Chamonix hyra av guide

Wahlin88

Ny medlem
Chamonix hyra av guide
Efter ha läst om alla offpist repor har man blivit gött avskräckt att dra ut och åka på egen hand, e de någon som har nån aning om vad de kostar att hyra en bergsguide en dag i chamonix?

Chamonix hyra av guide
Det är beroende på vad du vill göra, hur många ni är och vilken guide ni har m.m men cirkus en 60 - 70 € skulle jag chansa på

Chamonix hyra av guide
Hej,

Guide i Chamonix brukar ligga på runt €300/dag om man går via de vanliga kanalerna. Sen är man naturligtvis några som delar på det, hur många beror nog på vad man ska göra. Normalt sett tror jag man kan vara 4 pers/guide. Personliga kontakter kan få ner med kanske €50.

Chamonix hyra av guide
Observera att merparten av de åken som finns inlagda här på freeride är åk som gemene man oftast inte åker (pga högalpin miljö med glaciärer mm). Om du skulle hyra en guide så KANSKE han skulle våga ta med er på en tredjedel av de åk som nämns här på FR. Att man absolut måste hyra guide i chamonix tycker jag inte stämmer. Finns en hel del lättilgänglig offpist som är ordenligt uppspårad och tämligen safe (beroende på snöförhållandena såklart).
Däremot är det en god ide att hyra guide om man vill hitta till guldkornen, hitta den bästa snön som ligger i dalen, gå på nån liten tur, pröva på högalpin skidåkning, eller om man saknar basic kunskap om offpiståkande. Förhoppningsvis får du ju ut mer av din vistelse i cham om du hyr guide, men det är kanske inte en absolut nödvändighet om det svider för mycket i plånboken.

Tillbaka
Topp