Crossplates för nybörjare?
Min flickvän som inte är så duktig skidåkare (blåröd typ) ska komma och hälsa på mig under en månad i La Grave där jag är för säsongen. Jag tänkte köpa ett par riktiga skidor till henne, förmodligen ett par Pocket-Rocket eller liknande (någon som förresten kan rekommendera en bra offpist/friåkningsskida för inte så duktiga åkare?) och funderar på att sätta dit ett par crossplates (plattor man sätter mellan skidorna och bindningarna för att enkelt kunna byta mellan alpin- och telemarksbindningar) på dem för att hon ska kunna prova både telemark och alpint.
Kring detta har jag nu lite funderingar:
Hur påverkar crossplates skidornas egenskaper, särskilt om man talar om ett par så både mjuka och feta skidor som Pocket-Rocket?
Blir känslan annorlunda? I så fall, är det så mycket att det spelar någon roll för en blåröd, inte så tung, åkare som förmodligen inte kör så jättefort?
Finns det flera tillverkare av crossplates (Crossplates kanske i sig är ett varumärke? Vad heter i så fall företeelsen?)? Synpunkter på kvalitet, pris etc?
Kring detta har jag nu lite funderingar:
Hur påverkar crossplates skidornas egenskaper, särskilt om man talar om ett par så både mjuka och feta skidor som Pocket-Rocket?
Blir känslan annorlunda? I så fall, är det så mycket att det spelar någon roll för en blåröd, inte så tung, åkare som förmodligen inte kör så jättefort?
Finns det flera tillverkare av crossplates (Crossplates kanske i sig är ett varumärke? Vad heter i så fall företeelsen?)? Synpunkter på kvalitet, pris etc?