Copycata Newschoolers forum?

• Trådstartare Trådstartare H-T
  • Start datum Start datum
H

H-T

Guest
Med tanke på att allt fler och fler icke skidrelaterade trådar dyker upp i forumet och irriterar stora delar av medlemmarna på sidan så tänkte jag föreslå att härma NS i sin uppdelning av forumet. På Newschoolers kan man välja mellan olika ämnen i forumet, precis som på freeride. MEN det finns en kategori som där är döpt till "Non-ski gabber" vilket kan översättas till typ "Icke skidrelaterat snack".

Vore det möjligt att dela upp forumet på detta sätt eller skulle det ta alltför stort utrymme på freerides servrar? Det skulle ju underlätta för de personer som endast vill höra skidsnack då de enkelt skulle kunna välja att inte visa denna kategori.

Motargument som "Sök dig till ett annat forum om du vill snacka annat än skidåkning" kan jag svara på att jag tror att det är roligare att föra diskussioner och resonemang med personer som är relativt likasinnade som sig själv. Personligen skulle jag tycka det vore roligare att diskutera något långt ifrån skidåkning med en medlem på freeride istället för en person som jag inte har någon koll på alls, nu vet jag i alla fall att svaren kommer från personer med samma intresse som jag själv. Det kan låta dumt, men skidåkare har många saker gemensamt och saker som till exempel mode, musik och formgivning är saker som för mig hänger ihop med skidåkning på ett eller annat sätt. Att diskutera detta med personer som inte är insatta i skidåkning kan då bli helt fel. Eller så kan man uttrycka sig som Nick Martini:

"One of the first times on I went on Newschoolers I came across the forum, ‘Non Ski-Gabber.' I was intrigued by what a bunch of skiers would have to say about not skiing. Five minutes later and fourteen pages into the ‘post a picture of a hot girl thread,' I felt a new and enriched camaraderie with my fellow athletes."

Ett annat troligt svar som "Skriv i OT-tråden!" kan jag snabbt tacka nej till. Att diskutera och filosofera i OT-tråden är och förblir omöjligt vilket kanske är bra på sitt sätt, men det är ju upp till var och en vad man är ute efter.

Så Johan, skulle uppskatta ett svar om detta är möjligt, jag tycker i alla fall att det vore en bra lösning så man kan få diskutera livets gåtor (njaaa) och annat utanför skidåkning med freerides medlemmar. I alla fall en del av dem.

SJUUKT bra förslag, fatta vad mycke mera mångsidigt freeride skulle bli, och vad mycke mera man skulle kunna prata om.

men ska man se de från andra hållet så skulle de behövas en del nya moderatorer att styra å ställa så att de inte blir massa skit i nån av delarna bara för att det blir för mycket..

men jag vill se ett "non ski grabber forum", vore sjukt bra för att slippa onödiga trådar i skidforumen

Det är en god idé! "Allmänt" är ju till för allmänt skidsnack och inget annat. Verkar finnas ett stort behov att snacka om annat här på freeride...

Rent tekniskt är det inga problem att starta upp ett nytt forum.

En risk kan vara att nivån generellt sjunker och att OT-snacket tar över forumet helt. Tidigare när vi hade Allmänt-forumet mindre reglerat dök det tyvärr upp en hel del oönskat material. Så självklart måste reglerna följas även i ett eventuellt OT-forum.

Vad tycker resten av besökarna? bra eller dåligt med ett OT-forum?

om de nu skulle visa sig att det hela blir flopp och att de blir sjukt taskig nivå på forumet är det väl bara att ta bort det igen? kanske skulle vara värt att ge det en chans?

johan sa:

En risk kan vara att nivån generellt sjunker och att OT-snacket tar över forumet helt. Tidigare när vi hade Allmänt-forumet mindre reglerat dök det tyvärr upp en hel del oönskat material. Så självklart måste reglerna följas även i ett eventuellt OT-forum.

Det skulle helt klart vara bra, bara att bocka i en ruta om man inte vill läsa om ipods osv.
Skulle troligtvis bli renare i det "vanliga" forumet men det skulle nog behövas en drös nya moderatorer som är online ofta och mycket och givetvis minst lika hårda som de vi redan har.

En riktigt bra idé. Börar bli drygt med alla dessa tjat om ipod mm. Men som några sagt tidigare, fler moderatorer behövs och strikta regler även där, vad som helst får inte publiceras.

Men kör på den idén, så får vi nog renare forum.

Tycker att det är en värdelös idé.
Jag förstår inte heller resonemanget, varför skulle jag hellre prata om något icke skidrelaterat med en skidåkare? Du menar att alla skidåkare är stöpta i samma form?
Näe, håll det icke skidrelaterade till andra forum.

Ett OT-forum låter bra, men tycker bara skidrelaterade och eventuellt andra exremsportinlägg ska visas på framsidan. Lite jobbigt nu när OT-tråden minst några gånger om dagen tar ut inlägg från första sidan + dessa iPod och andra icke skidrelaterade saker.

Men om man kan klicka ur "visa inte ot" vore det ju bra. Dock vill jag gärna kunna läsa allt, genom att kanske gå in på en "ot-del".

ah de är ju iallafall värt en chans tycker jag med :)
vore faktiskt roligt att se va alla friiirajders tycker om OT grejer hahahah

felix sa:
Ett OT-forum låter bra, men tycker bara skidrelaterade och eventuellt andra exremsportinlägg ska visas på framsidan. Lite jobbigt nu när OT-tråden minst några gånger om dagen tar ut inlägg från första sidan + dessa iPod och andra icke skidrelaterade saker.

Men om man kan klicka ur "visa inte ot" vore det ju bra. Dock vill jag gärna kunna läsa allt, genom att kanske gå in på en "ot-del".
sanning till fullo! mkt viktigt tycker jag!

det är ju faktiskt skönt att gå in och kunna posta om sin senaste kapning i korpenligan eller fluffa lite om något annat alldagligt och trevligt utan att bli låst och riskera ban för det :)

bra förslag.

Frealsare sa:
Jag förstår inte heller resonemanget, varför skulle jag hellre prata om något icke skidrelaterat med en skidåkare? Du menar att alla skidåkare är stöpta i samma form?
Håller med om detta, kanske inte skulle använda ordet "värdelös" dock.
Bara baserat på det här påståendet: "Det kan låta dumt, men skidåkare har många saker gemensamt och saker som till exempel mode, musik och formgivning är saker som för mig hänger ihop med skidåkning på ett eller annat sätt.", kan jag säga att jag och H-T har väldigt lite gemensamt även om vi båda gillar att åka på snö.
För övrigt är diskussion med likasinnade rätt trist, det är genom att blanda olika åsikter (presenterade på ett bra sätt) som man kommer framåt.

felix sa:
Man skulle ju kunna göra två olika visningar av forum på startsidan, ett för skidforumet och ett för OT-forumet så att man inte missar om de kommer nya trådar eller om de är nån rolig diskussion. och dom behöver ändå inte ligga i samma ruta så dom tar onödig plats bland intresanta trådar i skidforumet.. förstår du hur jag tänker?

Jajamen, förstår precis, och det låter rätt bra!
Sen skulle jag även se lite mer inlägg istället för bara 4-5 kanske 8 eller 9 inlägg på första sidan. Eller om man delar upp det som du sa, och får 5 stycken skidor och 5 stycken ot vore rätt fint.

balanselius sa:
Frealsare sa:
Håller med om detta, kanske inte skulle använda ordet "värdelös" dock.
Bara baserat på det här påståendet: "Det kan låta dumt, men skidåkare har många saker gemensamt och saker som till exempel mode, musik och formgivning är saker som för mig hänger ihop med skidåkning på ett eller annat sätt.", kan jag säga att jag och H-T har väldigt lite gemensamt även om vi båda gillar att åka på snö.
För övrigt är diskussion med likasinnade rätt trist, det är genom att blanda olika åsikter (presenterade på ett bra sätt) som man kommer framåt.
Jag menar inte alls att alla skidåkare är stöpta ur samma form. Om de var det skulle det vara otroligt ointressant att diskutera något över huvudtaget med skidåkare eftersom alla skulle tycka likadant. Jag menar inte heller att just DU skulle uppskatta det, men jag skulle personligen, vilket står klart och tydligt, uppskatta det. Men det faktum att jag delar ett intresse med medlemmarna på den här sidan gör att vi har något gemensamt, och jag diskuterar hellre olika frågor med personer som jag har NÅGOT gemensamt med, än personer som är min totala motsats.

Men detta skulle ju inte bara vara positivt för de som vill diskutera annat än skidåkning. Ni som vill att forumet endast ska innehålla skidsnack skulle ju då kunna stänga av att visa trådar som inte handlar om skidåkning. Detta skulle höja nivån avsevärt i skidforumet då trådar om ipods, fotboll och virkade mössor inte skulle existera i den delen av forumet.

balanselius: Det faktum att vi inte har något gemensamt är väll inget negativt i sig? Mångfald är positivt och forumet lever egentligen på att personer tycker olika, men har ett gemensamt intresse, skidåkning. Om du, jag och alla andra hade haft allt gemensamt hade forumet varit otroligt ointressant. Att vi människor är olika är det som gör oss intressanta för varandra, och det är väll inte negativt?

Men om jag då uppskattar skillnader hos människor kanske ni tänker att jag borde söka mgi till ett annat forum. Men som jag tidigare sagt så är det att vi delar minst ett intresse som gör det för mig intressant. Varför vet jag inte, men när man efter ett flertal år känner igen vissa personer på den här sajten så skulle jag tycka det var enklare och roligare att diskutera med dem än att registrera mig någon annanstans och prata med personer jag inte har en aning om vem de är.

Jag förstår också problematiken om att nivån skulle kunna sänkas avsevärt i OT-forumet, men nivån i skidforumet skulle höjas och förhoppningsvis så skulle en del intressanta och bra trådar startas även i den (potentiella) nya delen.

H-T : Vår olikhet är inget negativt och därför så borde väl ditt förslag med min logik vara positivt.
Det jag reagerade på är att jag inte alls förknippar de sakerna på det vis du gör och du vill just diskutera med "likasinnade". Dessutom var just de ämnen som du nämnde i den mening jag citerade exempel på sådant som jag inte vill se trådar om här på freeride.
Det som gör mig tveksam är att ett allmänt forum med den sammansättning av medlemmar som finns på freeride med stor sannolikhet inte skulle ge dig eller särskilt många av oss någon vidare "intellektuell stimulans". Det är för många som inte har mycket till åsikt alls eller så har de stora svårigheter att förmedla dessa på ett begripligt sätt.
Jag har många intressen utanför skidåkning men ser väldigt liten mening med att diskutera dem här.
Jag ser gärna att freeride förblir ett strikt snöåkarforum (med sommar mtb).

En separat placering av OT delar är nog en bra idé oavsett.

Vill du diskutera med specifika freeridemedlemmar kan du ju fråga dem via gästbok eller mail och slippa inblandning från oönskade, vilka de nu än må vara. För det är ju det stora problemet jag är rädd för, att trådar totalhaverar när "vissa" drar ner nivån rejält.

Senast ändrad:
johan sa:

jag känner lite att det kan gå lite vilt till om något sådant körs igång. Visserligen är jag en av dom flitiga fotbollstråden inläggarna men det känns ju med tanke hur låg attityden har blivit i vissa inlägg här på forumet, att ett OT forum hade bara förvärrat det.

jag har mkt möjligt fel :) prove me wrong kanske!

johan sa:

Nu när alla norska barn försvinner så tror jag inte nivån skulle sjunka nämnvärt. Dessutom är det ju roligt att snacka om annat än skidor. Eftersom FR har såpass många inloggade jämt är det lättare att diskutera eller bara snacka allmänt här än på nåt mindre nischat forum med färre medlemmar. Non ski gabber-stil på en forumdel vore kanske värt att testa.

Deespin sa:
"eller så gör ni så att alla som vill sitta o skriva nada addar varandra på msn o har helhärliga gruppkonversationer tills ni spricker av lust och ejakulationer!"

PS
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42713
Haha! Prioriteringarna i livet ändras tydligen väldigt snabbt. Sen tycker jag sättet du la fram det på var lite otydligt vilket kan ha framhävt min smått aggressiva reaktion då det var svårt att utläsa vad du egentligen menade. Lät lite som att du föreslog ett forum liknandes anarki där det inte lyder några regler, vilket inte skulle vara särskilt nice.

Senast ändrad:
yeah najs najs :D

men skulle man inte kunna göra som en egen "ruta" till OT-forumet?
som tex senaste bloggarna video osv? så skulle man inte blanda ihop skid relaterade trådar och OT trådar?

//Simon

Tillbaka
Topp