom kanske trekkers/daymakers) men det kan vara värt det. Det tar inte jättelång tid att byta tådelen, men det är ett antal moment och tillräckligt för att du förmodligen kommer att vara långsammast i gruppen vid byten. Snö/isbildning har hittills inte varit något som orsakat något allvarligare problem.
Jag kan definitivt rekommendera dem om de matchar dina behov. Jag överväger att skaffa ett "second ski kit" och köra CAST på mina nästa fetingar, men då det troligen blir ett par rätt tunga skidor faller det nog på att vikten per bindning i åkläge blir så pass hög (ca 1400 g).
Det ska sägas att min erfarenhet inte är så särskilt omfattande. Turandet skedde under två veckor i Japan, ganska korta turer men ibland med extra transitions för att ta sig upp på en rygg på vägen tillbaka.

/Johan

tmlarsson

Medlem
Jag har kört CAST i ett år och skulle inte säga att det är något problem med isbildnignen eller att det tar tid. Självklart är det fler steg än med en vanlig techbindning men jag är ändå aldrig långsammast i byten. Tvärt om brukar jag vanligen vara bland de första som är klar så det sitter mer i hur effektiv du är på att göra allt :)

mattiaslun

Medlem
Jag åker med CAST touring. Det är en riktigt smutt lösning efter lite tillvänjning, ja de är lite fippligare än kingpin eller shift och definitivt tyngre, tådelarna fryser inte (jag ser iofs till att rengöra dem vi transition) men inget extra arbete jämfört med andra tech bindningar. Som arraksboll skriver är det ett extra moment att byta tvådelar men det rör sig inte om mer än 30sek, dock väger det lätt upp känslan av full charge/send utan att oroa sig. Den enda tech bindning jag kan säga att jag känner liknande säker med när det börjar gå undan är Beast 16, dock är dess fipplighet ett helt kapitel för sig. Jag kör dem på ett par DPS koala 119, och skulle säga att de är en bra match, som lättare set up och/eller för långa anmarscher hade jag valt andra skidor/bindningar. Fördelar: Det mesta när det gäller åkegenskaper. Nackdelar: Lite initial fipplighet, ett moment till vid transition, lite tillpassning av och till om en tådel fått lite stryk (det är en liten del fjäderstål som ska smyga runt fässkruvarna) inget stort men ett problem men något man måste vara beredd att hantera.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp