Dagsturer med utgång Skåne

Leafy

Aktiv medlem
Då mitt lilla men så kära Vallåsen håller stängt för denna säsongen så behöver jag något vettigt..nåja..ställe där jag kan stilla skidsuget och få ihop några svängar en lördag eller söndag och det inte tar halva dagen att ta sig till.

Utgår från Nordvästra Skåne och vet om typ Vångabacken i östra Skåne men aldrig varit där.

Vad finns det för hyffsat vettiga småbackar i södra delarna av Sverige?

Ulricehamn och isaberg är två helt ok anläggningar för att åka i några timmar, ca 140m fallhöjd på båda och borde ligga inom rimligt avstånd från nordvästra Skåne för att vara värt att åka över dagen.

Kolla hur långt du har till Isaberg, för att vara i söder är det rätt fint. Visst backarna är korta, men det lutar ändå helt ok och bra sittlift.

Testade vångabacken innan nyår och det är väl ok bara för att stå på skidorna och åka lite i någon timme eller så, men backen är lite för kort och när jag var där var det lite för mycket danskar för att jag skulle våga ta ut svängarna.

Personligen så tycker jag isaberg är mer värt det, men jag har ju också ca 1.5h till vångabacken och ca 3h till isaberg, och där finns det mer än en backe ;)

Isaberg är inte alls dumt, visst kan man backarna innan och utan efter en dag men såhär söderut så får vi ta vad som finns för att träna lite. 😊

Men en liten varning, ibland dräller det av danskar som ligger utspridda på rygg i backarna. Men hey, alla har vi nog varit där, eller är... 😄

Isaberg är inte alls dumt, visst kan man backarna innan och utan efter en dag men såhär söderut så får vi ta vad som finns för att träna lite. 😊

Men en liten varning, ibland dräller det av danskar som ligger utspridda på rygg i backarna. Men hey, alla har vi nog varit där, eller är... 😄
Se det som extra teknikträning med snabbsväng runt dem alternativt spänstträning och poppa över dem 😅. Har man åkt på Vallåsen några år så är man ganska van danskar och andra som inte åkt så mycket skidor innan. Men samtidigt gillar jag det, kul att se fler som besöker skidbackarna så de kan fortsätta hålla öppet.

Vallåsen var väl dock ohållbart med dessa elpriser m.m.

Tillbaka
Topp