cork 180 - inte möjligt.

JWester

Aktiv medlem
cork 180 - inte möjligt.
har efter att ha läst otaliga inlägg om cork 180'ns vara eller icke vara på senaste, både här och på vår amerikanska motsvarighet NS. kände att jag bara vill göra min röst hörd i diskussionen.

en "corkad" 180 är INTE möjligt. slutdiskuterat. det går alldeles utmärkt att göra en off axis, eller på svenska "sned" 180, men inte corkad. jag ska här förklara precis varför.

ordet cork kommer från "corkscrew", dvs korkskruv. ta fram en korkskruv (en sån som man korkar upp vin med), och studera den. den gör rotationer runt en tänkt axel i mitten, där den efter en 360 återgått till sitt ursprungliga läge. efter 180 så ligger den "upp och ner" om man tänker att man som åkare skulle följa rotationen.

För att ytterligare dementera möjligheten till en cork 180 kan man se till hur en off axis 180 genomförs. den enda möjligheten att lyckas göra en 180 på snedden är att luta sig kraftigt åt sidan på kicken samtidigt som man carvar åt det håll man snurrar, många hjälper även till "corken" genom att tweaka graben uppåt. det man då uppnår är en 180 som startar snett och sen slutar på fötterna. men har enkelt börjat snett. på en cork 360, som är mycket möjlig att genomföra så inleder man rotationen upprätt, går corkat, och kommer ur den. en "cork 180" är alltså egentligen bara en halv cork 360.

Sammanfattningsvis kan vi ju då säga att det hela rör sig om vilket begrepp man vill använda, och kanske lite om ordsnobberi. dock tycker jag att man ska använda den term som passar bäst i sammanhanget, och en "cork" ska alltså innebära att en rotation inleds upprätt, går snett, sen kommer tillbaks till upprätt, oavsett hur många varv som snurras. den som lyckas med det i en 180 har övertygat mig.

låt bråket börja!

Jacob

cork 180 - inte möjligt.
just det - alla som vill ge mig hate för att jag bryr mig om en så liten sak och är en besserwisser, bespara mig det, ligger hemma och är sjuk och hade verkligen inget bättre för mig. för mycket fritid.

Jacob

cork 180 - inte möjligt.
tyckte inte det var alltför långsökt. det är ju trots allt därifrån ordet kommer. men läs de andra argumenten som är lite mindre ironiskt skrivna.

cork 180 - inte möjligt.
precis va ja tänkte när ja såg rubriken , ska du göra en cork 180 måste du ju nästan ligga i kicken för att få till den ultimata, samma som många ur ex 4bi9 gör på upp på rails o i hopp, sjukt fett är de ju iaf

håtveit drog väl en hyffsad cork 180 i nån film tror ja i rythm sectionen .. sööft värre

cork 180 - inte möjligt.
säger absolut inte imot dej, har adlrig tänkt på det så långt men nu när du gick loss om det så gick hissen lite längre upp om cork 180!

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
Andreas håtveit gör det väll i sitt joss bidrag? Och Laurent Favre i skimatic om jag inte minns fel.

cork 180 - inte möjligt.
Spelar det nån roll är väl frågan?

Alla fattar ju vad man menar när man säger cork 180. Det kanske även skulle kunna definieras som "slang", då de flesta termer under kategorin har uppkommit för att det ska gå snabbare och "vara lättare att säga".

Termen cork 180 kommer att kvarstå hur man än vrider och vänder på argumenten om namngivandet av detta trick skulle varit felaktigt.

cork 180 - inte möjligt.
eller bara off axis 180? tycker dessutom att de inte är tillräckligt sneda för att den eventuella corken ska vara något värt att nämna. gör någon en cork 7 med samma off axis vinkel är det ju ingen som bryr sig om att kalla den cork 7, utan säger hellre bara att personen gjorde en 720. andreas och laurent gjorde helt enkelt 180s. med stil.

cork 180 - inte möjligt.
Ledsen wester men jag tror fortfarande på Corkskrew 180, kanske inte på skies men man kan säker med bräda.

Försök inte övertyga mig, jag är oransonlig.

cork 180 - inte möjligt.
men vad tråkigt.. jag som verkligen tyckkte det var läckert med en cork 180!
men rätt ska va rätt, o krya på dig

cork 180 - inte möjligt.
Enligt det man kan läsa i de Wester skrivit så börjar jag hålla med honom. Samtidigt så om man säger cork 180 så får alla upp i skallen att man ligger lite snett på en 180. Så jag kommer tyvärr (eller vad man ska säga) att hålla mig till cork 180 eftersom alla vet vad man menar.

O and O

cork 180 - inte möjligt.
min åsikt är :
cork 180 går. men de heter möjligvis de andra. men avrför krångla till de mer i mitt lilla huvud genom att lära sig ett nytt ord. det är där problemet ligger

cork 180 - inte möjligt.
Och jag skitet fullständigt i att du ligger hemma och är sjuk så tänker h8a.
Varför kan vi inte kalla den för cork 180? Man ligger snett i luften, och snurrar en 180. Kan man ens komma på nått lättare och klockrenare ord än cork180? Vill även h8a på er som vänder kappan efter proffsen och totalslukar denna predikan om offaxis180. Hade någon annan sagt det hade ni bara skrattat... Som någon tidigare sa, spelar det någon roll är väl frågan?

Roligt att du tycker om att provocera wester och ännu roligare att du alltid lyckas få en oändligt massa svar pga av din kändishet i trådarna men kan du inte ta upp något mer intressant?

cork 180 - inte möjligt.
meen fyy jo det går visst. jäkla wester han tror han kan va. vad har han åstakommit egentligen? Jacob är bara en liten väsjölocal som knappt sätter spiken 360. Jag menar om du nu nån gång i framtiden kanska eventuellt kan etablera dig som jibber då kan du komma med sådana här åsikter då! då! Tills dess kan du corkscrewa upp en flaska Château neuf du pape från 1993 och invänta framgången. Best of luck!
pis

cork 180 - inte möjligt.
Möjligtvis att han etablerar sig som freestyle-skidåkare, eller vad kallar du din sport för nuförtiden?

cork 180 - inte möjligt.
Ja det är väl sant att tex. Laurent Favres cork 180 inte är corkad som en 7a men tycker ändå det är det enklaste ordet att använda. En Flatspin är ju väldigt sällan flat heller, ska vi kalla den off axis backflip då eller? Man tar ju ändå det uttryck som ligger närmast.

Sen så tycker jag du har skrivit jävligt bra argument men det som saknas är väl nåt vettigt att kalla det, om man inte ska säga cork 1. Tycker personligen en sne 180 klingar lite sämre.

cork 180 - inte möjligt.
Hjalles sa:
Andreas håtveit gör det väll i sitt joss bidrag? Och Laurent Favre i skimatic om jag inte minns fel.
Long story short om man ska vara precis!

Men de är väl som Jacob säger,
"ordet cork kommer från "corkscrew", dvs korkskruv. ta fram en korkskruv (en sån som man korkar upp vin med), och studera den. den gör rotationer runt en tänkt axel i mitten, där den efter en 360 återgått till sitt ursprungliga läge. efter 180 så ligger den "upp och ner" om man tänker att man som åkare skulle följa rotationen."

cork 180 - inte möjligt.
1:05.

Fast nu kan vi ju inte kalla det cork 180 längre för Jwester har ju talat.
Ser framemot alla wannabees i backen
"- Fan vad fet cork 180!
- Hallå, det är ju en off axis 180"
Wester, har du inget bättre för dig än att sitta och tro du är bäst?
Ge upp

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
hmm om man då ska utgå från "corkscrew", går det då verkligen att göra cork 540 ?
och måste man inte vara "upp och ner" 2 gånger för att det ska bli cork 720 ? haha

cork 180 - inte möjligt.
de går å göra en cork 180 har sett de på en film, minns inte va den heter eller vilken åkare de är men han gör en feeeeet cork 180, de kanske inte heter cork just då men de e iaf en 180 med typ 70graders lutning

cork 180 - inte möjligt.
Ohm1e sa:
Hjalles sa:
Long story short om man ska vara precis!

Men de är väl som Jacob säger,
"ordet cork kommer från "corkscrew", dvs korkskruv. ta fram en korkskruv (en sån som man korkar upp vin med), och studera den. den gör rotationer runt en tänkt axel i mitten, där den efter en 360 återgått till sitt ursprungliga läge. efter 180 så ligger den "upp och ner" om man tänker att man som åkare skulle följa rotationen."
palla rätta nån felhahahahaha... skimatic ska det vara

cork 180 - inte möjligt.
Hogizz sa:

"- Fan vad fet cork 180!
Ge upp
Hahahahahahah!!!! Rolig läsning med många uttryckta slutsatser! Underbart!

cork 180 - inte möjligt.
larurent's 180 i skimatic är helt klart corkad!
håtveits i JOSS editen är en helt rak 180 som han lägger upp benen på sidan..

men för att göra en cork måste man ligga snett med kroppen och snurra, för att sedan komma upp på benen igen?.. det är väl det enda som räknas?
sen hur pass mycket man snurrar eller hur mycket/lite man corkar spelar ju ingen roll.. allt som är lutade skruvar är corks eller D-spins?.. och börjar man flippa blir de underflips/Backfull's... en lite smått bakåtlutad 360 är självklart inte cork 3.. men om man satsar på cork och får en tydlig lutning så är de ju cork såvia man kommer ner stående och åker iväg..

det är så jag ser på saken iallall.. och om man lyckas göra en hundraåttio precis som en cork 360 men man slutar efter halva snurren och landar.. ja då borde de ju helt klart vara cork?..

skitsamma hur mycket man snurrar.. cork är cork..?

cork 180 - inte möjligt.
Då kan man inte göra cork 5,9,12 osv eftersom det inte blir avslutade varv om man tänker sig en korkskruv. Eller tänker jag fel?

cork 180 - inte möjligt.
om det är möjligt eller inte med en cork 180 finner jag knappt relevant. det intressanta är hur starka känslor denna fråga väcker hos medlemmar på den internetbaserade skidsekten freeride.se. att ett proffs kommer och rör om i skallen verkar vara för mycket att klara av för vissa individer.

det visas prov på osäkerhet då personer som inte vill komma på fel sida med herr wester sväljer bete, flöte och näst intill även hela spöt. andra vågar dock säga sin åsikt och kastar sig in i en het debatt där alla möjliga och omöjliga argument räknas upp, och slutresultatet blir för det mesta bara en soppa.

roligt att studera hur banala saker som skidsverige, den yngre generationen, finner intressant.

tillägg: å andra sidan är det i och för sig roligare med såna här diskutioner än att 187 personer berättar om vad de nyss köpt.

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
titti720 sa:
min åsikt är :
cork 180 går. men de heter möjligvis de andra. men avrför krångla till de mer i mitt lilla huvud genom att lära sig ett nytt ord. det är där problemet ligger
svårt ord.

Jag kan inte se jämförelsen mellan en skidåkare och en korkskruv?

jag menar....tänk dig skidåkaren snurra i korkskruvens bana runt dess centrumlinje

glö mvad jag precis skrev, svarade precis på min fråga själv i huvudet.

Senast ändrad:
cork 180 - inte möjligt.
Hogizz sa:

"- Fan vad fet cork 180!
Ge upp
Helt klart cork. håller med jeppe med att sålänge man lutar kroppen i snurren så spelar det ju ingen roll hur mycket man snurrar...

cork 180 - inte möjligt.
Stenman sa:
titti720 sa:
min åsikt är :
svårt ord.

Jag kan inte se jämförelsen mellan en skidåkare och en korkskruv?

jag menar....tänk dig skidåkaren snurra i korkskruvens bana runt dess centrumlinje

glö mvad jag precis skrev, svarade precis på min fråga själv i huvudet.
Haha precis då skulle det ju bli en übercorkad d-spin eller en gymnastvolt upp och ner.
Förresten, om man ska ta skruven som exempel borde ju en cork göras raklång upp och ner, för det är ju så man använder korkskruven.

Ganska underlig tråd hur som helst.

cork 180 - inte möjligt.
hm.. visst att cork kommer från ordet corkscrew och en korkskruv snurrar man så det blir som en korkskruv.
Men i dagens läge är en cork när man snurrar med lite snett.. och då kan man göra cork 180!

Sen att skälva ordet kommer från Corkscrew som betyder korkskruv och en korkskruv kan man inte snurra ett halvt varv och komma tillbaka upprätt spelar inte så stor roll...
Cork är när man lutar sig i snurren.

cork 180 - inte möjligt.
Jag tycker det borde heta, "almost-fell-but-came-back-in-an-almost-magical-way-and-then-landed-on-his-feet-again-180"

och om det är en tjej
"almost-fell-but-came-back-in-an-almost-magical-way-and-then-landed-on-HER-feet-again-180"

cork 180 - inte möjligt.
Kan Pep Fujas göra 90 till 270 revert så måste nog cork 180 vara möjligt.

Tillbaka
Topp