Dags för nya pistskidor, hjälp!

sofie-s

Ny medlem
Hej skidfantaster!

Nu har jag bestämt mig för att ta tag i den här djungeln och skaffa mig nya skidor. Har försökt några gånger men gett upp när jag känt mig vilse, så nu tar jag hjälp av er!

Är en tjej på 174 cm som väger 60 kg. Skulle säga att jag är en avancerad åkare som mest är i pisten, men även njuter ute i pudret. Kan tänka mig en radie runt 15, lite medel så där. Gillar både stora samt korta svängar. Blir jäkligt feg när det kommer isfläckar, kan bero på att man haft skidor som bara glider undan under fötterna. Vill gärna kunna köra på överallt!

Har kollat på Völkl Essenza Allura och tycker att dom verkar spännande. Någon som vet något om dom och som möjligt vet något likvärdigt? Har testat några Head och Völkl och gillar de märkena. Men vilken modell ska man slå till på?

Behöver er kunskap och era tips nu, tack :)

The Allura gets a good write-up on http://www.theskidiva.com/forums/index.php?threads/2013-on-snow.13951/

If it's a solid, but versatile piste ski you want, the Allura sounds good, the tip rocker will make it a bit more all-round and it isn't crazy-turny with a slighter bigger radius. But the little sister (the Chiara) is worth a look. You will loose a bit of performance on the hard snow, but it's a bit wider and softer and would be more versatile in crud/powder. Plus you can get last year's Chiara from SkiBanhof for 4200:- whereas the Allura is 6295. That makes the Allura look a bit expensive. For the difference you could get yourself an ok second-hand 155 slalom race ski that will just blow away the Allura on a hard piste (although you mght not want to ski that demanding a ski all day). BUt two pairs of skis is better than one, right?

The Head Mya no. 7 is a quite good performance piste ski. But it's slight smaller turn radius (approx. 13) and wouldn't be so versatile as the Allura, no tip rocker and really narrow under foot (65mm). It's basically a de-tuned slalom race ski. The Mya 8-9-10 models have the radius you want, but they are all even wider under foot (85mm plus) and the piste performance with be slower edge-edge and you will have to work a bit harder to get them to hold an edge in hard snow. The lower range Mya models are not in the same game -they all have very small turn radius and are not so high performance.

Looks like the Allura ticks all your boxes. But check out the Chiara. Is the Allura worth spending 2000 more? Of course I've not looked carefully to see whether prices are the same everywhere, that was just an example.

Hej,

Du går nog inte fel med Allura eller Charisma i längsta längd, d v s 165 resp. 163. Charisma har genom sin extra bredd lite bättre bärighet i uppkörd skitsnö. Båda har rätt stor radie tycker jag (r=17, resp. r=16,9 m) men tiprocker kan trolla bort lite av detta, d v s dom kan svänga tajtare än vad siffrorna anger.

Kika också på Atomics damlinje, lite roligare radier på dom tycker jag.
CLOUD D2 75, 166 cm, r=13 m, tiprocker.
CLOUD D2 73 167 cm, r=14 m, tiprocker
Ev. CLOUD NINE, 163 cm, r=11,5 m (den svänger tajt!), tiprocker

K2 har ett antal intressanta damlagg ockå.
SuperGlide 80, 167 cm, r= ca 14 m tiprocker (lite bredare, bra bärighet)
SuperStitious 84, 167 cm, r= ca 15 m tiprocker (ännu lite bredare)

Sen kan du faktiskt köra på herrlagg också, förutsatt att dom inte är för styva. Damlagg är lite anpassade till damres vikt och kroppsbyggnad. Om skidan är för styv så orkar du inte böja ut den, vilket resulterar i att du has-svänger istället för det perfekta carvet som du eftersträvar!

Min hustru t ex kör på Coud D2 75, 157 cm med stort nöje. Lättåkt i alla fören och mkt stabila.

Just det, glömde det. Om du vill ha offpistegenskaper måste du kika på lite andra modeller. Dom här är mest för pist. För offpistanvändning skulle jag gå upp lite i längd, minimum din egen kroppslängd.

Lycka till!
/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Hej,

Du går nog inte fel med Allura eller Charisma i längsta längd, d v s 165 resp. 163. Charisma har genom sin extra bredd lite bättre bärighet i uppkörd skitsnö. Båda har rätt stor radie tycker jag (r=17, resp. r=16,9 m) men tiprocker kan trolla bort lite av detta, d v s dom kan svänga tajtare än vad siffrorna anger.

Kika också på Atomics damlinje, lite roligare radier på dom tycker jag.
CLOUD D2 75, 166 cm, r=13 m, tiprocker.
CLOUD D2 73 167 cm, r=14 m, tiprocker
Ev. CLOUD NINE, 163 cm, r=11,5 m (den svänger tajt!), tiprocker

K2 har ett antal intressanta damlagg ockå.
SuperGlide 80, 167 cm, r= ca 14 m tiprocker (lite bredare, bra bärighet)
SuperStitious 84, 167 cm, r= ca 15 m tiprocker (ännu lite bredare)

Sen kan du faktiskt köra på herrlagg också, förutsatt att dom inte är för styva. Damlagg är lite anpassade till damres vikt och kroppsbyggnad. Om skidan är för styv så orkar du inte böja ut den, vilket resulterar i att du has-svänger istället för det perfekta carvet som du eftersträvar!

Min hustru t ex kör på Coud D2 75, 157 cm med stort nöje. Lättåkt i alla fören och mkt stabila.

Just det, glömde det. Om du vill ha offpistegenskaper måste du kika på lite andra modeller. Dom här är mest för pist. För offpistanvändning skulle jag gå upp lite i längd, minimum din egen kroppslängd.

Lycka till!
/Ace DG
Jag är nog främst ute efter en stabil pistskida men som inte blir alltför styv då jag inte är så stor av mig. Kämpar mycket på gymmet nu för att bygga upp lite muskler inför vintern. Därför kollar jag mest på dammodeller. Men under mina år som skidlärare så har jag testat en del herrskidor också, men sjukt svårt att bestämma mig vad jag ska satsa på. Vill ha en avancerad skida så man får jobba lite i backen och inte bara slöåka. Ska kolla upp dom du tipsade om, tack!!

The Charisma is more off-piste oriented than the Chiara and is the same price bracket as the Allura. I think the Chiara (last years model available in 162 from Skibanhof for a pretty good price, see above) is a good bet, especially as you say you don't want something too stiff, but basically piste-oriented.

I have had some bad experience with K2 skis, easily the worst pair I have ever owned were made by K2. They skied well, but the quality and materials were very, very poor and after one season (and I didn't ski only on those skis) they looked absolutely wrecked. In my family we have owned skis by Rossi, Head, Völkl, Dynastar, Blizzard, Atomic, Salomon, Fischer, Nordica....and K2. And K2 was well below all the others from a quality perspective. Maybe I just got unlucky, but I will never buy another pair of K2 skis ever again.

M

hyperkub sa:
The Charisma is more off-piste oriented than the Chiara and is the same price bracket as the Allura. I think the Chiara (last years model available in 162 from Skibanhof for a pretty good price, see above) is a good bet, especially as you say you don't want something too stiff, but basically piste-oriented.

I have had some bad experience with K2 skis, easily the worst pair I have ever owned were made by K2. They skied well, but the quality and materials were very, very poor and after one season (and I didn't ski only on those skis) they looked absolutely wrecked. In my family we have owned skis by Rossi, Head, Völkl, Dynastar, Blizzard, Atomic, Salomon, Fischer, Nordica....and K2. And K2 was well below all the others from a quality perspective. Maybe I just got unlucky, but I will never buy another pair of K2 skis ever again.

M
I have never skied on K2, so I don't know if I want to buy those without trying anyway. I've liked Head and Völkl very much. I just need to find the right one now. I'm just scared that the ski I buy won't be as good as I want it to be. That I buy a ladieski and it's not stiff enough.

At your weight (60kg) I don't think you need to worry that a lady ski isn't going to be stiff enough, so long as it's the right lady ski for you. I think the Allura would be a great piste ski that you would have a lot of fun with and will be stiff and stable enough to give you confidence on hard, icy snow. But stiffness is not everything because a softer ski works better on powder and bumps - the Chiara is more all-round.

But if budget isn't an issue and you feel that piste performance is the most important thing, go for the Allura. I would go for the longest length at your weight. With a 17m radius you will be able to really open it up on bigger slopes.

Hej,

Några lagg till:
K2 Superburnin' 167 cm, 74 mm under foten, r=ca 12,5.
Sannolikt den den styvaste damskidan, en riktig liten rykare i hård pist.

Head iSupershape Magnum, 163 eller 170 cm, 72 under foten, r=12 eller 13 m
Head iSupershape Titan, 163 eller 170 cm, 79 eller 80m under foten, r=13,1 eller 14,3 m (mkt allround, pga bredden!)
Båda närmar sig racing i uppbyggnad och utförande. Trots det rätt mjuka och riktigt lättåkta. Har funnits ett antal säsonger, går att hitta tidigare årsmodeller till bra priser i t ex tyskland (webbutiker)

/A

Tillbaka
Topp