DaKine erfarenheter!!

PV13

Medlem
DaKine erfarenheter!!
Är i akut behov av en rygga, har kollat mest på DaKine och undrar om det är någon som vet vilken som funkar bäst av Heli, Vertex eller Heli-Pro??
Jag behöver bara kunna bära skidor och lite småsaker som spade m.m. ingen bräda.

Tack.

DaKine erfarenheter!!
Eller så har man en Haglöfs Tight med snowboard/skidbärare. Fungerar otroligt bra och man slipper ha en specifik skidryggsäck.

DaKine erfarenheter!!
Har haft min Helipro i många säsonger nu, samt använder den dagligen.
Fungerar utmärkt (Hade en Modan innan, som också är bra).

Dock måste jag slå ett slag för Vertex, som fungerar bättre om du är skidåkare (Helipro är mer anpassad för brädåkare).
Har många vänner som kör med bla. Helipro och Vertex. Vi är samtliga väldigt nöjda med dessa ryggor.

Egentligen inget negativ att komma med. Finns säkert andra, lika bra, märken. Men det var ju inte det ni ville fråga om.

DaKine erfarenheter!!
Helipro har jag, inget att klaga på. Skulle vara att den är för liten ibland, fast, ja, det är ju mitt eget fel att jag köpt för liten rygga för att bära hem veckohandlingen i ;)

DaKine erfarenheter!!
Jag har kört med en Helipro i några säsonger nu, både i och utanför backen. Har svårt att se något negativt, storleken är perfekt för mina behov. Men det bästa med den är att den sitter otroligt gott på ryggen, inget glapp eller fladder.. fixar volter utan problem, även med spade i/på. Det blir en given julklapp till tjejen iår.. :)

DaKine erfarenheter!!
Bra inlägg, jag letar ny ryggsäck då jag har en Haglöfs ROC 25l. Den är jättebra...om man inte ska bära skidor. Fästsystemet för skidor är löjligt dåligt, öglorna där skidornas bakändar ska stoppas i är för små för mina skidor, och då är det inga riktiga Fetingar vi pratar om.

Hur funkar fästsystemet på Dakine-säckarna? Har hört att man bör bära skidorna diagonalt överryggen för att inte skrapa i backändarna i snön när man går i djupsnö?

//Dr. Snow

DaKine erfarenheter!!
jag tyxcker definivtift att du ska köpa vertex för den e bäst för skidor och en spade går lätt i jag har en spade i stål från stadium som går utan problem

först köpte jag en heli pro men den hade så m¨ånga onödiga remma för att sätta fast brädan så den bytte jag efter en vecka till en underbar vertex

DaKine erfarenheter!!
Dakines bärsystem är smart av två skäl dels slipper man släpa bakänen på skidorna i backen. Dels slipper man ha dom slående i huvudet vilket blir fallet med många koventionella system där man sätter dom rakt upp. (Ortovox mfl).

Problem som jag tycker med helipron är för många remmar för skidåkare. Jag har klippt av en massa och sytt ihop (innan vertexen kom), men jag skulle rekomendera Vertexen.

Annars är det bara att hålla med. Sitter tokbra, lagomstor för lunch (2 gel och en powerbar), videokamera, förstärkningsplagg, kaffetermos, vattenpåse, spade, sond och 1st aid.

Min har börjat blir lite väl sliten i spadfacket nertill, så jag måste eventuellt upfinna nån smart lagning till vintern... Annars så är den hållbar med bra finnish.

Jag kör även med en poacher då jag behöver ha med mer prylar. Den sitter inte riktigt lika toppen då den är lite större, men går alldeles utmärkt den med. Den enda säck som jag provat som sitter böttre är Arcteryx m35... Men då är det ju en annan prislapp också!

DaKine erfarenheter!!
Har en Da Kine Helipro och den funkar jättebra, men den är i minsta laget om man skall ha med sig något mer än spade, sond, vatten och en liten chokladbit... Trycker du ner en termos och en extra tröja eller en fleeceväst ser den ut ut som en julgris vilket också innebär att den sitter helt värdelöst på ryggen.

Skall du gå på tur med ryggsäcken så skall du satsa på en på minst 45 liter för att få plats med allt. Jag har för mig att DaKines modeller i denna storlek heter Guide och Poacher.

Skall du bära snowboard på ryggsäcken så har Deuter och MacPac väldigt bra anordningar för detta.

/Jonas

DaKine erfarenheter!!
Heli pro är ju som sagt anpassad för snowboardåkning.
Vertex ska va en i stort sett likadan säck som är nogot större och med färre remmar.

Blir en helipro för mig i vinter.

DaKine erfarenheter!!
Någon som har testat Dakine Blade då? Något större än vertex men också dyrare. Ser bättre ut och har alla funktioner som finns i vertexen. Kanske kunde va nåt men den kostar väl troligtvis lite över 1000-lappen här i landet.

Ha en god jul och en skön vinter.

DaKine erfarenheter!!
Jag har en DaKine Poacher för snowboard. Är mycket nöjd även fast den kan vara lite stor. Sköna skenor på ryggen, bra plats för utrustning och avbärarbälte. mycket nöjd. Hoppas du hittar nått....

DaKine erfarenheter!!
jag har en Blade och den funkar kanon, men den är lite för stor för min smak. Du får ju plats med mycket mer iof, brädbärar systemet funkar bra iaf.. Det fick jag testa i skogsterräng i chamonix när jag och några polare snedda lita för långt och var tvungna att knalla ett par timmar=).. Och skidbärar systemet är den diagonala typen som skulle va bättre..Sen har den en massa andra funktioner som är bra att ha..

mvh/daniel

DaKine erfarenheter!!
Vill bara tacka för alla svar/tips, tror det lutar åt en vertex men har inte bestämt mig helt så fortsätt skriv in tips.

Tack!!

Tillbaka
Topp