Crossplates för nybörjare?

la_grave

Aktiv medlem
Min flickvän som inte är så duktig skidåkare (blåröd typ) ska komma och hälsa på mig under en månad i La Grave där jag är för säsongen. Jag tänkte köpa ett par riktiga skidor till henne, förmodligen ett par Pocket-Rocket eller liknande (någon som förresten kan rekommendera en bra offpist/friåkningsskida för inte så duktiga åkare?) och funderar på att sätta dit ett par crossplates (plattor man sätter mellan skidorna och bindningarna för att enkelt kunna byta mellan alpin- och telemarksbindningar) på dem för att hon ska kunna prova både telemark och alpint.

Kring detta har jag nu lite funderingar:

Hur påverkar crossplates skidornas egenskaper, särskilt om man talar om ett par så både mjuka och feta skidor som Pocket-Rocket?

Blir känslan annorlunda? I så fall, är det så mycket att det spelar någon roll för en blåröd, inte så tung, åkare som förmodligen inte kör så jättefort?

Finns det flera tillverkare av crossplates (Crossplates kanske i sig är ett varumärke? Vad heter i så fall företeelsen?)? Synpunkter på kvalitet, pris etc?

crossplates har jag dålig koll på men om du ska ha ett par lättåkta halvfeta/feta är teneighty eller pocket rocket ypperliga val. skulle överhuvudtaget rekommendera en backcountry-jibb då de i allmänhet är mjukare o följsammare än andra breda "storabergsplank"

Som allroundskida för en lättare åkare tror jag 1080 är ett bättre alternativ än PR. PR är ju som du säkert vet lättare än lättåkt när förhållandena är rätta men klart begränsade i en hård pist eller överhuvudtaget när det krävs mer bestämd kantisättning...

Jag har ingen personlig erfarenhet av crossplates men ser det överhuvudtaget inte som ett intressant alternativ. Jag har tittat på varianter av detta tidigare och övervägt hur intressant det i själva verket är att växla bindningar. Personligen har jag kommit fram till att det är bättre att lägga pengarna på ett par skidor till! (Du måste ju i alla fall investera i två par bindningar och släpa med dig såväl bindingar som skor...)

MVH/MM

Crossplate är glidande upphängd och relativt allround, men styvar nog upp skidan lite i alla fall. Den kommer också göra skidan lite mer dämpad i känslan. Den största effekten får man dock av den ökade vikten. Speciellt på telisar kommer detta kännas tydligt, både uppför och nedför.

Jag är ju en gammal fan av "bytessystem", men jag konstruerar mina egna som både är lättare och mycket lägre. Dock är jag liksom MM tveksam i ditt fall. Frågan är vad din tjej har kört förut och vad hon vill köra nu. Om hon är mest van på telisar men vill köra lite alpint också kanske en platta kan vara något, alternativt om du tänker släpa med henne på någon stighudstur. Tror du att hon egentligen är säkrare på alpint och att ni inte kommer huda något är troligen alpinbindningar direkt på skidan det bästa. Observera att du kan hitta en begagnad rätt fet skida att montera telis på för en bit under tvåtusenlappen, dvs inte mycket dyrare än en crossplateuppsättning.

Jag tycker nog crossplaten eller motsvarande kommer till sin rätt först när det handlar om många par skidor till samma bindningar eller när det är extrema transportproblem. Eller för de som är lika desperat fanatiskt förtjusta i själva idéen som jag själv.

HWC HitMe

hitme, har du lust att dela med dig av din hemma konstruktion av bytesplatta?

///Gunnar

Tillbaka
Topp