däck

Johhhhan

Medlem
däck
Hur viktigt är det att man måste ha dubbfria däck nere i europa?
Är det feta böter om man har kvar dubben?
Jag åker ner till cham imorron och isåf tänkte jag dra bort dubben ikväll..
tacksam för svar

däck
Dra för tusan bort dubben... det är fethöga böter om du fastnar. Dessutom tvingar dom dig att skaffa nya däck på platsen. Har du redigt med otur kommer du inte ens igenom tullen....

däck
Du kommer inte in i tyskland med dubbdäck. Antingen får du ta första bästa färja tillbaka till danmark/sverige eller köpa nya däck på plats....

I alperna måste du dessutom ha snökedjor.

/Jonas

däck
Ja, någon nämnde snökedjor och det, tillsammans med en påse sand borde vara standard i alla bilar som ska köra uppe i alperna eller svenska fjällen.
//Rock on!

däck
Drog bara ut dubben pa framdacken sen sa var det bara att kora genom tyskland, innan schweiziska gransen sa fick vi punka och satte reservdacket med dubb hogerfram och det funkar an sa lange, aven har nere i chamo ; )

däck
Hehe!
Jo, det är så det går till. För några år sedan körde några vänner till mig till Österrike med en gammal Volvo 244. När de skulle köra av färjan i Tyskland gick en kontrollant och kollade på däcken. Framför dem stod en ny och fin Audi, svenskreg. utan koll. De hade dubbdäck och fick snällt vända om de inte skaffade nya däck, inga böter. Mina vänners risiga 244 orkade de inte ens kolla, antagligen med tanke på att de har väl inte ens råd att köpa vinterdäck...
Ang. att dra ut dubb. Jag kan mycket väl se mig Johann slita ut dubb kvällen innan de ska köra och efter två däck, svära och slita sig i håret med kommentare, -F-n, det får gå som det går!!!
Jag vet efter att dragit ut dubbar på fyra däck, som dessutom i princip var nya.
Ha det riktigt gott nere i Cham!
Gubbf-n!

däck
Man bör tänka på att vinterdäck har en mjukare gummiblandning än sommardäck. Det göra att vinterdäcken inte tål lika mycket. Nästan alla vinterdäck har fartkod som innebär att man inte får köra snabbare än 160 km/h med dem. Något att tänka på om man inte har takbox och kör på das bahn.

Hur snabbt går det att köra med takbox egentligen, har åkt med när vi höll 150 km/h.....

däck
Ja ni bör passa er för att använda dubbdäck i Europa, speciellt i Tyskland där det är strängt förbjudet. Blir man stoppad av polisen i Tyskland och upptäcks ha dubbdäck på bilen konfiskeras bilen omedelbart och kan därefter hämtas ut när du bytt till nya dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. Bor man i södra Sverige eller i storstäder är friktionsdäck ett bra alternativ till dubbdäck men dubbade däck är fortfarande överlägset bäst på isiga och under mer extrema vinterförhållanden som många av oss upplever på väg till skidbacken under vintern.

däck
Kan vara en användbar bump för någon då lagar har en tendens att ändras och polisen kan ha fått order att bli mer (eller mindre) petiga på vissa punkter/detaljer. Skulle jag vilja veta vad som gäller med dubbdäck på vissa platser skulle jag inte alltid lita på 7 år gamla råd (gäller väl även recensioner på t.ex skidorter).

Om man ska ta dubbdebatten som exempel är det en ganska het fråga i Sverige varje vinter, åtminstone här i Stockholm.

däck
Kan tillägga att man på autobahn är det även lag att man har fulltankad reservdunk, varningstriangel och "något annat". Kort minnen nu tyvärr. Detta för att man inte ska kunna få bensinstopp mitt på autoban, det är inte det säkraste stället att stå stilla på. Detta är något som poliserna kollar.

Kan tänka mig att det är dryga böter på det också.

Tillbaka
Topp