Dags för nya lagg, vill behålla mina gamla T1!?

lyckan01

Medlem
Kör på dynastar legend 8000 ( 7 år gamla) med rottefella R8. , har stormtrivts med dessa.
För övrigt så orkar jag inte bli så teoretisk som man lätt blir när man läser inlägg här om vilka skidor man ska ha och inte. Det jag kan säga är att jag har en förkärlek till dynastar och sneglar lite på Legend 94
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19644

Klarar mina 11 år gamla T1 or av dessa skidor?
Vilken bindning, funkar mina rottefella r8 or?
Är det svårt att montera själv?
Jag är en ganska duktig åkare som föredrar att åka fort i pisten i stora svängar på kant. Gillar också att åka utanför.

Vad tror ni slutligen om mitt skidval?

ja
ja
nej
(och hitta monteringsinstruktioner på webben är enkelt.)

åker du mycket utanför pisten kan du gott titta på bredare skidor, typ 110-120 midja om du bara har ett par lagg.
vi telisar åker ju ändå bara och sladdar. ;)

Någon har säkert provåkt bägge, inte jag. Jag har dock åkt på Pro´n och önskade inte att den skulle vara smalare. Köttiga skidor, inte direkt "lättåkta", passar bra för stora svängar i pist och fin i uppkört. Har inte kört den på is eller i skare.
Mina T1 från -97 är nuförtiden mjuka som crocs, vet inte hur dina är men var beredd på att jobba...

Jag skulle nog verkligen fundera på om det ändå inte vore dags för ett par nya pjäxor. Om de är 11 år gamla plus att du som du skriver är en duktig åkare tror jag nog att du kommer få ut mkt mer av en nyare, styvare pjäxa. Dagens T2a är säkerligen styvare än den gamla T1an om du inte är sugen på riktigt biffiga pjuck.

Och jag skulle nog satsa på 184 om du siktar på att köra mkt off pist. Annars är nog 175an helt OK i pisten. Beror ju också lite på hur mkt du väger och hur hårt du kör.

Om jag köper nya pjäxor går jag över till ntn i då blir det dyrt med lagg, pjuck o bindning.
Fast det kanske det är värt?!
Jag väger 74 kg.

Du kan ju faktiskt köpa ett par nya nordic norm-pjäxor och behålla bindningarna. Jag tror du ska prova NTN (om du nu inte redan gjort det) innan du bestämmer dig. Kommer kännas helt annorlunda speciellt om du är van vid mjuka pjäxor.

I sthlm finns Alpint (på St Eriksplan) och Alpingaraget (vid Roslagstull) och båda hyr ut NTN. Finns säkert på en hel del större skidanläggningar runt om i Sverige annars.

Varför måste du gå över till ntn bara för att du byter pjäxor? Garmont gör sin voodoo 75mm, scarpa kör T1an och crispi har cxr. Alla är styva så det räcker och blir över och en 75mm bindning lika så. Gillar man känslan i ntn kan det dock vara värt. Hur som helst så kan du kasta dina gamla T1or om du inte redan gjort det.

Snödjup

Tillbaka
Topp