Chamonix: Skidor?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men hur är det med pistade områden där? är det bara offpist som gäller?

Har hört så gott om Chamonix så vi tittade bara upp det som stod på lite webbsidor samt att vi frågade lite snabbt andra som varit där. Vi fick dock inte så bra med svar gällande dom pistade områderna.

Vi har flera som är lite bättre än nybörjare men som inte är så bra på offpist. Jag är den som åkt mest av alla.

Går det att hyra ett par fetare freeride lagg?

Senast ändrad:
Hur är dem pistade områderna? Går det att hyra ett par bredare skidor? typ Armada JJ eller liknande?

Man vet aldrig om det blir offpist men rätt som det e så blir det.
Vi var där på sportlovet, de var bra men man skulle haft carving skidor då för de va sönderåk överallt förutom La face (grand montes) för där är inga som åker.

När vi åkte i alla fall så hade jag ett par skidor som heter K2 mt baker(har dom fortfarande), dom var skit grym i pisten, offpist och dåligt före.

Så jag tror att det är bra att ha lite breda skidor som både går att åka pisten och i offpisten.

Frågan är bara vart mt baker är en lite bredare skida, möjligtvis för en herrans massa år sedan men inte nu.

100+ midja, typ 110-120mm och lagom rocker d.v.s den typen av skidor det skrivs mest om här på freeride. Kolla igenom ett gäng trådar så får du dig säkert en uppfattning om det hela.

Du åker inte till cham för att åka pist. Ibland pistar dom inte ens när det snöat mkt. Mitt tips är att köpa ett par rejäla skidor, en parkskida kommer du inte långt med i cham förutom i parken då självklart men annars blir det rätt besvärligt

kalle188 sa:
finns bara ett par skidor i chamonix: dynastar pro legend
Hur funkar det? Kösystem osv? Känns som att det skulle vara rätt drygt med enbart ett par skidor som alla ska dela på. Fördelen är väl att det inte blir så uppåkt, eller vänta det är ju lite hetsigt i chamonix

Skidan heter förövrigt legend pro rider.

Inte lätt du "somebody" passar du jätte bra för dig då kan du ju få ha kontroll och anmärka på folk:) som man gör i åre!

kalle188 sa:
Inte lätt du "somebody" passar du jätte bra för dig då kan du ju få ha kontroll och anmärka på folk:) som man gör i åre!
Haha no hard feelings hoppas jag, rätt softat att vara halvdryg på internet när man är bakfull och jävlig!

eller jobbat till 5 med att göra folk bakfull :)
Men åter till tråden. dynastar oavsett namn, är grym i cham då det alltid är uppkört bara att köra:)

Senast ändrad:
(Jävla skittråd , den borde låsas, många dåliga svar och onödig fråga)

Klart man kan hyra skidor i Cham och klart de har pister. Sen är INTE Dynastar den bästa skidan för alla i Cham, eftersom hör och häpna människor är olika...
Armada JJ tror jag suger fullständigt i cham men det är en ren gissning har inte åkt dem.
Läs på lite mer om orten allt du har frågat finns besvarat redan många ggr om.

Senast ändrad:
Carled sa:
Men hur är det med pistade områden där?
?
jag förutsätter att du trollar eller nåt.

Chamonix är ju en världens mest kända orter, vilkjet betyder massor av turister på rossi hyrskidor, solglasögon oavsett väder och ibland jeans ibland neonoveraller. Dessa behöver nåt att åka nerför också så alltså finns det pister, massor av pister, blåa, röda och svarta pister.
Pisterna göra oftast fina över natten med en pistmaskin, den ser ut så här:
pistenbully.jpg

Senast ändrad:
JL76... Jag kanske vill ha lite mer utförligare svar en just: Toppen område för alla typer av skidåkning.

Gud vilket bra svar. Nu vet jag att det är toppen men det jag inte vet: Hur är pisterna. Breda smala och så vidare...
Har inte hittat så mycket filmer om just den vanliga skidåkningen i Chamonix. 99% är Offpist.

Kom med någonting bra eller skriv ingenting alls! Det är inte så att jag stör dig. Så STICK FRÅN MIN TRÅD!!!

loser.jpg

Senast ändrad:
silvertejpen sa:
Har inte hittat så mycket filmer om just den vanliga skidåkningen i Chamonix. 99% är Offpist.
Om 99% är offpist så kan man väl utgå från att det är den vanliga skidåkningen i Chamonix?

Varför ska du till Chamonix för att åka pist?

Därför att vi har några medelåkare i gruppen som inte är så vana med offpist men som ska lära sig detta.

Dom undrar dock hur det är med dom vanliga pisterna.

Vilken attityd det har blivit på detta forum.

Senast ändrad:
Attityd?

testa läs detta:

2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

2.2 När du skapar en ny tråd
Skriv en tydlig rubrik. Rubriken ska vara informativ så att läsaren kan förstå trådens innehåll. Exempel på dåliga rubriker: "Hjälp", "Skidor?", "Kolla", "Hej".

Dina resultat:
2.1 st1=FAIL
2.1 st2=FAIL

2.2=FAIL (helt underbart att du lyckas med att skriva just "Skidor?"
som i exemplet också...)

För övrigt har du i princip redan fått svaren i tråden, ja det finns pist, flera stycken t o m men ingen bryr sig särkilt mycket om piståknigen för de flesta åker dit för offpisten (som snabbt blir uppkörd).

somebody sa:
kalle188 sa:
finns bara ett par skidor i chamonix: dynastar pro legend
Hur funkar det? Kösystem osv? Känns som att det skulle vara rätt drygt med enbart ett par skidor som alla ska dela på. Fördelen är väl att det inte blir så uppåkt, eller vänta det är ju lite hetsigt i chamonix

Skidan heter förövrigt legend pro rider.
Hahaha..Made my day!

JL76 sa:
Attityd?

testa läs detta:

2. Forumets regler
2.1 Innan du skriver
Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i.

2.2 När du skapar en ny tråd
Skriv en tydlig rubrik. Rubriken ska vara informativ så att läsaren kan förstå trådens innehåll. Exempel på dåliga rubriker: "Hjälp", "Skidor?", "Kolla", "Hej".

Dina resultat:
2.1 st1=FAIL
2.1 st2=FAIL

2.2=FAIL (helt underbart att du lyckas med att skriva just "Skidor?"
som i exemplet också...)

För övrigt har du i princip redan fått svaren i tråden, ja det finns pist, flera stycken t o m men ingen bryr sig särkilt mycket om piståknigen för de flesta åker dit för offpisten (som snabbt blir uppkörd).
Kan inte göra annat än att hålla med JL76 här. Din tråd behandlar en ort som är känd för bra skidåkning. Du får svar (alla kanske inte är vettiga men nog så underhållande :P ) och är ändå inte nöjd?
Så om det är någon som visar prov på attityd så är det väl du?

silvertejpen sa:
Därför att vi har några medelåkare i gruppen som inte är så vana med offpist men som ska lära sig detta.

Som man frågar får man svar!

Du undrar vilka lagg som är bäst i Chamonix ... och får svar på exakt den frågan!
Du frågar om det finns pister i Chamonix ... och får svar på exakt den frågan!

Jag tycker du har blivit bemött oväntat seriöst!

Ta en titt här, kan nog hjälpa dig en bit på vägen! Här finns uppgifter om antalet pister/parker samt 91 recensioner av Cham.

/MM

Senast ändrad:
somebody sa:
Frågan är bara vart mt baker är en lite bredare skida, möjligtvis för en herrans massa år sedan men inte nu.

100+ midja, typ 110-120mm och lagom rocker d.v.s den typen av skidor det skrivs mest om här på freeride. Kolla igenom ett gäng trådar så får du dig säkert en uppfattning om det hela.
du!
Det är ju faan en riktig puderskida.
Man kan ju inte säga nåt om man inte har dom!!!!

Mountain_Man sa:
silvertejpen sa:

Som man frågar får man svar!

Du undrar vilka lagg som är bäst i Chamonix ... och får svar på exakt den frågan!
Du frågar om det finns pister i Chamonix ... och får svar på exakt den frågan!

Jag tycker du har blivit bemött oväntat seriöst!

Ta en titt här, kan nog hjälpa dig en bit på vägen! Här finns uppgifter om antalet pister/parker samt 91 recensioner av Cham.

/MM
Det där är juh inte ens årets version av chamonix.
Tror Cham 10/11 har lite mera av allt än tidigare årsmodeller.
Jag föreslår därför att op testar chamonix för att se om det är ngt som passar just honom
eftersom upplevelser är rent subjektiva. Det tillsammans med att få har testat årets version gör det klurigt att veta vad man ska tro om vad som faktiskt är bra... :-o

Senast ändrad:
Vad jag har hört är det samma grundkonstruktion men med ny grafik. Vet du när Cham 10/11 släpps?

;-) / MM

Esundberg sa:
du!
121/88/108 kan man säga rätt mycket om men att kalla det riktig puderskida är väl lite magstarkt med dagens mått mätt

Esundberg sa:
somebody sa:
Esundberg sa:
du!
121/88/108 kan man säga rätt mycket om men att kalla det riktig puderskida är väl lite magstarkt med dagens mått mätt
då andvänder du dom på felsätt!
Nu är det ju så att vi gärna åker med breda skidor och med lift. Inte som du gör och springer på toppturer. Och inte ens på toppturer är de speciellt breda eller bra då både Dynafit och BD har släppt bredare skidor för toppturer.

Hasse_Lindborg sa:
Esundberg sa:
somebody sa:
då andvänder du dom på felsätt!
Nu är det ju så att vi gärna åker med breda skidor och med lift. Inte som du gör och springer på toppturer. Och inte ens på toppturer är de speciellt breda eller bra då både Dynafit och BD har släppt bredare skidor för toppturer.
Jag vat att dynafit har bredare toppturs skidor(och jag har dynafit stoke).
Man andvänder inte bara breda skidor, onödigt igentligen.

Och DU vet du vad som är breda skidor på toppturer?
Man ska fan inte ha så jävla breda skidor som många nybörjare har. MAn ska ha skidor som går att åka överallt
vilket K2 mt baker gör.

Ser du inte vad jag skrev? Vi använder bredare skidor och lift. Och snälla lär dig att stava är du snäll.

Och för den delen varför är det onödigt för med bredare skidor? Vad menar du att jag inte kan åka på ett par skidor som är 103 mm där du kan åka med din som är 88 mm i midjan tex?

Och ja jag gick på tur med skidor som var 100 mm i midjan i fjol och mina turskidor i år kommer vara ca 110 mm.

Esundberg är typ 13 år gammal, man kanske bör ha det i åtanke när man läser hans inlägg.

Esundberg sa:
Jag vat att dynafit har bredare toppturs skidor(och jag har dynafit stoke).
Man andvänder inte bara breda skidor, onödigt igentligen.

Och DU vet du vad som är breda skidor på toppturer?
Man ska fan inte ha så jävla breda skidor som många nybörjare har. MAn ska ha skidor som går att åka överallt
vilket K2 mt baker gör.
Jag använder bara hyfsat breda skidor 110mm midja. Iofs turar jag inte för fem öre men jag kan med mina skidor åka överallt där du kan åka med dina k2 mt baker. Antagligen har vi lika roligt på hårt underlag men i det lösa så är det så mycket trevligare med lite bredd under fötterna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp