Dags att köpa skidutrustning!

Albinah

Ny medlem
Tjenare!

Jag ska köpa ny skidutrustning inför säsongen 15/16.
Jag är inne på att köpa ett par sk. all mountain skidor, då jag helt enkelt är ute efter en varierad skidåkning.

Mina frågor är främst:

1: Tycker ni att det är nödvändigt att köpa sprillans nya skidor eller är det rimligt att köpa begagnat? (ska spendera hela säsongen i alperna).

2: Kommer jag att känna skillnad på de dyraste och de billigare alternativen? Med detta menar jag att man utan problem kan köpa pjäxor, skidor och bindningar för 25k om man vill, samtidigt som man kan köpa det för 10...

Albin

Albinah sa:
Tjenare!

Jag ska köpa ny skidutrustning inför säsongen 15/16.
Jag är inne på att köpa ett par sk. all mountain skidor, då jag helt enkelt är ute efter en varierad skidåkning.

Mina frågor är främst:

1: Tycker ni att det är nödvändigt att köpa sprillans nya skidor eller är det rimligt att köpa begagnat? (ska spendera hela säsongen i alperna).

2: Kommer jag att känna skillnad på de dyraste och de billigare alternativen? Med detta menar jag att man utan problem kan köpa pjäxor, skidor och bindningar för 25k om man vill, samtidigt som man kan köpa det för 10...

Albin
Jag tycker absolut att det kan finnas en poäng i att leta på begagnatmarknaden när det gäller skidor och kläder. Pjäxor bör du gå till en vettig butik som kan hjälpa dig så du får ngt som verkligen fungerar

Visst kommer du känna skillnad på det dyraste och det billigaste, sen är väl mest frågan om vad som passar dig bäst. Att döma av din fundering så kanske det dyraste inte är ngt som passar, men oavsett så kommer det enklaste inte heller vara bra. Även om du inte har åkt så mkt innan (du har inte lämnat helt mkt information om dig själv. Som grund så är det bra att inkludera följande:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Jag tycker som grund sen att du ska köpa två par skidor för en hel alpsäsong. Vilka två par skidor du sen väljer beror lite på din åkstil och vad du tycker bäst om. Antingen ett par 90-100mm midja som är lekfulla, förslagsvis twintip om du har ngt intresse av park öht. Alternativet är ngt 90-100mm som är mer hårdsnöinriktad men som även kommer att fungera bra när det blir uppkört i pist. Komplettera detta med ngt runt 115-120mm i midjan för de djupa dagarna så ska du se att du får ihop en bra säsong och ja, du kan säkert hitta ett par kring 100mm och ett par kring 115-120 begagnade för samma pris som ett par nya.

//Jens, Salomon/Atomic

Tillbaka
Topp