Chopstick vs Hellbent

klanton

Ny medlem
Chopstick vs Hellbent
Hejsan.

Har bestämt mig för att utöka min quiver med en fet puderskida. Ska tillbringa säsongen i Kicking Horse så ett par puderskidor står högt upp på julklappslistan.
Vill ha ett par hyfsat mjuka twintips som funkar klockrent i pudret, kan ta sig ner för pister, funkar att bc-jibba/klippdroppa med och inte överdrivet tunga.

Jag var inne på alpingaraget idag och dom rekommenderade starkt Chopstick. Den verkar hyfsat lätt, rocker, smidig osv. De sa att dom funkade bra med bakmontering trots att dom är symmetriska. Verkar vara en riktigt schysst skida. 185 längden jag är intresserad av.

Hellbenten verkar ju lite mer extrem. Tyngre (?), mer rocker, längre (189) och sinnessjukt cool grafik.

Tänkte köpa dessa skidor med Dukes så man kan hika nån timme här och där.

Jag är runt 185 och väger runt 80 strecket.

Fördelar/nackdelar med dessa skidor?

Chopstick vs Hellbent
Enda puderskida jag någonsin testat är Armada ARV

som jibber och ganska inåkt hoppare så tyckte jag den funkade asbra både i park och puder, framlänges och baklänges!

bra flyt i pudret och riktigt jävla rolig skida helt enkelt..

har föressten testat salomon GUN också, även den en underbar puder, jibb skida som har asskönt flyt och funkar bra i hoppen.

båda dom är mjuka, inte superfeta men endå ett par puderlagg.

de är dom enda jag testat och har erfarenhet av. men vi har ungefär samma kroppsbyggnad och lite likartad puderåkningstil så jag tror de skulle funka bra för dig!

sen finns de säkert ett gäng inbitna säsongare från alperna som kan ge dig mycket bättre råd än jag, men man måste ju iallafall vara snäll och hjälpa så mycket man kan!

lycka till med köpet!
/jeppe

Chopstick vs Hellbent
Om du inte ska mittmontera Chopstick så bör du verkligen inte köpa den då den är helt symetrisk, satsa istället på Kuro hos Völkl då den har monteringspunkten längre bak.

Chopstick vs Hellbent

@utter: men vad jag vet så är kuro numera slut i völkls lager och inte helt lätt att få tag på. har en själv, och la ut den för skojs skull, fick tio mail på en halvdag... :)
men visst, utan tvekan är den ett bättre väl än chopstick.

Chopstick vs Hellbent
klanton sa:
Hellbenten verkar ju lite mer extrem. Tyngre (?), mer rocker, längre (189) och sinnessjukt cool grafik.

Fördelar/nackdelar med dessa skidor?
tunga = japp rocker =japp
"189" är närmare 195-200
grafik= en av få skidor jag skulle spraymåla svart om jag fick dem, riktigt töntig grafik om man inte är extremt svag för gamla Iron Maiden t-shirts
extrem = vet inte men de är väldigt mjuk
tveksam till den med duke också men det kommenterades redan här:https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48308

Chopstick vs Hellbent
ekdahl sa:
vilka är det som gör chopstick?
kineserna... vad trodde du??

köp tidningen friflyt. Där har de testat feta puderskidor, bla chopstick och hellbent. Chopsticken ska mittmonteras eftersom den är symetrisk. Hellbent 189 är i faktisk uppmätt längd uppemot 200 cm och lite tyngre än chopstick. lite korta fakta saxat från friflyt.

Chopstick vs Hellbent
ok, my bad, jag läste för dåligt, svarade mest på utters inlägg.
kuro är en klart bättre puderskida, det kan man inte annat än utgå ifrån. men ska man jibba är förstås chopstick ett bättre val. :)

Chopstick vs Hellbent
Ok Lee-nus, har ingen koll på lagersaldo tyvärr :)

Kan ju alltid kolla på Armadas JJ eller Arg också, Arg är dock lite hårdare. Eller vänta och kolla Atomic Bent_Chetler.

Chopstick vs Hellbent
rossignol s7 verkar vara en spännande skida, fina mått för offpistjibb, men vet inget annat än det teoretiska om detta... men värd att undersöka kanske! :)

Chopstick vs Hellbent
Utter sa:
Om du inte ska mittmontera Chopstick så bör du verkligen inte köpa den då den är helt symetrisk, satsa istället på Kuro hos Völkl då den har monteringspunkten längre bak.
Jo Kuro verkar ju vara en sjukt bra skida. Men somsagt verkar den svår att få tag på. Dessutom har den trevliga tyska farbrorn Conrad inte dem i sin lilla butik. Han har däremot Hellbent, Chopstick och även Thug till bra priser.

Vill inte ha en mittmonterad skida eftersom stabiliteten och åkningen påverkas. Vad är det som blir sämre åkningsmässigt om man bakmonterar en symmetrisk skida? Alpingaraget sa att det inte var några problem att montera dem på boot center.

Känns som att det lutar pyttelite mer åt hellbenten nu. Att det inte är jättebra att tura med en full rocker skida är jag medveten om. Men de dagarna jag kommer tura kommer ändå snön förhoppningsvis vara mjuk så man får grepp ändå.

De viktigaste grejerna för mig i prioritetsordning är:
1. Puderåkning, stabilitet, flyt.
2. Åkning i lite sämre förhållanden, även piståkning.
3. Vikt, smidighet.
4. BC-jibb.

Chopstick vs Hellbent
Salomon Czar
Kanske lite kort för dig kom jag på men om den fanns i 188 anar jag att den hade passat dig :P. Den

Chopstick vs Hellbent
Om du inte monterar bindningen på skärningens mitt så kommer skidan bete sig konstigt när den läggs upp på kant. Skärningen hamnar helt enkelt fel.

Chopstick vs Hellbent
klanton sa:
Utter sa:
Jo Kuro verkar ju vara en sjukt bra skida. Men somsagt verkar den svår att få tag på. Dessutom har den trevliga tyska farbrorn Conrad inte dem i sin lilla butik. Han har däremot Hellbent, Chopstick och även Thug till bra priser.

Vill inte ha en mittmonterad skida eftersom stabiliteten och åkningen påverkas. Vad är det som blir sämre åkningsmässigt om man bakmonterar en symmetrisk skida? Alpingaraget sa att det inte var några problem att montera dem på boot center.

Känns som att det lutar pyttelite mer åt hellbenten nu. Att det inte är jättebra att tura med en full rocker skida är jag medveten om. Men de dagarna jag kommer tura kommer ändå snön förhoppningsvis vara mjuk så man får grepp ändå.

De viktigaste grejerna för mig i prioritetsordning är:
1. Puderåkning, stabilitet, flyt.
2. Åkning i lite sämre förhållanden, även piståkning.
3. Vikt, smidighet.
4. BC-jibb.
Måste ju säga att redan i punkt nummer två så faller både chopsticks och hellbent och kuron faller i punkt tre. I kicking så turar man i stort sett varje dag och man vill ha en så lätt och stabil turutrustning som möjligt då åkningen både är brant och ibland exponerad. Så att tura med ett par skidor med så mycker rocker låter inte som ngn rolig grej alls. Eller att tura med kuron ja.... efter säsongen så kommer nog varenda downhillåkare att se på dina mastiga lår med beundrande blickar.'

Min kompis karln, som har väldigt bra kondition, lånade mina EP Pro när vi var i rogers pass och hajkade. Han sa att det var det jobbigaste han ngnsin har gjort. Han turar för övrigt i vanliga fall på 4frnt EHP193 med ett par 916 på i dessa trycker han i ett par trekkers. Varför han tyckte det va så mycket jobbigare med EP Pro var för att de hade så kort kontakt yta så att på alla knixia ställen som var lite halvbranta och även i kickbacks så hade han väldiga problem med att få fäste.

Du får nog börja tänka mer att du ska ha två par skidor till kicking. Om man ska ha en setup som är alltiallo så får du mer titta på skidor som är kring 110mm breda, runt 190 långa och har twintip, typ Gotama, VCT, Huge Trouble, Steeze, ANT, P4, Thug, Faction 3 zero. Mer traditionella former som ändå klarar av puder utan problem.

Fördelen och nackdelen med full rocker är ju att kontaktytan blir så jädrans kort. Sjukt kul eftersom dom svänger på en 50öring och man kan leka jäkligt mkt med dom, finns ingen skog som känns för tät...etc. Men tråkigt eftersom det känns som att du spelar rysk roulette varje gång det börjar gå snabbare i sämre snö då du inte har så mkt att stå på och i kicking så blir det ofta just fort och oftast så är det väldigt varierande förhållanden i de lägre delarna på berget.

Btw...har kommit över 160cm till kicking än så länge...woohoo! :D

Senast ändrad:
Chopstick vs Hellbent
om du skulle haft den som enda skida skulle jag inte rekommendera dig att ha någon av dessa. i såna fall är det kanske bättre att ha en riktigt fet skida med traditionellt spann eller nollspann, typ nordica jah love. det är en bättre kompromiss än rockerskidorna eftersom man inte behöver tumma lika mycket på pistegenskaper.
att rocker = the shit just nu i alla ära, men traditionellt spann ska aldrig underskattas. vill man ha en enda skida som också ska funka i piståkning m.m. skulle jag överväga om rocker verkligen är rätt val. völkl kuro är väl i så fall den rockerskida som ska funka bäst i pist, armada och k2 går ju fetbort, som vi säger... :)

jag är lite intresserad av vilka skidor din uppsättning består av i övrigt! :)

Chopstick vs Hellbent
hellbergarn sa:
Obseth, EP Pro, JJ och S7
Fattar inte varför alla verkar tycka att Obseth är en sådan kannon skida?
105mm i midja och tipsrocker...lite styvare än förra året men fortfarande lika förbaskat tung...för att inte glömma dyr med tanke på vad man köper. Man köper en tung gotama med tiprocker?!
Kan lika gärna gå hela vägen och köpa ett par DPS Wailer 105 och spara ngt kilo per skida!?

S7a kan jag hålla med om. Verkar riktigt intressant! Sj skulle jag inväntat 195an då den har rätt kraftig rocker trots allt.

Chopstick vs Hellbent
Tack för alla svar! Börjar få lite bättre koll nu...

Lee-nus sa:
om du skulle haft den som enda skida skulle jag inte rekommendera dig att ha någon av dessa. i såna fall är det kanske bättre att ha en riktigt fet skida med traditionellt spann eller nollspann, typ nordica jah love. det är en bättre kompromiss än rockerskidorna eftersom man inte behöver tumma lika mycket på pistegenskaper.
att rocker = the shit just nu i alla ära, men traditionellt spann ska aldrig underskattas. vill man ha en enda skida som också ska funka i piståkning m.m. skulle jag överväga om rocker verkligen är rätt val. völkl kuro är väl i så fall den rockerskida som ska funka bäst i pist, armada och k2 går ju fetbort, som vi säger... :)

De skidorna jag har nu är ett par Fisher Bigstix 10.6 190cm och ett par mittmonterade troublemakers (åker antagligen inte med över pölen). Bigstixen funkar bra som allround skida, ingen rocker, bakmonterad, relativt hård. Köttar igenom det mesta och inga problem när det går fort. Flyter även helt okej i pudret.
Då känns det bättre att köra bigstixen med dukes och ett par hellbent/chopstick med vanlig bindning. Alternativt vanliga bindningar på båda och ett par treckers när det ska turas.

Chopstick vs Hellbent
klanton sa:
Tack för alla svar! Börjar få lite bättre koll nu...

Lee-nus sa:

De skidorna jag har nu är ett par Fisher Bigstix 10.6 190cm och ett par mittmonterade troublemakers (åker antagligen inte med över pölen). Bigstixen funkar bra som allround skida, ingen rocker, bakmonterad, relativt hård. Köttar igenom det mesta och inga problem när det går fort. Flyter även helt okej i pudret.
Då känns det bättre att köra bigstixen med dukes och ett par hellbent/chopstick med vanlig bindning. Alternativt vanliga bindningar på båda och ett par treckers när det ska turas.
Såja:D Det där låter mkt vettigare tycker jag. Sj som sagt så körde jag föra året på EP Pro som slackcountry skida men kör i år på Steeze för att kicking innebär ofta hög fart och inbounds så är det ofta rätt uppåkt.
Men att ha ett par bigstix som turlagg är nog ingen dum idé :)
Finns en som är Bluehouse rep i Kicking...jag skulle iaf testa deras Maven om jag vore du. Verkar vara riktigt bra. Rätt styv och tip och tail rocker. :)

Chopstick vs Hellbent
J_w sa:
nya atomic? när släpps dom?
Har dom ny skida på g eller är de 3 år gamla thug du menar som precis börjat poppa upp i diverse skidfilmer?

Körde f.ö på Thug förra vintern. Riktigt trevlig. Gott flyt i puder. Smidig i BC-jibb.
Inget man kör puckelpist med, men går helt ok att bomba på med när de blivit lite uppkört. Nackdelen är att dom suger rätt rejält i branta smala pister ala alperna då svängradien ligger uppåt 40 meter..

Chopstick vs Hellbent
fick mina hellbents igår. köpte 179. bra mkt längre. närmare 190. skulle tippa på 188 långa typ. men åkytan är typ max en meter :) riktigt mjuk i tip och tail styv under bindningen. givetvis monterade jag fram åt efter läsning på tgr. +7! better be good. detta på grund utav rockern tydligen.

och jo, dom är tunga. väger för fan bly.

Senast ändrad:
Chopstick vs Hellbent
Eric_W sa:
J_w sa:
nya atomic? när släpps dom?
Har dom ny skida på g eller är de 3 år gamla thug du menar som precis börjat poppa upp i diverse skidfilmer?

Körde f.ö på Thug förra vintern. Riktigt trevlig. Gott flyt i puder. Smidig i BC-jibb.
Inget man kör puckelpist med, men går helt ok att bomba på med när de blivit lite uppkört. Nackdelen är att dom suger rätt rejält i branta smala pister ala alperna då svängradien ligger uppåt 40 meter..
Hänger du inte med i svängarna? :d

Atomic kommer ju släppa nya Bent-chetler
cb_base.jpg

Chopstick vs Hellbent
Atomics nya verkar sjukt najs! Synd bara att det lär vara svårt att få tag på dom tills den här säsongen...
Lutar mer och mer åt hellbenten nu. Hellbent med vanlig bindning och bigstix med duke känns som en rätt vettig setup.

Chopstick vs Hellbent
joo, BH Maven i all ära, men speciellt styva är de inte vill jag lova. Nu ville väl iofs op ha en mjuk skida så då är de juh genast intressantare...

Chopstick vs Hellbent
maven är inte styv men däremot inte supermjuk på mitt.
är mest nos o tail som e jättemjuka o sen mer ok halvhård den metern man har under foten...

ska kanske prova mina i vemdalen på lördag ;)

Chopstick vs Hellbent
klanton sa:
Atomics nya verkar sjukt najs! Synd bara att det lär vara svårt att få tag på dom tills den här säsongen...
Lutar mer och mer åt hellbenten nu. Hellbent med vanlig bindning och bigstix med duke känns som en rätt vettig setup.
Jo hellbent är en väldigt bra skida! och när du har anna till tura och hårt så är de ju inga problem
även i fall jag tycker den är ok på hårt också!

Chopstick vs Hellbent
enligt mig finns det mkt bättre skidor för puder än hellbent...
dom har så mkt omvänt spann o mkt skärning att dom blir helknasiga o vill skära såfort snön blir lite vindpackad eller d minsta skaren =(
jämfört med pontoonen så gör ju den inte alls det men flyter oxå grymt =)

Snödjup

Tillbaka
Topp