cykelvikten?

magmun

Ny medlem
cykelvikten?
Kikar precis på att köpa en specialized P3.
blev dock aningen förvånad över dess vikt på 14,7kg.
låter inte det aningen mycket för en cykel i dess prisklass?
eller finns det kanske inte några lättare cyklar av dirt/street typen?

jag hade tänkt mig en vikt kring högst 11-12kg.

cykelvikten?
är det årets p.3 du kollar på??
ska du ha en cykel runt 12 kilo får du nog bygga den del för del å köra med en stel gaffel.

cykelvikten?
P3 landar kring 19000:- i sverige.

japp årets modell. är inte särskilt intresserad av att
knåpa ihop en själv så det allternativet går tyvärr bort.

så, vad kan man vänta sig att komma ner i för vikt
med den summan?
borde kanske fundera på något annat märke. vad vet jag.

cykelvikten?
Det finns ingen korrelation mellan pris - vikt på HT hojjar dvs dyrare är inte lättare.

P3an är grym, men den är ju sjukt dyr. Vill du ha en billig (och lätt) hojj är Commencal Max Max överlägsen eller Cannondale Chase som är ok.

cykelvikten?
Om du ska få ner hojen så sparar du massa vikt på t.ex :
Byta ut den pisstunga Marzocchi gaffeln som är på mot nån lättare gaffel, t.ex Trailblade2,Argyle,GL2 etc.
Byte av däck,fälg och nav kan man också spara grymt med vikt på. Samt saker som styrstam,styre,bromsar,vevpartier,pedaler.

cykelvikten?
ok, så man får alltså räkna med att kånka omkring på runt 14-15 kg
om man inte har orken att byta ut halva cykeln?

själv kan jag tycka det är lite konstigt att vikten på dessa dirt/street-cyklar
faktiskt inte diskuterats mer. ska man hoppa och leka, som ju i princip är
dess viktigaste funktion, borde vikten i samband med hållbarheten
vara de två viktigaste punkterna på en cykel. kan man enkelt göra hållbara mtb på runt 10 kg utan problem har jag svårt att godkänna 14-15 på en både mindre och mer strippad cykel.

är det bara jag som funderar så här?

Senast ändrad:
cykelvikten?
14 kg e sjukt lätt ..och en bra hts vikt ligger runt 15 kg så p3ans vikt e normal...
men vill man ha en cykel som väger lite så får man altingen byta cykel stil till landsväg eller nått :P

//Sim

cykelvikten?
min hojj tror ja vägde typ 11-12 kilo först men ja köpte nya hjul å lite annan skit så nu väger den säkert 14-15 kilo skulle ja gissa på. Och ska ja vara ärlig s märker ja inte mycke skilnad faktiskt. Men ska du ha en lät hoj så får du typ bygga själv tror ja

cykelvikten?
För att bygga en cykel på under 10 kg behöver i prncip var enda del vara viktoptimerad, om man istället så att säga låter varenda del vara styrkeoptimerad och dessutom tänker sig att cykeln skall änvändas för mer frirajdaktig cykling och inte "försiktig xc" så hamnar man snabbt på upp mot 15 kilo. Kontentan - som många redan varit inne på ovan - är att om man vill bygga en freeridecykel lätt så måste man individuellt börja fundera var man själv kan tänka sig spara vikt och snåla lite på hållbarhet och styvhet. En del kanske vill ha kvar en lite tyngre men stabilare gaffel men kan tänka sig lättare men lite vekare jul medan det för nåron annan är bättre att göra tvärtom.

När det gäller serieproducerade färdiga hojjar är liksom varje del "mainstream" och då blir det gärna lite tungt när det gäller en frirajdhoj.

Givetvis är det också en prisfråga inom varje katagori. Man kan bygga starkt men ändå minska vikten, men då kostar det rejält i slutändan.

cykelvikten?
tack för alla nyttiga svar.
får helt enkelt nöja mig med 14,7kg till att börja med,
och samtidigt hoppas på att den är nästintill oförstörbar såklart.

Tillbaka
Topp